حرکت از برنامهریزی آموزشی به سمت مدیریت اثر اجتماعی ضروری است

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزای رسا، سرکارخانم فاطمه حیدری، مدیرکل زنان و خانواده استانداری قم با اشاره به وظیفه مدیران، اساتید و طلاب در بازنمایی و تأثیرگذاری اجتماعی حوزههای علمیه خواهران در این برهه از زمان، گفت: امروز جامعه ایران در دورهای از تحولات اجتماعی، فرهنگی و رسانهای قرار دارد که الگوی زن مسلمان ایرانی نیاز به بازتعریف و بازنمایی فعال دارد. در این میان، حوزههای علمیه خواهران یکی از مهمترین نهادهای مرجع در شکلدهی این الگو هستند؛ اما برای تأثیرگذاری واقعی، باید از درون جامعه و با زبان نیازهای امروز سخن بگویند.
وی بیان کرد: وظیفه مدیران حوزه آن است که از نگاه درونسازمانی فاصله بگیرند و با رویکرد تحول اجتماعی مبتنی بر دین، برای حضور هوشمندانه طلاب در مسائل واقعی جامعه مانند بحران خانواده، سبک زندگی، هویت دختران، جنگ نرم فرهنگی و احساس تنهایی زنان برنامهریزی کنند.
مدیرکل زنان و خانواده استانداری قم و مشاور استاندار یادآور شد: اساتید حوزه باید پیوند بین متن و میدان را برقرار کنند. امروز جامعه بیش از دانایان نظری، نیازمند کنشگران عالِم است. استاد حوزه باید بتواند طلاب را به درک میدانی از مسائل زنان، استفاده از ابزارهای رسانهای و حضور موثر در فضای عمومی هدایت کند.
وی افزود: طلبه تأثیرگذار، کسی است که در دل مردم میماند و از دل زندگی، پیام دین را معنا میکند، طلبه امروز باید بتواند مسئلهشناسی اجتماعی داشته باشد یعنی به جای سخنگفتن از دغدغههای ذهنی، به سراغ مسائل واقعی زنان، خانواده و جامعه برود، همچنین نیازهای واقعی مردم را بشناسد و با گوش شنوا و نگاه همدل، از درون زندگی مردم سخن بگوید.
مدیر روابط عمومی جامعه الزهرا(س) اضافه کرد: طلبه باید آموختههای دینی خود را کاربردی کند و مفاهیم دینی را به زبان قابل فهم، قابل اجرا و متناسب با فضای زندگی امروز ترجمه کند، همچنین ناظر به مخاطب کنشگری کند یعنی بداند در چه موقعیتی، با چه زبانی و از چه رسانهای باید برای تأثیرگذاری استفاده کند.