گزارشی از نشست علمی «ابعاد فقهی فناوری متاورس»
نشست علمی «ابعاد فقهی فناوری متاورس» به مناسبت هفته پژوهش، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست علمی «ابعاد فقهی فناوری متاورس» به مناسبت هفته پژوهش، روز چهارشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۴ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
این نشست به همت مرکز مطالعات فضای مجازی و هوش مصنوعی پژوهشگاه و با مشارکت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در این برنامه، حجتالاسلام و المسلمین علی نهاوندی به عنوان ارائهدهنده و حجتالاسلام مسعود اسماعیلی به عنوان ناقد حضور داشتند.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین نهاوندی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، به عنوان ارائه دهنده، بر نقش تعیینکننده پژوهش در پیشبرد اهداف نظام اسلامی تأکید کرد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در تبیین موضوع اصلی نشست اظهار داشت: فناوریهای نوپدید قلمرو زیستبوم جامعه ما را متنوع کرده و بهویژه صنعت گسترده متا ظرفیت آن را دارد که تحولی بنیادین در تعاملات، ارتباطات و سبک زیست آینده بشر ایجاد کند. متاورس صرفاً امتداد فضای مجازی نیست؛ یک زیستجهان جدید است که باید از ابتدا برای آن کلیدواژههای دقیق انتخاب کنیم.
وی افزود: ترکیب واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، بازیهای دیجیتال و شبکههای اجتماعی ما را وارد عصر اینترنت نسل جدید میکند؛ عصری که در آن انسان میتواند شخصیت دلخواه، شهر دلخواه و سبک زیست دلخواه خود را در یک فضای سهبعدی تجربه کند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیامدهای این فناوری برای جامعه دینی گفت: زیستجهان متاورسی زیستی چندبعدی است؛ یک بخش آن در ذهن و بخشی در عالم خارج شکل میگیرد. چنین زیستی طبیعتاً نیازمند احکام، ضوابط و تکالیف جدید برای کاربران است و دستگاه فقه باید بهعنوان نهاد هنجارساز، نسبت خود را با این جهان تازه روشن کند.

متاورس؛ فراتر از فرضیه
حجتالاسلام و المسلمین نهاوندی با وجود افول نسبی هیجان رسانهای درباره متاورس، آینده آن را وابسته به توسعه هوش مصنوعی خودیار دانست و تصریح کرد: وقتی هوش مصنوعی خودگردان به بلوغ برسد، متاورس دوباره به یک چهارراه حیاتی در صنعت و فناوری تبدیل میشود. این فناوری با تمام مخاطرات، فرصتهای کمنظیری نیز برای بشر و برای کشور ما خواهد داشت.
وی با اشاره به پیشینه فرهنگی این مفهوم اظهار داشت: رمان بازیکن شماره یک آماده بعدها توسط یک کارگردان مشهور هالیوودی به فیلم تبدیل شد و این اثر سینمایی در جهان بازتاب گستردهای پیدا کرد. من در جلسات نخست کلاس فقه متا، چند نمونه از همین فیلمها را نمایش دادم تا دانشجویان حس کنند خاستگاه این فضا از کجاست و چگونه به اینجا رسیده است.
حجتالاسلام و المسلمین نهاوندی با اشاره به تحولات صنعتی مرتبط با این فناوری گفت: پس از شکلگیری این ایده، شرکتها و بازیگران تجاری بسیاری وارد میدان شدند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، از حامیان جدی این فناوری بود و آنقدر پیش رفت که نام فیسبوک را به متا تغییر داد. اصطلاح متاورس نیز از ترکیب متا بهمعنای فراتر و یونیورس بهمعنای جهان گرفته شده و مفهومی از فراجهان را بهنمایش میگذارد.

حجتالاسلام مسعود اسماعیلی، استادیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی، به عنوان ناقد نشست، با بیان اینکه بسیاری از مباحث متاورس پیشاپیش در فلسفه و فقه مورد توجه متفکران گذشته قرار نگرفته بود، اظهار داشت: روش حجتالاسلام و المسلمین نهاوندی به گونهای است که پارادایم فقه سنتی حفظ میشود و مباحث نو، بدون تخریب پایههای فقه، وارد تحلیل و اجتهاد میشوند. این شیوه از لحاظ علمی و فقهی بسیار مقبول است و امکان گفتوگو و مقایسه با فقهای دیگر را نیز فراهم میآورد.
