حجتالاسلام رزاقی:
حجج اسلام رازینی، مقیسه و نیری عمر خود را در مسیر تحقق عدالت، ولایتمداری و خدمت به نظام سپری کردند

حجتالاسلام رزاقی با تبیین نگاه قرآن و روایات به مسئله مرگ، آن را نه پایان زندگی، بلکه آغاز حیات طیبه برای مؤمنان دانست و با اشاره به جایگاه والای سه قاضی انقلابی و ولایتمدار، تأکید کرد که رازینی، مقیسه و نیّری عمر خود را در مسیر تحقق عدالت، ولایتمداری و خدمت به نظام اسلامی سپری کردند.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت مقام سه عالم عامل و قاضی انقلابی حجج اسلام والمسلمین شهید علی رازینی، شهید محمد مقیسه و حسینعلی نیّری با حضور جمعی از علما، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، مسئولان قضایی و استانی، طلاب و اقشار مختلف مردم، بعد از ظهر چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۴ در مسجد رفعت قم برگزار شد.
در این مراسم که از سوی دفتر مقام معظم رهبری، دادگستری کل استان قم، مدارس علمیه حقانی و شهیدین، خانوادهها و دوستان این سه شخصیت برجسته قضایی برگزار شد، حجتالاسلام عزیز الله رزاقی طی سخنانی به تجلیل از جایگاه علمی، قضایی، اخلاقی و انقلابی آنان پرداخت و از مرگ و شهادت به عنوان پلی به سوی حیات برتر یاد کرد.
وی در آغاز سخنان خود، با استناد به آیه ۳۲ سوره نحل «الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ طَیِّبِینَ ۙ یَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَیْکُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» گفت: این سه قاضی بزرگ، از چهرههای ممتاز و تأثیرگذار دستگاه قضایی بودند که زیبا و مومنانه زندگی کردند.
شهید رازینی؛ مبارزی خستگیناپذیر با نفاق
استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به کارنامه شهید حجت الاسلام والمسلمین علی رازینی ابراز کرد: شهید رازینی سالها در مبارزه با جریان نفاق و رسیدگی به پروندههای سخت و پیچیده، حضوری فعال داشت. او در مشهد و تهران هدف ترور نافرجام قرار گرفت و آثار آن تا پایان عمر در بدنش باقی بود، تا اینکه سرانجام با گلولههای جریان نفاق به شهادت رسید. رازینی برادر دو شهید بود و خود از خانوادهای اهل علم، جهاد و شهادت برخاسته بود. قاضیای مخلص و عالمی وارسته بود که در دستگاه قضایی نقش مهمی ایفا کرد.

شهید مقیسه؛ قاضی شجاعِ ولایتمدار
سخنران مراسم سپس به شخصیت حجتالاسلام والمسلمین شهید محمد مقیسه اشاره کرد و گفت: او از قضات ولایتمدار دستگاه قضا بود که در یکی از آخرین سخنرانیهایش در جمع عمومی دستگاه قضایی، نطقی زیبا در حمایت از امامین انقلاب ایراد کرد. به تعبیر مقام معظم رهبری، او یک قاضی شجاع در مقابله با ناهنجاریها بود.
وی درباره مرحوم حجتالاسلام والمسلمین حسینعلی نیّری نیز اظهار داشت: او با پیشنهاد شهید بهشتی و حکم شهید قدوسی وارد دستگاه قضایی شد و از سال ۵۹، در اوج فعالیت منافقین، در دادگاه انقلاب به مقابله با جریان نفاق پرداخت. نیّری یکی از ستونهای دستگاه قضایی در روزهای ابتدایی انقلاب بود.
حجتالاسلام رزاقی با اشاره به مفهوم مرگ از دیدگاه قرآن گفت: در آیه ۳۲ سوره نحل آمده است که کسانی که پاک از دنیا میروند، هنگام جان دادن فرشتگان به آنان بشارت بهشت میدهند. قبر برای نیکان، باغی از باغهای بهشت است. مرگ، امری حتمی و مسلم برای همه انسانهاست و حتی پیامبر اسلام (ص) نیز از آن مستثنا نیست.
وی ادامه داد: حضرت علی (ع) فرمودند مرگ نه پدری را باقی میگذارد نه فرزندی را و اگر قرار بود کسی برای همیشه زنده بماند، شایستهتر از پیامبر کسی نبود.
مرگ پایان زندگی نیست
سخنران مراسم با بیان اینکه مرگ پایان زندگی نیست بلکه بخشی از آن است، افزود: به تعبیر حضرت آیتالله جوادی آملی، مرگ انتقال از بخشی محدود از زندگی به سوی مرحلهای برتر و کاملتر است.
وی مرگ را پلی برای رسیدن به رشد و کمال دانست و گفت: اگر جنین در رحم مادر میماند، هیچگاه دنیا را نمیدید. به همین دلیل، نبودنها مقدمه بودنهای بزرگترند. انسان برای بقا آفریده شده و مسیر حیات در نظام آفرینش ادامه دارد.

