اجلاسیه سالیانه مؤسسین، اعضای هیئتامنا و مدیران حوزه علمیه خواهران برگزار شد
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اجلاسیه مؤسسین، اعضای هیئت امنا و مدیران حوزه علمیه خواهران استان قم پیش از ظهر امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.
در این اجلاسیه تعدادی از اعضا و نمایندگان هیئت امناء مدارس علمیه خواهران استان قم به بیان نظرات و پیشنهادات خود در زمینه های مختلف مدیریتی، آموزشی و دیگر زمینه های فعالیت حوزه های علمیه پرداختند.
خانم زهرا عزیزاللهی مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم در این اجلاسیه با اشاره به چشم انداز علمی حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: تلاش و رویکرد ویژه مدیریت حوزه های علمیه خواهران ایجاد همراهی و همپوشی حداکثری است و تلاش داریم با پیگیری حداکثری، منویات هیئت امناء و موسسین را تحقق بخشیده و به منصه ظهور برسانیم.
وی افزود: نگاه به جایگاه و خدمات هیئت امنا، نگاه مالی نیست؛ بلکه بر ابعاد محتوایی مدارس علمیه متمرکز است.
حجتالاسلام والمسلمین فاضل نیز در مقدمه نشست ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) اظهار کرد: امام هادی(ع) میفرمایند «اُذکُرْ حَسَراتِ التَّفریطِ بأخذِ تَقدیمِ الحَزمِ»، افسوس و اندوههای تفریط و کوتاهی کردن را برای تقدیم و به کارگیری حزم و آیین دوراندیشی به یاد آور، تاسفها و رنجهای کوتاهی کردن در گذشته را نیز به یاد آور و برای آینده ات، حزم و تدبیر را قانون زندگی ات قرار بده.
وی ادامه داد: مجموعه هیئت امناهای مدارس علمیه استان قم، از جمع خدوم، فاخر و فاضل تشکیل شده است که توانسته مسائل آموزشی، پشتیبانی و… را فراهم سازد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران افزود: امیدوارم چنین جلساتی با فاصله زمانی کمتری تشکیل شود تا با اتخاذ تصمیمات صحیح در راستای تقویت و استحکام نظام اسلامی، گام برداریم.
در ادامه نشست، مدیران، مؤسسان و هیأت امناء مدارس علمیه خواهران به ارائه پیشنهادات و انتقادات از جمله موارد ذیل پرداختند:
استفاده از نظرات روحانیون خبرهای که تحت عنوان هیات امنا به نقشآفرینی مشغولاند
پررنگ شدن نقش اساتید و هیئت امنا در محتوای علمی و تدریس کتب حوزوی
استفاده از نظرات و نظرات علمی اساتید مدارس علمیه در طرح سئوالات امتحانی
استفاده از اساتید بازنشستهای که توانایی بهرهمندی علمی به طلاب و جامعه حوزوی را دارند
تعدیل و تنظیم واحدهای درسی در راستای سیاستهای فرزندآوری
انعطاف آیینهای آموزشی مانند حضور و غیاب در جهت حفظ و جذب طلاب خواهر
تامین ایاب و ذهاب اساتید مدارس علمیه که با محل تدریس و تبلیغ خود، فاصله مکانی دارند.
پذیرش و جذب طلاب و اساتید مدارس علمیه با حفظ سیاست بومی سازی در راستای فراهم ساختن شرایط آموزشی و تبلیغی صورت گیرد
تشکل مهندسی حوزههای علمیه اصلاح شود
اهتمام بیشتر به تربیت طلاب در مسائل فرهنگی، تبلیغی و بهویژه ساده زیستی
تنوع شیوههای آموزشی متناسب با طلاب خواهر
افزایش حوزه اختیارات مدارس علمیه با توجه به حفظ قوانین مدیریتی
کوتاه کردن مقطع تحصیلی سطح ۲
رفع مدرکگرایی و تطبیق با قوانین دانشگاهی
اهتمام به پژوهش
توجه به طلاب استعداد برتر
رفع دغدغههای مالی مدارس علمیه
کاربردی شدن رشتههای تحصیلی سطوح ۳ و ۴
اهتمام به مسئله عفاف و حجاب
اهتمام به مسائل تبلیغی
ساماندهی موارد مالی، حقوق کادر، اساتید و مدیران مدارس علمیه، حق بیمه بازنشستگی و تکمیلی
سیاستهای سختگیرانه بر تدریس اساتید مجرد و… پرداختند.