وی توضیح داد: در تحلیل متاورس، تنها بحث ارز دیجیتال، آواتار یا مالکیت مطرح نیست؛ بلکه یک جهان، یک فضا و شبکهای گسترده از مسائل متنوع شامل ابعاد حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و تربیتی مورد بررسی قرار میگیرد. حجتالاسلام و المسلمین نهاوندی از ابتدا، شبکه مسائل متاورس را به صورت جامع ترسیم کردهاند تا احکام و فتواها با نگاه کلان و سیستماتیک استخراج شود.
حجتالاسلام اسماعیلی خاطرنشان کرد: ورود ایشان به حوزه فقه متاورس، نقطه امید برای پژوهشگران و فقیهان است؛ چرا که نشان میدهد میتوان مسائل نو را بدون تخریب مبانی سنتی فقه، به صورت علمی و نظاممند بررسی کرد و مسیر اجتهاد نوگرا را در چارچوب سنت حفظ نمود.
وی با بیان اینکه متاورس، هوش مصنوعی و سایر فضاهای سایبری ابزارهایی برای توسعه و گسترش تجربه انسانی هستند، گفت: در متاورس و واقعیت افزوده، کاربر صرفاً مشاهدهگر نیست؛ بلکه بهعنوان یک سوبژه فرافکنده، در تعاملات و تصمیمگیریها حضور فعال دارد. این حضور ذهنی و تخیلی، تجربهای فراتر از جهان فیزیکی و ملموس ایجاد میکند.
حجتالاسلام اسماعیلی ادامه داد: هوش مصنوعی پیشرفته، مانند سیستمهایی نظیر Gemini Pro، این امکان را فراهم میکند که کاربران به صورت تعاملی برنامهریزی روزانه، ساخت تصویر، تولید ویدئو و حتی فعالیتهای آموزشی خود را تجربه کنند. این ابزارها جهان جدیدی میسازند که به توسعه وجود انسانی کمک میکند و نه صرفاً فضای دیجیتال.
فرافکنی وجود و تجربه انسانی
وی با اشاره به سابقه تاریخی تمایل انسان به فرافکنی خود در هنر و ادبیات، افزود: پیش از فناوریهای دیجیتال، حتی در آثار نقاشی و ادبیات عرفانی، انسانها میل داشتند خود را خارج از مرزهای وجودی تجربه کنند. اکنون متاورس و هوش مصنوعی این امکان را به صورت تعاملی و گسترده فراهم کردهاند. کاربران نه تنها بازنمایی خود را میبینند، بلکه در شکلدهی و توسعه جهان مجازی مشارکت دارند.
حجتالاسلام اسماعیلی خاطرنشان کرد: این فرآیند شامل تعامل با آواتارها، هولوگرامها و محیطهای تعاملی است که رفتار، اخلاق و تعاملات انسانی را بازتاب میدهد. حتی مهندسان طراح پلتفرم نیز بخشی از این جهان هستند، اما پذیرش و توسعه آن توسط کاربران، نشاندهنده نیاز ذاتی انسان به گسترش وجود و تجربه خویشتن است.
به گفته وی توانمندسازی انسان در متاورس شامل توسعه افعال، صفات و توانمندیهای وجودی اوست. همانگونه که فرد با ابزارهای فیزیکی مانند دست مصنوعی پس از مدتی احساس مالکیت و همزیستی پیدا میکند، در متاورس نیز کاربران حضور ذهنی و فرافکنی وجودی را تجربه میکنند که بخشی از ذات انسانی آنهاست.
حجتالاسلام اسماعیلی با بیان اینکه دست مصنوعی و دیگر فناوریهای جدید، هماهنگی کاملی با بدن حقیقی فرد دارند، افزود: این فناوریها صرفاً دیجیتال نیستند و حتی خیال محور هم نیستند؛ بلکه تعامل میان بدن، ذهن و وجود انسانی را بازسازی میکنند و تجربهای واقعی ایجاد میکنند.
وی با اشاره به تجربه پنج ساعته تعامل خود با هوش مصنوعی، گفت: در این تجربه، احساس کردم که در حال تفکر و گفتوگو با یک سوژه زنده هستم. پاسخهای هوش مصنوعی نه تنها پیشبینیشده نبود، بلکه موجب رشد تفکر فلسفی من شد. این نشان میدهد که ما با یک سوژه فرافکنده و فعال روبهرو هستیم، نه صرفاً یک ابزار بیجان.
ارسال نظرات