۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۷۷۹۶۲۱
حسینی مطرح کرد؛

روایتی از مسیر پرچالش یک اثر متفاوت تلویزیونی

روایتی از مسیر پرچالش یک اثر متفاوت تلویزیونی
تهیه‌کننده فیلم «شکلات ششم با اشاره به دشواری‌های مسیر تولید، تأکید کرد: این فیلم علی‌رغم محدودیت‌های بودجه و زمان به اثری درخور و فراتر از تولیدات معمول تلویزیونی تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سید روح‌الله حسینی تهیه‌کننده فیلم تلویزیونی «شکلات ششم» در نشست تجلیل و نقد و بررسی این اثر که روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ در محل خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به روند شکل‌گیری، تولید و پخش فیلم از نقش کلیدی سیدمهدی میرغیاثی به‌عنوان مؤلف اصلی اثر و دشواری‌های متعدد تولید سخن گفت و تاکید کرد: این فیلم، با وجود همه چالش‌ها، نتیجه‌ای قابل دفاع و توجه‌برانگیز داشت.

حسینی با اشاره به نحوه پیوستنش به پروژه، گفت: حضور من در این پروژه نسبتاً دیر بود، در واقع پیش از ورود من سیدمهدی میرغیاثی حدود دو سال تا دو سال و نیم درگیر طرح، پژوهش و نگارش فیلمنامه بود، من در مراحل نهایی به تیم اضافه شدم و همراهی‌ام با پروژه از نوروز سال گذشته آغاز شد.

وی با تأکید بر این‌که این فیلم را باید اثری از میرغیاثی دانست، ادامه داد: می‌توان گفت این فیلم مؤلف‌محور است، سهم اصلی در تولید متعلق به آقای میرغیاثی است و من بیشتر در مرحله اجرا و پیگیری اداری و تولید نهایی همراهی کردم.

راهی طولانی از توافق تا تولید

تهیه‌کننده فیلم «شکلات ششم» با بیان اینکه پیگیری ساخت اثر پس از تعطیلات عید سال گذشته به‌صورت جدی آغاز شد، افزود: عمده امور اجرایی در مرکز سیما و خانه تولیدات جوان پیگیری شد، فرآیند برآورد، عقد قرارداد و ورود به مرحله پیش‌تولید حدود هفت تا هشت ماه طول کشید و نهایتاً در آبان‌ماه وارد فاز اجرایی شدیم.

روایتی از مسیر پرچالش یک اثر متفاوت تلویزیونی

وی تصریح کرد: خوشبختانه برنامه‌ریزی‌ها دقیق انجام شد و همان‌طور که در دفترمان روی تابلو نوشته بودیم فیلم ساخته شد.

حسینی با اشاره به تغییر مهمی که در روند تولید اتفاق افتاد، گفت: در ابتدا لوکیشن مدنظر میرغیاثی یک کارخانه متروکه در جاده کاشان بود و بسیاری از سکانس‌ها نیز بر مبنای آن فضا نگارش شده بود، اما در ادامه با اضافه شدن هادی نائیجی به‌عنوان مشاور پروژه، پیشنهاد شد که از کارخانه سیمان ری استفاده کنیم که تجربه قبلی کار در آن فضا را داشت.

وی افزود: پس از بازدید متوجه شدیم این مکان بسیار مناسب‌تر است و به لحاظ بصری کیفیت اثر را ارتقاء می‌دهد، اگرچه این تغییر هزینه‌های تولید را بالا برد اما تصمیمی بود که در نهایت به نفع فیلم تمام شد. پیشنهاد هادی نائیجی را می‌توان نقطه عطفی در روند تولید فیلم دانست.

۹۸ درصد فیلم در کارخانه سیمان ری فیلم‌برداری شد

حسینی در ادامه به فرآیند تولید اشاره کرد و گفت: فیلم‌برداری از هفتم آذرماه در کارخانه سیمان ری آغاز شد و طی ۱۹ جلسه ادامه پیدا کرد، حدود ۹۸ درصد صحنه‌ها در همان کارخانه ضبط شد و تنها یک سکانس ابتدایی در فضای بیرونی همان کارخانه فیلم‌برداری شد.

