۱۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۷۸۶۵۳
مدیر حوزه علمیه مروی تهران:

حوزه‌های علمیه باید سیستم آموزشی خود را کارآمدتر کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه مروی تهران با بیان این که که حوزه‌های علمیه، پس از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته است اظهار داشت: حوزه‌های علمیه باید سیستم آموزش خود را کارآمدتر کرده و در برخی از برنامه‌ها تغییراتی دهد تا طلاب بتوانند در مدت کمتری دروس حوزه را فرا بگیرند.
مدرسه فيضيه قم
به گزاش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین رجبی، مدیر مدرسه علمیه مروی تهران با ارایه گزارشی از فعالیت‌های این مدرسه استقلال حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها را عامل پیشرفت حوزه‌ دانست و توجه مسئولان در این زمینه را خواستار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی عنوان داشت: شایسته است مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با محول نمودن برخی ماموریت‌ها به شهرستان‌ها، آنان را در امور اجرایی توانمند نماید.

وی اضافه کرد: مسئولان حوزه باید به مدارس علمیه شهرستان‌ها اعتماد نمایند و در چارچوب قوانین حوزه مسئولیت‌پذیری را در وجود آنان تقویت کنند.

مدیر مدرسه علمیه مروی، روش‌های جدید آموزشی را نیاز اساسی حوزه‌های علمیه برشمرد و عنوان داشت: عده‌ای عقیده دارندکه باید روش گذشته حوزه را همان‌گونه که بود،‌ حفظ کرد، از همین رو با تحول‌ در حوزه موافق نیستند، ولی باید با حفظ روش‌های نظام جدید آموزشی را وارد حوزه نماییم.

حجت‌الاسلام رجبی با تأکید بر لزوم توجه به تمامی دروس حوزه، ابراز نمود: مسئولان حوزه علمیه برای پیشرفت‌ حوزه، علاوه بر درس فقه و اصول، باید به دروس دیگر مانند فلسفه و...که در گذشته به اشتباه آن را دروس فرعی می‌نامیدند توجه بیشتری نمایند.

مدیر حوزه علمیه مروی تهران با اشاره به اهمیت امور پژوهشی در مراکز و مؤسسات علمی، اذعان داشت: توجه به پژوهش در کشورهای درحال توسعه، کم است و برای انجام کاری ارزنده در این زمینه، نیاز به اجرای پروسه و حرکتی طولانی مدت است تا توجه به امور پژوهشی در حوزه را نهادینه نماید.

وی اضافه کرد: برای امور پژوهشی باید بسترسازی‌های لازم را انجام داد تا بتوان روش پژوهش نظری و در ادامه پژوهش عملی را آموزش داده و اجرایی نمود.

حجت‌الاسلام رجبی تسلط به لغات عربی را نخستین گام برای ورود به کارهای پژوهشی برشمرد و تصریح نمود: طلاب نباید معنی لغت را از استاد بپرسند، بلکه خودشان برای پیدا نمودن معنی آن تلاش کنند تا با امور پژوهشی حوزه آشنا شوند.

وی افزود: باید روحیه‌ای را در طلاب جدید‌الورد به وجود آورد که آنان به دنبال علم بروند و روحیه علم‌محوری از ابتدا در وجود آنان ایجاد شود و در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه مروی تغییر سیستم علمی حوزه را گامی مهم در پیشرفت‌های پژوهشی دانست و خاطرنشان کرد: اگر سیستم علمی و آموزشی حوزه بدون تغییر بماند، نمی‌توان تغییرات مهمی را در امور مختلفی از جمله پژوهش شاهد بود. باید روش‌های خود را تغییر دهیم، تا بتوانیم کارهای ارزنده‌‌ای در امور پژوهشی انجام دهیم.

حجت‌الاسلام رجبی با اشاره به این که حوزه‌های علمیه، پس از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته بیان داشت: باید متناسب با شتاب و پیشرفتی که در جهان وجود دارد خود را همراه نموده تا شاهد پیشرفت‌های ارزنده‌ای در حوزه‌های علمیه باشیم.

وی خاطرنشان نمود: حوزه‌های علمیه باید سیستم آموزش خود را کارآمدتر کرده و در برخی از برنامه‌ها تغییراتی دهد تا طلاب بتوانند در مدت کمتری دروس حوزه را فرا بگیرند.

