۱۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۷۹۸۹۳
حجت الاسلام طائب:

خطبه های نماز جمعه فراخوان به‌ بصیرت و تطهیر روح است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، سنگر نماز جمعه را تریبون فراخوان عمومی مسلمانان به تقوا،‌ بصیرت و تطهیر روح و روان دانست و تاکید کرد: مردم با حضور خود در نماز جمعه و گوش فرا دادن به خطبه های نماز ، گرد و غبار ناخالصی ها را از وجود خود می زدایند.
حجت الاسلام مهدي طائب


حجت الاسلام مهدی طائب، از اساتید حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شخصیت مرحوم آیت الله طالقانی در انقلاب اسلامی ابراز داشت: وی از جمله شخصیت های برجسته ای بود که دارای ابعاد روشن و نزدیک به واقع از آیات و روایت پیرامون مسائل اجتماعی بود.

وی با بیان اینکه برداشت واقعی از آیات و روایات در انحصار ائمه معصومین(ع) است، به تبیین دیگر شاخص های آیت الله طالقانی پرداخت و تصریح کرد: مرحوم آیت الله طالقانی افزون بر شجاعت در بیان، شجاعت در تبیین نیز داشت.

این استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه آیت الله طالقانی، افزون بر اینکه به حرف متحجرین اعتنایی نمی کرد و مطالب خود را با صراحت تمام مطرح می نمود، تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که منافقان سعی کردند از جایگاه وی سو استفاده کنند، آیت الله طالقانی با تعریف و تمجید از امام راحل آنها را با یاس و نامیدی روبرو می ساخت.

وی تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره)‌ نیز بعد از ارتحال آیت الله طالقانی از وی به عنوان ابوذر تعبیر کردند و این موضوع جایگاه برجسته این شخصیت بزرگوار را نزد امام راحل نشان می دهد.

استاد حوزه علمیه قم، در ادامه با اشاره به جایگاه نماز جمعه در اسلام ابراز داشت: نماز جمعه از واجبات عینی در زمان حضور امام معصوم(ع) است و نفس فریضه بودن جایگاه برجسته نماز جمعه را به خوبی نشان می دهد.

وی تصریح کرد: در هر جمعه مردم موظف هستند کار و کاسبی خود را تعطیل و در نماز جمعه حضور پیدا کنند و به خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه گوش فرا دهند.

این استاد حوزه علمیه قم، گفت: خطیب نماز جمعه در یک خطبه نمازگزاران را به تقوای الهی توصیه می کند تا گرد و غبار دنیا خواهی مردم را در مسیری که میل به گناه وجود دارد قرار ندهد.

حجت الاسلام طائب، خطبه های نماز جمعه را فراخوان به تقوا،‌ بصیرت و تطهیر روح و روان تعبیر کرد و افزود: مردم با حضور خود در نماز جمعه و گوش فرا دادن به خطبه های نماز ، گرد و غبار ناخالصی ها را از وجود خود زدوده و با تطهیر نفس،‌ وارد هفته ای جدید می شوند.

وی بیان داشت: خطبای نماز جمعه همچنین در یک خطبه نیز باید به تحلیل، تبیین و نقل مسائل اساسی و مورد نیاز جمعه از جمله مسائل سیاسی،‌ اجتماعی، ‌اقتصادی و فرهنگی بپردزاند تا مردم با شرایط موجود آشنا باشند و وظایف و ماموریت های خود را به درستی تشخیص دهند.

حجت الاسلام طائب با بیان اینکه مسلمانان با حضور در نماز جمعه و گوش فرا دادن به سخنان خطبای نماز جمعه تطهیر جسمی و روحی می شوند و بصیرت پیدا می کنند، به تبیین ویژگی های ائمه جمعه پرداخت و خاطرنشان کرد:‌ ائمه جمعه در حقیقت مامورین الهی هستند که باید مطالب خدایی و الهی را برای مردم بیان کنند و خود باید دارای سلامت نفس و طهارت باطن باشند.

وی ادامه داد: امام جمعه باید در زمینه تقوا و مطالعات آیات و روایات اسلامی و آموزه های دینی به درجه ای برسد که کلام و بیان او در مردم نافذ و تاثیرگذار باشد. /924/ت302/ع

ارسال نظرات