وی با اشاره به ترکیب حرفه‌ای عوامل تولید افزود: بسیاری از اعضای تیم از سینمای حرفه‌ای آمده بودند، از جمله شهرام نجاریان به عنوان مدیر فیلمبرداری، سعید قلی‌زاده در طراحی صحنه و میثم معتمدی در بخش صدا، همین رویکرد باعث شد اثر فراتر از یک فیلم تلویزیونی جلوه کند.

تهیه‌کننده اثر با اشاره به تفاوت‌های تولید این فیلم با آثار معمول تلویزیونی تصریح کرد: این فیلم با نگاه سینمایی تولید شد و از محدوده یک اثر صرفاً تلویزیونی خارج شد، طبیعتاً این رویکرد سختی‌های بیشتری داشت و هزینه‌ها نیز از بودجه پیش‌بینی‌شده فراتر رفت، اما وقتی خروجی را دیدیم متوجه شدیم ارزشش را داشت.

جا ماندن از جشنواره، علی‌رغم شایستگی

وی با اشاره به وضعیت فیلم در جشنواره فجر گفت: متأسفانه زمان ثبت‌نام فیلم گذشته بود اما با رایزنی‌هایی که انجام دادیم پذیرفتند نسخه‌ای را به هیئت انتخاب ارائه دهیم، البته نسخه‌ای که تحویل دادیم هنوز کامل نبود؛ نه اصلاح رنگ شده بود نه صداگذاری و نه موسیقی داشت، طبیعی بود که در این شرایط از رقابت باز بماند.

روایتی از مسیر پرچالش یک اثر متفاوت تلویزیونی

حسینی با ابراز تأسف از این اتفاق ادامه داد: اگر نسخه نهایی به جشنواره می‌رسید، حتماً می‌توانست در بخش مسابقه حضور داشته باشد، فیلم ما از بسیاری از آثار راه‌یافته قوی‌تر بود، اما متأسفانه فرصت از دست رفت.

وی در ادامه گفت: بعد از جشنواره مدتی پروژه متوقف شد تا اینکه حدود ۱۵ روز مانده به پایان سال، تماس گرفتند و گفتند: فیلم باید برای عید آماده شود، در ابتدا تصور کردم شوخی می‌کنند اما اصرار داشتند که اگر آماده نشود از پخش خارج خواهد شد.

وی افزود: در این شرایط تیم تولید با نهایت سرعت و فشار پروژه را به پایان رساند، به حدی کار فشرده بود که نسخه نهایی در شب چهارشنبه‌سوری آماده شد؛ هرچند به دلایلی تحویل آن به ۵ فروردین موکول شد.

استقبال پخش‌کنندگان تلویزیون از «شکلات ششم»

تهیه‌کننده فیلم با اشاره به زمان پخش اثر اظهار داشت: نخستین نمایش آن در ۱۲ فروردین از شبکه نمایش بود و سپس در ۱۵ فروردین دو نوبت از شبکه سه پخش شد و بار چهارم نیز شب بعد روی آنتن رفت، در مجموع طی پنج روز چهار بار پخش شد که نشان از استقبال تلویزیون از این اثر دارد.

وی افزود: حتی گفتند که این فیلم در مناسبت‌های مختلف نیز بازپخش خواهد شد؛ که این موضوع برای یک فیلم تلویزیونی، موفقیت قابل توجهی است.

حسینی در پایان به یکی از مهم‌ترین چالش‌های پروژه اشاره کرد و گفت: برخلاف تصور عموم، لوکیشن در اختیار ما ارزان نبود، فقط اجاره کارخانه سیمان ری، حدود ۳۸۰ میلیون تومان هزینه داشت که به زحمت تامین شد.

وی در پایان با لحنی آمیخته به شگفتی گفت: هنوز هم وقتی به مسیر طی‌شده نگاه می‌کنم باورم نمی‌شود که این فیلم ساخته شد، تحویل داده شد و آن‌طور شایسته هم پخش شد، این مسیر با همه سختی‌ها، تجربه‌ای ارزشمند بود که نتیجه‌ای درخور نیز به همراه داشت.

ارسال نظرات