تسلیم و ولایتمداری؛ شرط نهایی حسن عاقبت
حجتالاسلام رزاقی تأکید کرد: آنچه مهم است، چگونه مردن است نه اصل مرگ. در آیه ۱۰۲ سوره آلعمران آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» یعنی مومنان باید در حالی بمیرند که تسلیم خدا و ولایت باشند. آیتالله معرفت در تفسیر این آیه میگوید: مسلم کسی است که در همه لحظات زندگیاش ولایتمدار باشد و تسلیم خداوند، پیامبر و امامان باشد.
وی به نمونههایی از این معنا در قرآن اشاره کرد و گفت: ساحران فرعون، پس از ایمان آوردن به حضرت موسی (ع)، گفتند از مرگ نمیترسیم؛ فقط میخواهیم مسلم بمیریم. حضرت یوسف (ع) نیز با آنکه سختیهای بسیاری را متحمل شد، اما آرزوی نهاییاش، مرگ در حال تسلیم بود.
کارشناس مذهبی در ادامه، در رابطه با ویژگیهای برجسته این سه قاضی گفت: تواضع، خوشخلقی و ولایتمداری، از جمله صفاتی بود که در این سه شخصیت تبلور یافته بود. دو قاضی که با گلوله دشمن به شهادت رسیدند، به حیاتی والاتر دست یافتند. شهید، به تعبیر قرآن، نزد پروردگار روزی میخورد و هیچ نیکیای بالاتر از شهادت نیست.
قضاوت و خدمت به نظام؛ دو وجه مشترک سه قاضی انقلابی
وی دو ویژگی برجسته دیگر را به عنوان قدر مشترک میان این سه شخصیت معرفی کرد و افزود: نخست، تصدی مقام قضاوت است. قضاوت مقامی الهی است. خدای متعال قاضی حقیقی است و این منصب را به پیامبران سپرده است. قاضی باید عدالت را برقرار کند، ظلم را بزداید و حق مظلوم را از ظالم بگیرد.
حجتالاسلام رزاقی ویژگی دوم این سه شخصیت را خدمت به نظام اسلامی دانست و تصریح کرد: خدمت به حکومت دینی، افتخاری بزرگ است. نظام اسلامی، ثمره خون شهیدان است. ما وارث خون مظلومینی هستیم که در طول تاریخ در راه حق کشته شدند. سنگینی این مسئولیت بر دوش همه ماست و باید قدر آن را بدانیم.

وی افزود: خداوند این منصب را به انسانهای خاص میسپارد. حکومت، نعمتی بینظیر و فرصتی گرانبهاست و دشمنان، حساسترین موضع خود را نسبت به حکومت دینی نشان میدهند.
به تعبیر وی، از آغاز تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر (ص) در مدینه، جنگهای مشرکین علیه مسلمانان آغاز شد. امروز نیز دشمنان قسیالقلبتری چون رژیم صهیونیستی وجود دارند که با حکومت اسلامی مبارزه میکنند.
تحقق حکومت اسلامی؛ آرزوی همه پاکان
حجتالاسلام رزاقی در پایان با تاکید بر اینکه حکومت اسلامی، آرزوی همه پاکان است و دوری از آن، ذلت است، گفت: گستردگی عدالت، در سایه حکومت دینی و ولایت فقیه تحقق مییابد؛ جایی که هم حکم لازم است و هم فتوا و این تنها در شخص ولی فقیه تجلی دارد.
ارسال نظرات