۰۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۷۳۸۱۴
مسئول مرکز تبلیغ اینترنتی حوزه علمیه مطرح کرد؛

چالش‌ها و فرصت‌های انسان رسانه‌ها در فرهنگ سازی زیارت

چالش‌ها و فرصت‌های انسان رسانه‌ها در فرهنگ سازی زیارت
حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به اهمیت انسان رسانه‌ها در اثرگذاری فرهنگ و هویت اجتماعی، برلزوم آموزش به انسان رسانه‌ها و استفاده از آنها برای اثرگذاری مثبت بر جامعه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست سوم، سلسله نشست های ظرفیت شناسی ارتباطات، رسانه و فضای مجازی برای سندنویسی ملی زیارت؛ نقش انسان‌رسانه‌ها و سلبریتی‌ها در الگوسازی اجتماعی زیارت با ارائه حجت الاسلام مسعود عبداللهی مسئول مرکز تبلیغ اینترنتی حوزه علمیه و پژوهشگر ارتباطات و دبیری علمی حجت الاسلام سید قوام صفوی در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.

چالش ها و فرصت های انسان رسانه ها در فرهنگ سازی زیارت

 

در این نشست حجت الاسلام عبداللهی در ابتدا با تعریف مفاهیم انسان رسانه، الگو سازی اجتماعی و بیان تفاوت های اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها طرح بحث کرد و اظهار داشت: در فضای رسانه یک تولید، توزیع و مصرف داریم؛ انسان رسانه در هیچ کدام از این عرصه‌ها حضور ندارد و صرفا حضور شخصش رسانه است؛ مثل آقای قرائتی یا شهید حججی، انسان رسانه‌ها خودشان اثرگذار هستند و با سلبریتی و اینفلوئنسرها متفاوت هستند.

وی افزود: حاج قاسم سلبریتی نبود؛ حاج قاسم انسان رسانه بود اما سلبریتی‌ها از طریق هنر، موسیقی و فعالیت های اینچنینی مشهور شده اند. 

مسئول مرکز تبلیغ اینترنتی حوزه علمیه بعد از تعریف انسان رسانه و سلبریتی به تعریف اینفلوئنسر پرداخت و بیان داشت: برخی افراد هم هستند که شهرتی نداشتند و به واسطه فعالیت در فضای مجازی شهرت پیدا کردند؛ از قضا مشکل اصلی ما مواجه با این اشخاص است.

چالش ها و فرصت های انسان رسانه ها در فرهنگ سازی زیارت

وی در ادامه به تعریف مفهوم دیگر عنوان نشست یعنی الگو سازی اجتماعی پرداخت و گفت: الگوسازی یک فرآیندی است که از طرف نهادها و رسانه‌ها باید مورد حمایت قرار گیرد، این الگوسازی هم بحث مفصلی است و در این زمینه ضعف هایی داریم.

حجت الاسلام عبداللهی افزود: مثلا چند وقت پیش در قم بزرگداشت امام زاده مبرقع برگزار شد، اما آیا این تبدیل به الگو شد؟ بعد گفتند پویشی برای بزرگداشت این امام زاده برگزار کنیم، این روند اشتباه است و قبل از پویش باید جویش، گویش به ثمر برسد تا پویش شکل بگیرد و اثرگذار باشد.

این پژوهشگر رسانه و ارتباطات بخش زیادی از مسئله تغییر فرهنگ را مربوط به تغییر ارزش‌ها و هنجارها دانست و اظهار داشت: هنجار همان رفتار بر اساس ارزش‌ها است و اینفلوئنسرها، انسان رسانه‌ها از طریق تغییر ارزش‌ها و هنجارها الگو سازی می کنند.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال، به تازگی یک اینفلوئنسر با پول دنبال کنندگانش به حج رفت و از زاویه نگاه خود به مکان‌های مقدس سر می‌زد و نگاهی که باعث می شود دیگران نیز نگاهشان به این مکان هاس مقدس تغییر کند و همین باعث الگوسازی می شود. 

حجت الاسلام عبداللهی پیرامون پیشینه بحث رسانه و انسان رسانه ابراز داشت: در گذشته و در طول تاریخ انسان رسانه‌ها و سلبریتی‌ها وجود داشتند و اثرگذار بودند اما امروز شاهد این هستیم که رسانه‌ها از روند صحیح به انحراف کشیده شدند.

وی در ادامه با اشاره به تغییر هویت فرهنگی خاطر نشان کرد: تجاری سازی، کاهش معنویت، تغییر هویت فرهنگی جامعه از جمله چالش های موجود در مواجهه با انسان رسانه ها، سلبریتی و اینفلوئنسرها است.

مسئول مرکز تبلیغ اینترنتی حوزه علمیه بر لزوم تعریف چارچوب برای انسان رسانه ها برای جلوگیری از ایجاد چالش و آفت اجتماعی تأکید کرد و گفت: به نظر بنده باید به انسان رسانه ها ارزش، هنجار و هویت های فرهنگی را آموزش دهیم؛ مثلا سلبریتی به زیارت می رود اما به هنجار و ارزش حجاب بی توجه است و جامعه از او الگو می گیرد، کسی نمی تواند جلوی او را بگیرد که زیارت نرود اما اگر آموزش درست ببیند و هنجارها را رعایت کند شاهد اثرگذاری مثبت در بحث فرهنگ هستیم.

چالش ها و فرصت های انسان رسانه ها در فرهنگ سازی زیارت

وی در ادامه افزود: وقتی سلبریتی درک درستی از هویت فرهنگی نداشته باشد، با حضور خود در پیاده روی اربعین و تقلیل دادن این پیاده روی به موضوعات خوراک و مسکن باعث تغییر هویت اصلی اربعین و زیارت می شود.

حجت السلام عبداللهی یکی از فرصت های انسان رسانه‌ها را کمک به جهانی شدن زیارات و ارزش‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: اگر سلبریتی‌ها و انسان رسانه‌ها آموزش درستی ببینند می توانند به عنوان یک رسانه تأثیرگذار زیارت و ارزشهای دینی را در جامعه جهانی گسترش دهند.

پژوهشگر عرصه ارتباطات و رسانه با انتقاد از به کارگیری برخی از سلبریتی‌ها توسط نهادهای دینی برای ترویج فرهنگ و الگو سازی تصریح کرد: متأسفانه از برخی از سلبریتی‌هایی استفاده می شود که اعتقادی به ارزش‌ها ندارند و این باعث می شود نتواند به الگو تبدیل شوند.

مسئول مرکز تبلیغ اینترنتی حوزه علمیه وضع مطلوب اثرگذاری انسان رسانه‌ها تقویت بعد معنوی جامعه دانست و پیرامون راهکار هایی برای الگوسازی بیان داشت: باید محتوای اصیل تولید کنیم و متقن باشد تا انسان رسانه‌ها آن را انتشار دهند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید به انسان رسانه‌ها آموزش و آگاهی بخشی شود تا آنها هم به جامعه آموزش دهند و تعادل ایجاد کردن میان تبلیغات مادی و معنویت کار رسانه است و به گونه نباشد که مادیات و تبلیغات بر بعد معنوی غلبه داشته باشد و عکسش هم همینطور است، نباید آنقدر بعد معنوی را غلبه داد تا باعث دل زدگی عمومی شود.

ارسال نظرات