۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۷۸۳۴۳۴

فهم چرایی، چگونگی و تثبیت پیشرانی در عصر قدرت نرم مهم‌ترین وظیفه حوزه، اساتید و طلاب است

فهم چرایی، چگونگی و تثبیت پیشرانی در عصر قدرت نرم مهم‌ترین وظیفه حوزه، اساتید و طلاب است
مازندران- مدیر حوزه‌ علمیه خواهران مازندران گفت: فهم چرایی و چگونگی و تثبیت پیشرانی در عصر قدرت نرم و جنگ شناختی در بستر آموزه‌های دینی و تراث فقهی و در عین حال پایگاه اجتماعی برگرفته از انتساب حوزه به شریعت، مهم‌ترین وظیفه حوزه، اساتید و طلاب در سطوح مختلف است.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قائمی، مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان مازندران، در سخنانی تفصیلی به تبیین وظایف حوزه‌های خواهران در راستای پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم پرداخت و گفت: این بیانیه در حقیقت به نوعی هم تزار بیانیه گام دوم انقلاب برای حرکت در مسیر تحقق اهداف انقلاب در چله دوم و در راستای همان است، اما با ارائه یک نگاه تخصصی و صنفی خاص، از این روی تحلیل و ارزیابی این بیانیه با عناصر مکمل آن که تصریحاً و تلویحاً در این بیانیه مورد اشاره قرار گرفته است، یعنی اندیشه و منشور روحانیت در کنار بیانیه گام دوم نمی‌تواند کامل بوده باشد، چرا که بیانیه گام دوم انقلاب به نوعی تعیین کننده رفتارهای عمومی افراد در مسیر جامعه انقلابی ایران برای تحقق تمدن نوین در چله دوم انقلاب است و این بیانیه تعیین کننده سطح و جهت کنشگری فعال از سوی وابستگان به یک نهاد فرهنگی که هموراه در تاریخ تحولات جامعه سیاسی ایران و امت اسلامی بر اساس نوع پایگاه اجتماعی و در عین حال توان تولید داده‌های زیستی توانسته‌اند نقش پیش رانی تحولی را در ابعاد فرهنگی – سیاسی ایفا نمایند و این همان چیزی است که مقام معظم رهبری به‌عنوان یک ثروت برای حوزه علمیه در سده اول بازتأسیس بدان اشاره و تأکید داشته‌اند که خود می‌تواند عنصری برای فهم طرح حوزه پیشرو و سرآمد باشد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان مازندران بیان کرد: بر اساس این مقدمه اولین و مهم‌ترین وظیفه حوزه علمیه به طور عام و حوزه علمیه خواهران که در این بیانیه از آن به‌عنوان برکات انقلاب و اندیشه حضرت امام یاد شده است، فهم پیشرانی و برنامه‌ریزی در راستای حفظ و تثبیت این پیشرانی بوده است. پیشرانی که یک روزی توانست در این سرزمین با ایجاد یک تحریک عمومی بر ضد استبداد و استعمار و بر بستر فقه شیعه علی رغم اینکه از هر نوع دیوان‌سالاری سیاسی به دور بوده است؛ انقلاب و حکومتی تأسیس کند که برای اولین بار در عصر حذف دین از زیست اجتماعی، مدل حکمرانی دین پایه را با ایده معنویت گرایی سیاسی ایجاد کند که همین امر نیز سبب شد تا پس از ظهور قدرت سیاسی آن در عرصه وجودی، دو بلوک غرب و شرق که بعد از جنگ جهانی دوم هیچ وجه مشترکی به‌جز حذف خدا و شریعت از نظام اجتماعی با ترویج تفکرات سوسیالیستی و لیبرالیستی نداشتند، در ضربه زدن به این انقلاب متحد شوند تا بلکه بتوانند به تعبیر اسکاچپول جلوی صدور تنها انقلاب اجتماعی جهان را بگیرند، حال آنکه آثار و نتایج آن به تعبیر جان اسپوزیتو در کتاب انقلاب اسلامی ایران و بازتاب جهانی آن؛ شرق و غرب عالم را درنوردیده بود تا جایی که نلسون ماندلا نیز حرکت ضد آپارتاید خود در آفریقا را مرهون همین انقلاب و برخواسته از تراث شیعه و حوزه دانسته است.

