۰۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۸۱۵۳۵

پایان نامه پژوهشی فقهی در ورزش دفاع شد

خبرگزاری رسا ـ هشتمین دفاعیه از پایان نامه‌های رشته تخصصی فقه و اصول با عنوان پژوهشی فقهی در ورزش روز گذشته در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.
پایان نامه پژوهشی فقهی در ورزش دفاع شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هشتمین دفاعیه از پایان نامه‌های رشته تخصصی فقه و اصول با عنوان پژوهشی فقهی در ورزش روز گذشته در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد.

در این پایان نامه ابتدا مقدمه‌ای درباره اهمّیت و ضرورت ورزش هدف از ورزش و پس از آن در فصل اول به کلیات که در دو بخش از جمله مفهوم و دیرینه و آثار ورزش پرداخته شده که در آن به تعریف ورزش و ورزش در آیات و روایات و کلام بزرگان و در بخش دوم به مفهوم مسابقه و قمار در ورزش پرداخته شده است.

در فصل دوم به بررسی موضوعی و حکمی ورزش پرداخته که در بخش اول آن به موضوع شناسی و بررسی فقهی ورزش و سبق و رمایه و نظرات علمای شیعه و سنی و رابطه ورزش با لعب و لهو و لغو و قمار و رابطه مسابقه، با جعاله و اجاره و انواع مسابقه پرداخته‌ و در بخش دیگر آن، به تحول و روز آمدی ورزش با توجه به زمان و مکان و نظرات علما نسبت به آن و نتیجه‌گیری از آن بررسی شده است.

این پایان‌نامه با موضوع«پژوهشی فقهی در ورزش» تدوین شده که در آن ورزش را از منظر فقه مورد بحث و تحقیق قرار می‌دهد و از آن جهت که عمده ورزشهای رایج در این زمان به صورت مسابقه تشکیل می‌گردد و از طرف دیگر در فقه عنوانی به نام ورزش مورد بحث قرار نگرفته و فقط روایات و احادیث و آیات در موضوع مسابقه وارد شده، و به عنوان موضوع(سبق و رمایه) در کتب فقهی ما مورد کنکاش قرار گرفته، لذا در حد توان و وسع نویسنده با تحقیق و نگاه به کتب مختلفی که در این زمینه تألیف گردید. به جمع آوری مطالب در این موضوع از منظر فقه پرداخته‌است.

هدف از تحقیق و گردآوری در این موضوع که، اولاً نظرات علما و فقها را به طور مختصر در این زمینه جمع آوری کنیم به صورتی که اگر کسی کلیاتی در موضوع ورزش از منظر فقه را بخواهد مورد مطالعه قرار دهد، همه به صورت سر جمع در یک جا موجود باشد و فتح بابی برای تحقیقات بیشتر و جامع تر در این زمینه برای پژوهشگران و طالبین علم بشود و نیز به برخی از سؤالات فقهی که برای خود محقق در زمینه حرام یا مباح بودن بود جواب داده شود.

از جمله امتیازات این تحقیق را می‌توان اینگونه ذکر نمود که گردآورنده با تفحص و مطالعه و دقت در کتابهایی که در این زمینه نوشته شده و کسی در این زمینه کتابی جامع در این باب تألیف‌ نشده به این معنا که با نگاه به هر کتابی که نوشته شده یا فقهی نیست و یا اگر در باب فقه است پا را فراتر از سبق و رمایه‌ای که اکثر کتب فقهی در آن مقداری بحث نموده‌اند چیزی دیگر نوشته نشده لذا این تحقیق دارای این امتیاز است که برای کسی که بخواهد در زمینه ورزش از منظر فقه مطالبی را بیاموزد می‌تواند برای او این تحقیق مفید باشد.

شایان ذکر است هشتمین دفاعیه از پایان نامه‌های رشته تخصصی فقه و اصول با عنوان پژوهشی فقهی در ورزش توسط حجت الاسلام یوسف آبادی تهیه و تدوین و اساتید راهنما این بحث علمی اردبیلی، جهانگیری و دکتر قره بودند./932 /پ202/ص



ارسال نظرات