۲۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۷۷۹۴۸
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان:

مدارس علمیه تخصصی در حوزه علمیه خراسان ایجاد می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان از راه اندازی مدارس تخصصی در آینده نزدیک در حوزه علمیه خراسان در هفده گرایش خبر داد.
حجت الاسلام پژمان فر، معاون آموزشي حوزه علميه خراسان
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در خصوص فعالیت های این معاونت گفت: حوزه علمیه باید در عرصه تئوری های دینی یک جامعه قدرت پاسخگویی داشته و متناسب با نیاز روز پیش رود.

وی مسؤولیت حوزه را آموزش، پژوهش و کادر سازی و تربیت نیرو های مجرب برای تئوری پردازی های دینی دانست و افزود: در حوزه باید با یک نظام آموزش و پژوهشِ تربیت مدار پیش روی کنیم این درحالی است که آنچه تاکنون شاهد بوده ایم یک رسالت حداقلی بوده است.

حجت الاسلام پژمانفر، گرایش های تخصصی در حوزه را اصل دانست و افزود: از اهداف معاونت آموزش، راه اندازی مدارس تخصصی در حوزه علمیه خراسان در هفده گرایش تا چند سال آینده است که به لحاظ اجرایی، زمینه برگزاری چهار رشته تخصصی فقه و اصول، رشته کلام و فلسفه، ادبیات عرب و علوم قرآنی در سال تحصیلی 90-1389 فراهم شده است.

وی تربیت طلاب کارآمد را از رسالت های مهم حوزه علمیه برشمرد و ابراز داشت: با توجه به ادعای جدید حوزه در دنیا که تحقق انقلاب اسلامی بود، امید آن می رود که بتواند پاسخگوی تمامی نیازهای جامعه بشری باشد؛ چراکه این ادعا یک حرف ساده نبوده و دنیای به بن بست رسیده امروز را متوجه خود کرده است.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در خصوص استقرار روحانیان به طور ثابت در برخی شهر ها، روستاها و حتی بیمارستان ها تصریح کرد: باید درپی ایجاد یک کادر عظیم از استقرار روحانیت در بخش ها و سطوح مختلف باشیم، طلبه های ما نباید تنها در یک مقوله خاص دینی منحصر شوند؛ بلکه بایستی ضمن برخورداری از حداقل مهارت های دانشی در علومی همچون اخلاق، فلسفه و کلام، به حوزه های تخصصی تر علمی و دینی وارد شوند.

وی گفت: تربیت چنین گروهی از طلاب که جامعیت علمی و توانایی پاسخگویی در همه عرصه های جامعه را دارا باشد کار ساده ای نیست و این امر مستلزم ایجاد مراکز آموزشی در سطح حوزه و سایر نهادها می باشد.

استاد حوزه علمیه مشهد در توضیح محدودیت زمانی برای تربیت نیروهای علمی حوزوی و انتظار جامعه در این عرصه اظهار داشت: یک طلبه افزون بر کارهای روزانه چه به عنوان مدرس و چه دانشجو و حضور در مجامع فرهنگی و مذهبی باید بتواند تحقیق و پژوهش را در سرلوحه امور خود قرار دهد.

حجت الاسلام پژمانفر خاطرنشان کرد :باید بتوانیم در عرصه آموزشی تمام طلاب را تحت پوشش یک کادر آموزشی واحد قرار داده و پژوهش را از شکل لوکس آن خارج و در قلب نظام آموزشی تعبیه کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا باید مدرسه ای با نظام آموزشی پژوهش محور طراحی شود؛ برای رسیدن به این مهم زیر ساخت ها و رو ساخت هایی لازم است که باید ایجاد گردد به عنوان مثال وجود اساتید مجرب که دارای توانمندی های خوبی برای تدریس باشند، مدارس استاندارد و تخصصی، فضای فیزیکی مناسب و کتابخانه های تخصصی در این زمینه پیش بینی شود.

حجت الاسلام پژمانفر ابراز داشت: جای بسی تاسف است که هنوز در مشهد که مرکز حوزه علمیه خراسان محسوب می شود یک کتابخانه تخصصی ویژه طلاب و حوزویان وجود ندارد .

وی افزود: از اقدامات زیر ساختی که تاکنون در این زمینه انجام شده است، می توان اولویت دهی به مدارج علمی و سیستم های ارزیابی این مدارج، ایجاد زیر ساخت های چهار کتابخانه تخصصی و رسیدگی به مهارت های مطالعه، مباحثه و تحقیق در مدارس را نام برد که امروز در حد سیاست تشویقی است ولی در آینده ای نه چندان دور به عنوان یک سیاست الزامی همه طلاب در این فضا قرار می گیرند که طبعا در روند آموزشی آن ها تاثیر گذار خواهد بود.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مدیریت نیروی انسانی در زمینه آموزش به لحاظ کمی و کیفی امری دشوار است گفت: ما بر اساس نیاز حوزه رایزنی های خود را انجام می دهیم تا با ایجاد فضایی واقعی دانش آموزان را در یک انتخاب واقعی برای ادامه مسیر علمی شان به سمت حوزه هدایت کنیم.

وی با تأکید براینکه باید زمینه های بلوغ جذب دانش آموزان مدارس در حوزه باید فراهم شده و معرفی و تبادل آراء و افکار از مدارس به حوزه و از حوزه به مدارس صورت گیرد، یادآور شد: از اقدامات در حال اجرا در این زمینه، برگزاری جلسات توجیهی برای آشنایی بیشتر با حوزه و تهیه بروشورهایی است که مدیران و مشاوران را در این امر یاری می کند.

حجت الاسلام پژمانفر در پایان تأکید کرد: نظام آموزشی واحد، کاهش تصدی گری و تخصصی سازی مدارس از محور های اساسی برنامه های معاونت آموزش و پژوهش به شمار می رود./930/ت301/ص
ارسال نظرات