۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۸۲۲۷۰
در چهار ماهه نخست امسال؛

40 موقوفه و بقاع متبرکه مازندران سند دار شدند

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران از تثبیت و سند دار شدن چهل موقوفه و بقاع متبرکه استان در چهار ماهه نخست امسال خبر داد.
مدير کل اوقاف و امور خيريه مازندران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران، امروز در جمع خبرنگاران، از تثبیت و سند دار شدن چهل موقوفه و بقاع متبرکه استان در چهار ماهه نخست امسال خبر داد.

وی افزود: با همت این اداره کل وادارات تابعه در راستای تثبیت و سند دار کردن موقوفات وبقاع و اماکن متبرکه تعداد هجده فقره موقوفات و 22 بقاع و اماکن متبرکه دارای سند مالکیت شدند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که این استان دارای هزار و 262 امامزاده است، خاطرنشان کرد: به منظور ارج نهادن به جایگاه رفیع امامزادگان استان طرح تیپ و جامع این اماکن که به صورت مهندسی معماری اسلامی است در دستور کارمان قرار دادیم.

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که بسیاری از موقوفات قبل از انقلاب و در دوران شاهنشاهی چون دارای سند رسمی نبودند مورد سوء استفاده قرار گرفتند و به فروش می رفتند، تصریح کرد: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی با فرمان تاریخی حضرت امام (ره) که «موقوفات باید به حال وقفیت باقی وعمل به وقف شود» بسیاری از موقوفات احیا شدند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز بسیاری از موقوفات هستند که سبقه وقفیت دارند ولی عمل به وقف نمی شود، برای شناسایی و احیای آن نیاز به تلاش و پیگیری همه مسؤولان، علما، نخبگان و آحاد مردم دارد.

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که مازندران سابقه طولانی مدتی در مقبولیت تشیع دارد و برای حفظ و حراست از دین مبین اسلام و شعائر مذهبی واقفان خیراندیش املاک و سرمایه های خود را وقف کرده اند، تصریح کرد: حدود یک سوم سرزمین استان موقوفه است و برای حفظ این موقوفات باید تلاش کرد و موقوفاتی که در دست مردم است و حق موقوفه ادا نمی شود باید همه مردم این امر شرعی و اسلامی را پرداخت کنند تا در راستای نیات واقف هزینه شود.

وی گفت: همه ما در قبال بقاع و اماکن متبرکه و موقوفات مسؤولیم و مردم و مسؤولان باید با این نهاد مقدس همکاری داشته باشند تا سبب تسریع در تثبیت و سند‌دار‌کردن آنها شوند. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنبال تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و شناسایی موقوفات هستیم، تصریح کرد: در ساخت و ساز امامزاده ها برنامه هائی در حال انجام است و در بخش شناسایی و احیای موقوفات با نهادهای ذیربط همچون ثبت اسناد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سپاه و سازمان بسیج سازندگی تعامل خوبی صورت گرفته است./950/پ202/س
ارسال نظرات