وی افزود: فهم چرایی و چگونگی و تثبیت این پیشرانی در عصر قدرت نرم و جنگ شناختی در بستر آموزه‌های دینی و تراث فقهی و در عین حال پایگاه اجتماعی برگرفته از انتساب حوزه به شریعت، مهمترین وظیفه حوزه، اساتید و طلاب در سطوح و قالب‌های مختلف است  و هر چقدر در این نقش در جنگ نابرابری که در عرصه تولید و ترویج سبک زندگی میان حوزه و دیگر رقبای آن در قالب نهادها و حتی جریانات سلبریتی ساز شکل گرفته است، موفق‌تر باشیم در تحقق حوزه پیشرو و سرآمد موفق‌تر خواهیم بود، چون نقش پیشرانی خود در سوق دادن جامعه به سمت تحقق تمدن نوین در چله دوم انقلاب بر اساس بیانیه گام دوم را خوب ایفا نموده‌ایم.

هدایت تحصیلی در برنامه‌ریزی آموزشی ـ تربیتی در حوزه جدی گرفته شود

حجت الاسلام قائمی با اشاره به مهم‌ترین وظیفه حوزه که رهبری آن را «بلاغ مبین» بیان کردند و لازمه انجام آن را تربیت نیروی مهذب و کارآمد خواندند، گفت: با توجه به ماهیت نظام آموزش حوزه که یک مجموعه آموزش مأموریت محور است یعنی همه دانش آموختگان آن پس از طی دورانی از تحصیل به‌عنوان کارگزار دین و نظام سیاسی اسلام در نقش‌های مختلف تبلیغی، تعلیم و اجرایی باید براساس داده‌های بدست آورده، مأموریت‌هایی را انجام دهند، دو برنامه کلان باید در دستور کار حوزه علمیه خواهران و مدارس علمیه قرار بگیرد تا در ذیل آنان بتوانیم شاهد تحقق منویات مقام معظم رهبری در مسأله حوزه پیشرو و سرآمد برای رقم زدن افق تحقق تمدنی باشیم.

وی گفت: اولین برنامه جدی گرفتن مسأله هدایت تحصیلی در برنامه‌ریزی آموزشی – تربیتی حوزه است؛ از جمله وظایف مدارس علمیه  بحث تربیت است و براساس مبانی دینی و نظام تربیتی اسلام، تربیت عبارت است از فهم و حرکت به سوی شکوفاسازی استعدادهای متربی، لذا اولین و مهمترین کاری که باید مورد توجه همه دغدغه‌مندان حوزه علمیه و از جمله حوزه علمیه خواهران که نقش آن به‌جهت نوع جنسیت مخاطبین آن در نظام خانواده به‌عنوان ریشه نظام اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است، مسأله هدایت تحصیلی است یعنی از بدو ورود طلبه و از طریق کار جمعی میان مجموعه معاونت‌های آموزش و پژوهش و فرهنگی استعدادهای داوطلب شناسایی و از طریق برنامه‌ریزی نقطه‌ای شکوفا شود و در همان جهت سرمایه‌گذاری و هدایت گردد تا در عین کمبود منابع مالی، شاهد اتلاف منابع از طریق هم هزینه در جهت صحیح نشویم.

ضرورت تبیین و تقویت هویت طلبگی

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان مازندران بیان کرد: دومین برنامه تبیین و تقویت هویت طلبگی است، یکی از نیازهایی که امروز به‌خصوص در فضای جنگ هویت‌ها و شناختی، بسیار مهم و روزبه‌روز اهمیت آن برجسته می‌شود؛ تمرکز بر مسأله هویت است. به‌طور کلی امروز یکی از مهمترین چالش‌هایی که همه جوامع سیاسی را درگیر خود کرده به‌خصوص در فضای جهانی شدن یا جهانی سازی، مسأله هویت است تا جایی که امروزه در سطح دنیا یکی از وظایف مهم مراکز آموزشی در نسل پنجم خود، ورود به مسأله بازشناسی و بازطراحی هنجارها و ثروت های اجتماعی آن جامعه جهت تقویت هویت ملی و اجتماعی است.

