تأکید استاد قرائتی بر نقش کلیدی نماز در تربیت پایدار/آموزش نماز باید شیرین، ساده و همراه با تشویق باشد

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور بر نقش اساسی نماز در تربیت فرد و جامعه تأکید کرد و گفت: تربیت با تکرار شکل میگیرد و نماز مهمترین عامل تربیت پایدار است. فرق است میان جامعهای که فقط داغ میشود و جامعهای که پخته است. هر داغی سرد میشود اما پختگی خاموش نمیشود.
وی با بیان اینکه فلسفه نماز شکرگزاری و مانع شدن از فحشا و منکر است، افزود: نماز نه تنها شکر نعمتهای الهی است، بلکه سپری در برابر گناه و ناهنجاریهای اجتماعی است. تجربه نشان داده بیش از ۹۰ درصد مجرمان اهل نماز نبودهاند.
نقش خانواده و تربیت فرزندان
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی نخستین معلمان نماز را پدر و مادر دانست و گفت: محیط خانه باید معنوی باشد. حتی یک تصویر از کعبه یا آیهای بر دیوار میتواند یادآور نماز برای کودک باشد. خانوادهای که اهل نماز است، فرزندان نمازخوان تربیت میکند.
آموزش و پرورش و مسئولیت معلمان
وی با اشاره به ظرفیت مدارس گفت: مدیران و معلمان اگر خودشان اهل نماز باشند، بزرگترین مبلغ نماز خواهند بود. آموزش نماز باید شیرین، ساده و همراه با تشویق و جایزه باشد. معلم دینی یا فیزیک اگر اهل نماز باشد، بیش از هر استدلالی بر دانشآموز اثر دارد.
نقش رسانهها و فضای مجازی
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه رسانهها نقش تعیینکنندهای در فرهنگسازی دارند، اظهار داشت: صداوسیما باید نماز را در صدر برنامههای خود قرار دهد. در فضای مجازی هم دشمنان با هزینههای سنگین ارزشها را تخریب میکنند؛ ما هم باید با تولید محتوای قوی و جذاب از نماز دفاع کنیم.
ائمه جماعت و سادهسازی نماز
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: امام جماعت باید خوشاخلاق، مردمی و در دسترس جوانان باشد. نماز جماعت باید ساده و بدون تجمل برگزار شود. گاهی دیده میشود مردم از اذان گفتن خجالت میکشند؛ در حالی که اذان و نماز باید با صلابت و افتخار در جامعه اقامه شود.
اجلاس نماز؛ شجره طیبهای پرثمر
وی با اشاره به اهمیت اجلاس نماز گفت: مقام معظم رهبری اجلاس را به شجره طیبه تشبیه کردهاند. این اجلاس فرصتی است برای همافزایی، ارائه مقالات، طرح دیدگاهها و جلب حمایت مسئولان در مسیر ترویج نماز.
خاطرات و تجربههای شخصی
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در بخشی از سخنانش به خاطراتی از تأثیر نماز در کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: گاهی اصرار یک دختر نوجوان برای اقامه نماز در سفر، موجب شد دیگران هم به نماز ترغیب شوند. چنین نمونههایی نشان میدهد که اگر نماز با اخلاص و در هر شرایطی برپا شود، اثر عمیقی بر دیگران دارد.
وی در پایان تأکید کرد: نماز سرمایهای است که همه باید برای گسترش آن تلاش کنیم. خانوادهها، مدارس، رسانهها و مسئولان هر یک سهمی در اقامه نماز دارند و اگر همه دست به دست هم بدهیم، جامعهای سالمتر و معنویتر خواهیم داشت.