مدیر حوزه علمیه مروی ادامه داد: طلاب چندین سال زبان عربی را می‌خوانند، ولی متاسفانه احاطه کامل مکالمه زبان عربی کسب نمی‌کنند، و لذا باید بستری فراهم کرد تا طلاب به یکی از زبان‌های خارجی احاطه پیدا کنند.

وی وجود برنامه‌ای واحد، برای طلاب شهرهای مختلف را نوعی آسیب در حوزه دانست و گفت: با توجه به شرایط گوناگون طلاب در مناطق متفاوت، نباید برنامه‌ مشترکی را برای آنها در نظر گرفت. در چنین شرایطی، طلاب مستعد و توانا مخصوصاً طلاب مناطق محروم سرخرده شده و با مشکلات فراوانی روبرو می‌شوند.

مدیر حوزه علمیه مروی تهران نظام آموزشی حوزه علمیه مروی را بر اساس قوانین آموزشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواند و گفت: آموزش‌های ما در مدرسه علمیه و مدارس تابعه، همان دستور‌‌العمل‌های آموزشی حوزه علمیه قم است.

وی در خصوص ساختار مدرسه علمیه مروی بیان داشت: معاونت امور طلاب، معاونت تهذیب، معاونت پژوهش و معاونت اداری مالی در ساختار حوزه علمیه مروی تهران وجود دارد که کارهای فرهنگی و تبلیغی را معاونت امور طلاب انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام رجبی از آموزش مبلغان در حوزه علمیه مروی خبر داد و گفت: حوزه علیمه مروی طرحی را آغاز نموده که در این طرح مبلغ برای امور تبلیغی آموزش داده می‌شود و پس از آن در گروه‌های مختلف طبقه بندی و سرانجام برای تبلیغ اعزام می‌شود.

وی افزود: در این طرح، طلاب برای امور مختلف، مخاطبان متفاوت و... آموزش داده می‌شود و در امور گوناگون اعزام می‌شود.

مدیر حوزه علمیه مروی یادآور شد: مبلغان باید مخاطبان و نیازهای آنها را بشناسند و برای هر گروه از مردم، لحن و ادبیات خود را تغییر دهند.

وی ادامه داد: در ایام تبلیغ جهت انجام فعالیت‌های تبلیغی افرادی که به صورت رسمی ملبس شده‌اند، برای تبلیغ اعزام‌ می‌شوند. همچنین ائمه جماعات از سوی این حوزه در مدارس و ادارات مختلف شهر مشغول فعالیت هستند.

مدیر مدرسه علمیه مروی تصریح کرد: حوزه علمیه مروی هم‌اکنون در مرحله آموزش است و باید تلاش کند افراد زیادی را که آموزش داده شرایط حضور آنان را جامعه فراهم آورد.

مدیر حوزه علمیه مروی ادامه داد: دروس خارج در رشته‌ها‌ی فقه و اصول تفسیر و فلسفه با حضور آیت‌الله شریعتمداری، آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله جعفری اراکی، و آیت‌الله تهرانی در مدرسه علمیه مروی تهران برگزار می‌باشد.

وی با بیان اینکه مدارس علمیه شهید بهشتی(سپه سالار)، معمار باشی، قنبرعلی خان و شهید باهنر از مدارس تابع حوزه علمیه مروی هستند، اظهار داشت: حوزه علمیه مروی54 استاد، 70 حجره، 4 مَدرَس رسمی، یک مسجد و 4 مدرسه علمیه دارد که هر کدام از آنان دارای دو مدرس می‌باشند. همچنین حدود 300 طلبه در این حوزه مشغول تحصیل هستند که دویست نفر آنان به صورت شبانه روزی در مدرسه حضور دارند.

وی در توضیح فعالیت‌های فوق برنامه حوزه علمیه مروی گفت: علاوه بر دستور‌العمل آموزشی که از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تدوین شده است،‌ کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی و عربی، خوش‌نویسی، مداحی، آموزش فن خطابه، تفسیر و... نیز برگزار می‌باشد.

حجت‌الاسلام رجبی به مرکز خبر حوزه گفت: انتشار نشریه و برگزاری نشست‌های علمی- تربیتی نیز از دیگر فعالیت‌های مدرسه علمیه مروی می‌‌‌باشد./917/د103/ص

ارسال نظرات