وی افزود: با توجه به نکته مورد اشاره یکی از مسائلی که مدیریت کلان حوزه باید به صورت جدی و آن هم متناسب با فضا و مقتضیات امروز دانش پذیران خود بردارد و ورود جدی در آن داشته باشد، مسأله تولید محتوا برای تبیین و تثبیت هویت طلبگی در ابعاد مختلف زیستی یعنی فردی، اجتماعی و انقلابی است تا برای اینکه طلبه و دانش آموخته حوزوی بتواند در ذیل پایبندی به آن در ایفای نقش‌های مختلفی که به‌عنوان یک مکلف در برابر خدا و ولی حی خودش بر عهده دارد و همچنین وظیفه‌ای که به‌عنوان یک عضو در مجموعه‌های زیست اجتماعی از خانواده تا جامعه در تعامل با دیگران عهده‌دار است و همچنین نقش خود را در کنشگری فعال اجتماعی به‌عنوان سرباز و کارگزار نظام خوش بدرخشد.

حوزه نمی‌تواند به هر دلیل و بهانه‌ای خود را دور و غیرمرتبط با نظام مسائل حاکمیت سیاسی برگرفته از فقه شیعه بداند

حجت الاسلام قائمی با اشاره به ضرورت آشنایی حوزه با یافته‌های روز جهان و همکاری با دانشگاه‌ها که در پیام رهبری مورد تأکید قرار گرفته بود، گفت: سیاستگذاران مرتبط با نظام تعلیم و تربیت حوزه و همچنین دانش آموختگان مدارس علمیه باید چند نکته را پیش فرض رفتاری خود قرار دهند، نخست اینکه با توجه به کلام و بیانات امامین انقلاب از حوزه به‌عنوان شناسنامه و مادر انقلاب، حوزه نمی‌تواند به هر دلیل و بهانه‌ای خود را دور و غیرمرتبط با نظام مسائل حاکمیت سیاسی برگرفته از فقه شیعه در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی نوع و الگوی طراحی دکترین دفاعی و امنیتی کشور در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین المللی بداند، لذا به‌عنوان عنصر هویت بخش و تثبیت کننده دینی بودن انقلاب باید در حوزه علمیه در بحث تولید محتوا و الگو حل مسائل مختلف تا تولید و تربیت کارگزار نظام ورود جدی و هدفمند داشته باشد و این هم باید به صورت فعال باشد نه منفعلانه و تحت تأثیر شرایط یا اجازه بازیگری توسط دیگران، بلکه باید خودش بازساز و تعیین کننده محیط و نوع بازیگری و کنشگری باشد.

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان مازندران افزود: دوم آنکه در مواجه با نظام مسائل و حل آن باید توجه داشت حوزه صرفاًً نباید به دنبال تولید متخصص اقتصاد یا سیاست و مدیریت و دیگر رشته‌های مرتبط با زیست اجتماعی در مجموعه علوم انسانی باشد، بلکه ما نیازمند فقیه اقتصاددان هستیم که به دنبال حل مسائل اقتصادی بر بستر تذاث فقهی باشد، چون در غیر این صورت دچار همان سرنوشت دیگر مجموعه‌های مرتبط با علوم انسانی خواهیم شد، با این تفاوت که آنان در لایه ترجمه گیر کرده‌اند و ما نیز در لایه تولید مؤیدات اسلامی برای همان نگرشاتی که در بستر و محیطی غیر از ایران و فضای اجتماعی مبتنی بر شریعت تولید و ارائه شده‌اند می‌مانیم، البته در این زمان نیز تا حدودی این فقر در حوزه سیاستگذاری کلان مشهود و ملموس است.

