جبهه مردمی فلسطین بر پایه الگوی مقاومت در اندیشه امام خمینی
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، امروز، جهان نمیتواند چشم خود را بر حقیقت مقاومت فلسطین ببندد؛ قصهای که فراتر از یک نبرد نظامی بیانگر ایستادگی، ایمان و حق تاریخی یک ملت تحت ظلم است. شهید یحیی سنوار و همراهانش با ارادهای آهنین و پیروی از الگوی امام خمینی(ره) پیام روشنی را به جهانیان مخابره کردهاند: تنها راه نجات و عزت فلسطینیان مقاومت و ایستادگی در برابر اشغالگری است.
مقاومتی که هزینههای فراوانی داشته است اما موجب بیداری وجدانهای خفته و شکستن سکوت جهانی نسبت به مظلومیت این ملت شده است. این مقاومت امروز به یک حرکت جهانی عدالتخواهانه تبدیل شده و صدای آزادیخواهی فلسطین تا قلب دنیای سرمایهداری رسیده است.
عملیات طوفان الاقصی
از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که عملیات «طوفان الاقصی» آغاز شد، توجه جهان به نوار غزه جلب شد؛ عملیاتی که نه تازه آغاز شده بلکه ادامه یک صد سال مقاومت است. فلسطینیانی که بیش از یک قرن است در مقابل اشغالگران ایستادهاند امروز فریاد خود را بلند کردهاند تا صدایشان به جهانیان برسد و نقشههای خاموش کردن مسئله فلسطین را نقش بر آب کنند.
این مقاومت پاسخ طبیعی و ضروری به محاصره، تجاوز و سیاستهای استعماری اسرائیل است که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ بیش از ۱۱ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده و صدها هزار نفر دیگر را زخمی کرده است.
طی دههها فلسطینیان بارها به سوی سازش و مذاکره روی آوردهاند اما این راهها نه تنها به آزادی نینجامیده بلکه به تثبیت اشغال و ظلم منجر شده است. شکست طرحهای صلح و پذیرش سازش توسط برخی سران عرب و حتی رهبران فلسطینی موجب شد مقاومت مردمی به تنها راه باقیمانده تبدیل شود.
شهید یحیی سنوار به روشنی گفته است: «صلح و مذاکره در کار نیست، یا پیروز میشویم یا کربلا رخ میدهد.» این جملات نشان از عزم راسخ و قطعیت راه مقاومت دارد.
مقاومت؛ میراث امام خمینی(ره)
اندیشه مقاومت رکن اصلی مبارزات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. امام خمینی(ره) تاکید میکردند که برای حفظ عزت و آزادی، راهی جز مبارزه و استقامت در برابر زورگوییها وجود ندارد. انقلاب اسلامی ایران با شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «آزادی فلسطین»، الگویی شد برای ملتهای تحت ستم از جمله فلسطینیان.
رهبران مقاومت این الگو را پذیرفته و آن را راه نجات خود یافتهاند. مقاومت مردمی فلسطین، علاوه بر جنبه نظامی، یک حرکت فرهنگی و هویتی است که عزت و کرامت ملت را حفظ میکند.
بیتفاوتی سران عرب
پس از اعلام تقسیم فلسطین در سال ۱۹۴۷ و تشکیل اسرائیل در ۱۹۴۸ کشورهای عربی منطقه به رغم حمایتهای اولیه به تدریج به سیاست محافظهکاری و بیتفاوتی روی آوردند. این روند فلسطینیان را از پشتوانه منطقهای محروم کرد و به سازش و پذیرش اشغال انجامید.
این شکستها و عقبنشینیها، فلسطینیان را به این نتیجه رساند که باید خود متکی به توان و اراده مردمی باشند و از حمایتهای غیرواقعی سران عرب ناامید شدند؛ نقطهای که مقاومت مردمی به عنوان تنها راه باقیمانده شکل گرفت.
تصمیم سازمان ملل متحد برای تقسیم فلسطین و تشکیل اسرائیل منجر به نکبت فلسطینیان شد؛ پاکسازی قومی، اخراج و آوارگی میلیونها نفر. در برابر این جنایتها، مبارزان فلسطینی به دفاع از حق و سرزمین خود پرداختند.
اما عزالدین قسام به عنوان پیشگام مبارزه چریکی و مردمی نماد اولین جرقههای مقاومت بود که نسلهای بعدی، به ویژه حماس، بر پایه آن شکل گرفتند.
زمینههای رنج فلسطینیان
پس از پایان جنگ جهانی اول و سقوط عثمانی، فلسطین به قیمومیت بریتانیا درآمد. بریتانیا با تسهیل خرید زمین توسط یهودیان مهاجر و نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان زمینه را برای تغییر دموگرافی و هویت فلسطین فراهم کرد.
این سیاستها باعث شد فلسطینیان بومی به حاشیه رانده شوند و زندگیشان به سختی و فقر گرفتار آید. شهرکسازی و آمادهسازی زیرساختهای دولت صهیونیستی با حمایت بریتانیا، موجب شکلگیری تضادهای عمیق شد.
در اواخر قرن نوزدهم با شکلگیری صهیونیسم در اروپا، یهودیان به دنبال ایجاد کشوری مستقل در فلسطین بودند. مهاجرتهای گسترده یهودیان به سرزمین فلسطین، خرید زمین و تأسیس شهرکها در حالی انجام شد که فلسطینیان ساکن بومی این سرزمین بودند.
این تغییرات غیرعادلانه و غصب زمینها بذر مقاومت مردمی را کاشت؛ مقاومتی که بر اساس هویت، دین و حق تاریخی فلسطینیان شکل گرفت و طی بیش از یک قرن همچنان ادامه دارد.
نتیجهگیری
مقاومت فلسطین بر پایه درک عمیق از تاریخ، هویت و الگوی انقلاب اسلامی ایران، همچنان نماد ایستادگی و عدالتخواهی در جهان است. راهی که هزینههای فراوانی دارد، اما تنها مسیر عزت و آزادی ملت فلسطین است.
این مقاومت پیام روشنی به جهانیان دارد: در برابر ظلم و اشغالگری نمیتوان تسلیم شد و تاریخ را باید با اراده و ایمان دگرگون کرد. فلسطین فقط یک سرزمین نیست؛ داستانی است از مقاومت یک ملت برای حفظ کرامت و حق خویش.