اقامه دین بدون جهاد ممکن نیست/ ولایت فقیه پایگاه اصلی جهاد تمدنی اسلام است
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیتالله عباس کعبی نایبرئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آیین رونمایی از کتاب «اسلام اقامه» که در مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی قم برگزار شد، با تأکید بر ظرفیت تمدنساز اسلام ناب محمدی(ص)، ریشه اصلی دشمنی آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب را «هراس از اقامه دین و تحقق اسلام در عرصه حکمرانی و جامعه» دانست.
وی با گرامیداشت یاد و نام شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای امنیت، سلامت، خدمت، مقاومت و اقتدار ایران اسلامی، بهویژه شهدای بزرگی همچون شهید سیدحسن نصرالله، شهید سیدهاشم صفیالدین و فرماندهان شهید جبهه مقاومت، تأکید کرد: این شهدا ثمره اقامه اسلام و مظهر جهاد در راه تحقق حاکمیت الهی هستند.
نایبرئیس جامعه مدرسین همچنین از نویسنده کتاب «اسلام اقامه» و دستاندرکاران مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی بهویژه حجتالاسلام والمسلمین محسنی، بهدلیل تلاشهای علمی و ساماندهی این مجموعه، قدردانی کرد و این مرکز را از برکات انقلاب اسلامی دانست.
هراس غرب از اقامه دین
آیتالله کعبی با اشاره به آیه «کَبُرَ عَلَی الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ»، تصریح کرد: دشمنان اسلام از ایران هستهای یا ایران برخوردار از علم و فناوری بهتنهایی هراسی ندارند؛ آنچه آنها را به وحشت انداخته، «اقامه اسلام ناب محمدی و آموزههای اهلبیت(ع)» است. غرب با ایران قویِ وابسته و تحقیرشده مشکلی ندارد، اما از ایرانِ مستقل، الهامبخش و تمدنساز میترسد.
وی افزود: دشمنان انقلاب اسلامی پس از شکست پروژههایی همچون داعش و جریانهای تکفیری، به سراغ پروژههای جدیدی رفتند؛ از جمله ساخت «اسلام لیبرال»، «شیعه لیبرال» و «اسلام آمریکایی» با تأسیس دانشگاهها، مؤسسات فکری و شبکهسازی در جهان اسلام. هدف آنها تهیسازی اسلام از محتوای تمدنساز و انقلابی آن است.
غزه؛ نمایشگاه رسوایی تمدن غرب
آیتالله کعبی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: آنچه امروز در غزه رخ میدهد، محصول علم منهای ایمان است. تمدنی که علم را از ایمان جدا کند، به جنایتی بدتر از مغول و نازیسم میرسد. غزه باید بهعنوان نمایشگاه افتضاح تمدن غربی مورد مطالعه و تبیین قرار گیرد.
وی در ادامه اسلام اقامه را مدلی دانست که میان علم و ایمان، عقلانیت و معنویت، عدالت و پیشرفت، اقتدار و رحمت الهی جمع میکند و افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اسلام حداقلی کافی نیست؛ اسلام باید در همه نظامات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حکمرانی پیادهسازی شود.
شاخصهای اسلام اقامه
نایبرئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشریح شاخصهای «اسلام اقامه»، گفت:
۱) توحید و عبودیت محور اصلی است؛ توحیدی که از سطح نظری به پذیرش حاکمیت الهی و نفی سلطه غیرخدا در همه عرصهها منجر شود.
۲) عدالت اجتماعی شاخص دوم اقامه دین است. عدالت از منظر قرآن صرفاً قرارداد اجتماعی نیست، بلکه حقیقتی الهی و چندلایه است که بدون حکومت دینی محقق نمیشود.
۳) حکمرانی دینی و اجرای شریعت در همه ابعاد، شرط تحقق حیات طیبه است.
۴) امر به معروف و نهی از منکر ضمانت اجرای اقامه دین و عامل مردمیسازی حکمرانی است.
۵) جهاد و مقاومت از لوازم جداییناپذیر اقامه دین به شمار میرود.
نقد دیدگاه عدالت بدون حکومت دینی
آیتالله کعبی با انتقاد از دیدگاههایی که اجرای عدالت را بینیاز از حکومت دینی میدانند، تصریح کرد: عدالت در منطق قرآن مفهومی ثابت و الهی است، هرچند مصادیق آن متغیر باشد. حکومتهای سکولار نهایتاً میتوانند عدالت نسبی و ناقص مادی ایجاد کنند، در حالی که عدالت جامع دنیوی و اخروی بدون اقامه دین ممکن نیست.
چالشها و فرصتهای اقامه دین در جمهوری اسلامی
وی، سکولاریسم پنهان، فساد اداری و اقتصادی، جنگ نرم رسانهای، ضعف درک برخی نهادها از آرمانها و تعدد قرائتهای انحرافی از دین را از چالشهای جدی اقامه دین در عصر جمهوری اسلامی دانست.
آیت الله کعبی پشتوانه مردمی و ایمان دینی، ظرفیتهای علمی و فرهنگی، شکلگیری جبهه مقاومت، حضور نسل جوان متعهد و امکان نیروسازی برای تمدن نوین اسلامی را از فرصتهای مهم این مسیر برشمرد.
جهاد تمدنی؛ راهبرد آینده
نایبرئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر ضرورت جهاد تمدنی، گفت: اقامه دین بدون جهاد ممکن نیست. جهاد تمدنی یعنی تبدیل تهدیدها به فرصتها و اجرای منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در همه ساحتها. در این مسیر، ولایت فقیه محور انسجام تمدنی و جمهوری اسلامی پایگاه اصلی جهاد تمدنی اسلام است.
وی خاطر نشان کرد : آینده جهان بهسمت تمدن نوین اسلامی، حکمرانی هوشمند، عدالت جهانی و ائتلافسازیهای نوین پیش میرود و جهان اسلام باید با حفظ روحیه جهادی و مقاومت، در این مسیر نقشآفرین باشد.
آیتالله کعبی در پایان، کتاب اسلام اقامه را اثری ارزشمند در تبیین این گفتمان دانست و بر ضرورت بازخوانی و خلاصهسازی کاربردی آن برای نسل جدید انقلاب تأکید کرد.