وی بیان کرد: سوم اینکه خواسته یا ناخواسته باید پذیرفت طلاب و دانش پذیران مدارس علمیه از بستر همین نظام آموزشی حاکم بر جامعه سیاسی ایران و همین محیط اجتماعی معطوف به یک سبک زندگی خاص پا به دنیای طلبگی خواهد گذاشت، لذا نه می‌تواند از نقش آفرینی در نظام تعلیم و تربیت کلان کشور چشم پوشید و نه می‌توان دغدغه نقش آفرینی به‌عنوان یک کارگزار و مسأله شغلی دانش پذیران را در برنامه ریزی و هدفگذاری کلان و خرد حذف کرد. نکته آخر اینکه تجربه زیست اجتماعی غرب بعد از عصر صنعتی شدن و به‌خصوص پس از جنگ جهانی دوم، گویای این واقعیت است که غرب استیلا هنجاری خود را مرهون تولید نظام حقوقی – هنجاری و تناسب سازی مدل زیستی و پردازش تکنولوژی بر اساس همان معرفت شناسی است، لذا با تولید معرفت شناسی انسان محورانه و اصالت فرد در عین ترویج نهادگرایی، اقتصاد لیبرال مبتنی بر مصرف‌گرایی را تولید و ارائه کرده است.

حجت الاسلام قائمی اظهار داشت: با توجه به این مقدمات باید گفت در مسیر تمدن سازی برای اینکه بتوانیم مجموعه‌ای از راه‌حل‌های مرتبط با نظام مسائل اجتماعی داشته باشیم، نه حوزه هرگز با برگزاری دوروس تخصصی علوم انسانی از دانشگاه مستقل می‌شود و نه دانشگاه قادر است بدون حوزه پی به مؤلفه‌های هنجاری جامعه و بالتبع انطباق تکنولوژی به‌عنوان ثمره رشد علمی با نظام سیاسی جامعه اسلامی ببرد و لذا برای اینکه بتوانیم از طریق ارائه یک سبک زندگی جدید مبتنی بر شریعت که پاسخگوی همه نیازهای جامعه بشری باشد حوزه و دانشگاه باید در کنار یکدیگر به حل نظام مسائل و تنظیمان نظام هنجاری جامعه بپردازند.

تأثیر نقش‌آفرینی مؤلفه‌ای فرهنگی زن در مسیر تحولات سیاسی اجتماعی جوامع

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان مازندران با اشاره به پیام رهبر انقلاب درباره حوزه خواهران گفت: اگر نگاه کلی به جریان‌های فکری قرن ۱۸ به بعد داشته باشیم مؤید رشد نقش آفرینی مؤلفه‌ای فرهنگی در مسیر تحولات سیاسی _ اجتماعی جوامع مختلف است و در عین حال نقش آفرینی که زنان در این مسیر ایفا می‌کنند که هر روز در قالب جنبش‌ها و نظریه‌های سبز و سوم در حوزه سیاستگذاری پررنگ‌تر می‌شود، خواهیم فهمید این تصمیم امام در حقیقت یک اقدام در راستای آینده‌نگری انقلاب و نظام سیاسی اسلام بوده است.

وی افزود: وظیفه همه کسانی که تحت عنوان مرتبطین با حوزه علمیه خواهران هستند، حفظ همین نگاه آینده‌نگری به نظامات اجتماعی در سطوح مختلف تعلیمی و تبلیغی است و شاید این نکته اخیر که مقام معظم رهبری در دیدار خود با جمعی از دانش آموختگان حوزه خواهران و جامعه الزهرا(س) تحت عنوان مرجعیت زنان مطرح کرده‌اند، مکمل همین نقش آفرینی و آینده پژوهی نظام سیاسی اسلامی و انقلاب باشد که مدارس علمیه خواهران باید در ابعاد مختلف از امکان نظری تا وقوعی آن گام‌های جدی بردارند تا بتواند با کسب و حفظ نقش پیشرانی در رقم زدن تحولات، نتیجه زیست جهانی را در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی و آماده سازی زمینه ظهور دولت موعود قرار دهیم.

ارسال نظرات