۲۴ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۷۹۱۵۰
بخش دوم / عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه:

هرگونه تولید و استفاده از سلاح های کشتار جمعی مصداق بارز فتنه است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دیدگاه های دین مبین اسلام در خصوص ممنوعیت ساخت و استفاده از سلاح های کشتار جمعی گفت: امروز کشورهایی که به راحتی نسبت به تولید و نگه داری سلاح های کشتار جمعی اقدام می کنند، کشورهای دیگر را متهم و تهدید می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمين عليدوست


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر دوشنبه در میزگرد علمی بررسی دیدگاه های فقه شیعه در مورد تولید، نگهداری و استفاده از سلاح های کشتار جمعی که در خبرگزاری رسا در قم برگزار شد، تولید و استفاده از سلاح های هسته ای و کشتار جمعی را به صلاح جامعه بشری ندانست و تاکید کرد: هیچ فرد خردمند و عاقلی نمی تواند جواز تولید، نگهداری و معامله سلاح های اتمی و کشتار جمعی را توجیه کند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در تعریف سلاح های کشتار جمعی یکی از شاخص های مد نظر این است که نتیجه بکارگیری و استفاده از سلاح های کشتار جمعی با فرد و یا کشور شروع کننده و بکارگیرنده نیست و موجب کشتار همه افراد می شود و این امری است که اگر موج آن راه بیفتد شروع آن دست کشور و یا گروه شروع کننده خواهد بود اما ادامه آن دست هیچ کس نیست.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مبانی اسلامی حرمت استفاده از سلاح های کشتار جمعی گفت: در قرآن کریم واژه فتنه حدود سی بار آمده و به دو معنای امتحان و افساد بکار رفته است.

وی هرگونه تولید، نگه داری و استفاده از سلاح های کشتار جمعی را از مصادیق بارز فتنه دانست و تاکید کرد: این نهایت انحطاط جامعه بشری است که در موردی که شک و تردیدی در فتنه بودن آن نیست بحث های علمی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست اضافه کرد: متاسفانه برخی از کشورها که به راحتی هر چه تمام تر نسبت به تولید و نگه داری سلاح های کشتار جمعی اقدام می کنند، امروز دیگر کشورها را متهم و تهدید می کنند.

وی در ادامه با اشاره برخی از روایات در مورد تجارت با کفار ابراز داشت: امام معصوم در رابطه با تجارت با کفار در صورتی که سلاح در میان باشد معتقد است که این گونه تجارت جایز نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ادعاهای واهی برخی از کشورهای غربی و سو استفاده آنها از واژه هایی همچون حقوق بشر و دمکراسی خاطر نشان کرد: وقتی این گونه کشورها به راحتی بحث استفاده از سلاح های اتمی و کشتار جمعی می کنند، باید توجه داشت که فتنه و عدم امنیت است.

وی گفت: هم اقتضای درک عقل و هم تایید خردمندان و همچنین آیات و روایات الهی اجازه استفاده از سلاحی که منتهی به فتنه شود را نمی دهد چه رسد به سلاح های کشتار جمعی.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با اشاره به آیه واعدوا لهم ما استطعتم من قوه و نحوه انطباق آن با مدعای فوق ابراز داشت: این آیه شریفه را باید در فضای فهم عقلانی معنا کرد و همچنین آن را در کنار آیات منع از افساد و روایات این باب دید.

وی اضافه کرد: ادامه این آیه شریفه نیز تاییدی بر مدعای ماست و با توجه به اینکه این مسائل شامل سلاح های کشتار جمعی نمی شود بنابراین این آیه تخصصا از بحث و موضوع خارج است.

این محقق حوزه علمیه قم تولید و نگهداری این گونه سلاح ها توسط دیگر کشورها را مجوزی برای تولید و نگه داری آن ندانست و ابراز داشت: راه های جایگزین انسانی بسیار خوبی برای این مساله وجود دارد و ما نمی توانیم این موضوع را مجوزی برای تولید و نگه‌داری و استفاده از این گونه سلاح های مخرب بدانیم و این استدلال که چون دیگران انجام داده‌اند پس ما هم انجام دهیم، جایی در منطق ما ندارد.

وی افزود: اگر کشوری برای ایجاد حاشیه امنیت، رسما این کار را شروع کند، دیگر کشورها هم این کار را شروع خواهند کرد و این یک نوع فتنه بزرگ و شروع یک مسابقه کشنده فزاینده است.

این استاد حوزه علمیه قم تسخیر قلوب را مهم ترین سلاح یک ملت و نظام دانست و ابراز داشت: اگر انسان بتواند قلوب را تسخیر کند هیچ چیز جای این مهم را نخواهد گرفت، اگر ما دهها بمب اتم تولید کنیم اما نتوانیم قلوب را تسخیر کنیم فایده ای ندارد.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: هنر یک حاکمیت این است که بتواند اولا مردم را تقسیم نکند و ثانیا بتواند قلوب را تسخیر کند و اگر این مهم محقق شد از همه بمب های اتمی و هسته ای کارایی بیشتری خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست خاطر نشان کرد: تمام مولفه های موثر در استنباط اعم از عقل، بنای عقلا، نصوص و آیات و روایات الهی، هرگونه تولید، نگه داری، فروش و استفاده از سلاح های کشتار جمعی را ممنوع می داند و آنچه در مقابل این مستندات است توهماتی است که باید در فضای علمی پاسخ داده شود. /924/پ201/ع


ارسال نظرات