۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۷۸۲۵۵۱

چراغ راهنمای چین برای ارتقا جایگاه فرهنگی کشورها

چراغ راهنمای چین برای ارتقا جایگاه فرهنگی کشورها
در همایش شنژن، کارشناسان بر نقش محوری ادغام فرهنگ، هنر و فناوری در آینده چین تأکید کردند. این هم‌افزایی، ضمن حفظ میراث فرهنگی و تقویت آن، مسیر رشد صنایع هنری مثل فیلم‌سازی و همکاری‌های جهانی را هموار می‌کند و جایگاه فرهنگی چین در جهان را ارتقا می‌بخشد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در یک نشست در شنژن، واقع در جنوب چین، کارشناسان و میهمانان برجسته تأکید کردند که تلفیق فرهنگ و فناوری در چین به‌طور چشمگیری در حال تحول دادن به حفاظت از میراث فرهنگی، توسعه صنایع خلاق و ارتقاء نوآوری است.

در رویدادی حاشیه‌ای از مجمع 2025 برای تقویت قدرت فرهنگی چین، شرکت‌کنندگان نقش کلیدی ادغام فناوری و فرهنگ را در تحقق چشم‌انداز چین برای تبدیل شدن به یک قدرت فرهنگی جهانی مورد بررسی قرار دادند.

هم‌افزایی فرهنگ و فناوری: احیای میراث و توانمندسازی جوامع روستایی

از صنعت کاغذسازی باستانی گرفته تا بهره‌گیری از هوش مصنوعی (AI) و واقعیت مجازی (VR) و هنرهای تصویری، تعامل میان فرهنگ و فناوری همواره موتور پیشرفت اجتماعی بوده است. امروزه این تعامل بیش از هر زمان دیگری عمق یافته است. میهمانان به کاربردهای هوش مصنوعی و واقعیت مجازی در بازسازی متون باستانی و ایجاد تورهای دیجیتال فراگیر از اماکن تاریخی اشاره کردند.

علاوه بر این، ابزارهای دیجیتال به حفظ سنت‌های روستایی مانند هنرهای عامیانه کمک می‌کنند، به‌ویژه از طریق تبدیل آن‌ها به محتوای آنلاین. شهر شنژن که زمانی بیابان فرهنگی خوانده می‌شد، اکنون با خلاقیت مبتنی بر فناوری، میلیاردها یوان به اقتصاد فرهنگی چین کمک می‌کند.

تحول در صنایع: تولید هوشمند و رفتارهای نوین مصرف‌کننده

کلان‌داده و هوش مصنوعی در حال تغییر فرآیندهای تولید و مصرف در عرصه فرهنگ هستند. پلتفرم‌های پخش آنلاین با استفاده از الگوریتم‌ها، تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای برای کاربران فراهم می‌کنند و هوش مصنوعی مولد نیز هزینه‌های تولید محتوا را کاهش می‌دهد.

در حوزه آموزش، وزارت آموزش چین رشته‌های جدیدی را معرفی کرده است که هنر و فناوری را با هم ترکیب می‌کنند، از جمله هنرهای تصویربرداری هوشمند، درام دیجیتال و طراحی بازی‌های ویدیویی. این رشته‌ها با هدف تجهیز دانشجویان به مهارت‌های میان‌رشته‌ای طراحی شده‌اند تا آن‌ها را برای بازار کار آینده آماده کنند.

به گفته شرکت‌کنندگان، صنایع فرهنگی-فناوری چین در سال 2024، از نمایشگاه‌های مجازی گرفته تا گردشگری هوشمند، حدود 6 تریلیون یوان (معادل 840 میلیارد دلار) تولید داشته‌اند؛ رقمی که نسبت به سال 2012، ده برابر رشد نشان می‌دهد. سیاست‌های ملی همچون راهبرد دیجیتالی‌سازی فرهنگ، نقش مؤثری در مدیریت و حفاظت از دارایی‌های فرهنگی دیجیتال ایفا کرده‌اند.

چشم‌انداز آینده: خلاقیت هوش مصنوعی و همکاری‌های بین‌المللی

امروزه هوش مصنوعی به نویسندگان و فیلم‌سازان کمک می‌کند و اینفلوئنسرهای مجازی در حال بازتعریف فضای سرگرمی هستند. در این نشست، از برنامه چین برای ایجاد یک سیستم داده فرهنگی ملی، حمایت از استارتاپ‌های حوزه فناوری فرهنگی و توسعه همکاری‌های جهانی برای پرهیز از انزوا سخن به میان آمد.

در پایان، میهمانان بر این نکته تأکید کردند که باید به فرهنگ اجازه داد مسیر فناوری را شکل دهد و در عین حال، از فناوری برای تقویت فرهنگ بهره برد. آن‌ها ترکیب سنت با نوآوری فناورانه را عاملی حیاتی برای افزایش نفوذ فرهنگی جهانی چین دانستند.

ارسال نظرات