۱۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۸۲۶۱۱
آیت‌الله ممدوحی:

هنوز نتوانسته‌ایم اعجاز علمی حقوق بشر اسلامی را به دنیا عرضه کنیم

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اسلام، حقوق بشر و کرامت انسانی را به عنوان یک اصل مدنظر قرار داده است، اما غفلت و قصور سبب شد که بحث حقوق بشر اسلامی به صورت جداگانه مطرح شود و نتوانیم آن را به دنیا عرضه کنیم.
آيت الله حسن ممدوحي


آیت‌الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، اظهار داشت: حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر متداول تباین دارد، چرا که حقوق بشر امروزی بر یک معیار و حقوق بشر اسلامی بر معیار دیگری استوار است.

وی در ادامه افزود: حقوق بشر امروز بر معیار مادیت، اصالت اقتصاد و زیربنایی‌ قراردادن بشر در زمینه‌های اقتصادی و نه روبنا قرار دادن آن استوار است که در اسلام این‌گونه نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که در اسلام هرچند اقتصاد اساس است اما زیربنا نیست و انسان، هدایت و رشد او زیربنا است، گفت: وجهه تمام احکام و قوانینی که دیگران درست کرده‌اند با نظام و قوانین اسلامی، اگرچه ممکن است در صورت یکی باشد، اما در سیرت یکی نیست.

وی با بیان این‌که تمام احکام اسلام اعم از عبادی، سیاسی و اجتماعی به طور مطلق یعنی حقوق بشر، تصریح کرد: در اسلام مسائل سیاسی، مسائل حقوقی است، مسائل حقوقی، مسائل سیاسی است و مسائل سیاسی حقوقی آن مسائل فرهنگی است.

آیت‌الله ممدوحی اضافه کرد:‌ این‌طور نیست که مسأله‌ای در اسلام مطرح شود که شامل زمینه‌های دیگر نشود، از این‌رو اگر مبحث حقوقی است، فرهنگ هم در آن ملحوظ است. در مسائل جنگ و جهاد فرهنگ و اقتصاد نیز مورد توجه است و حتی مسائلی که مربوط به نظام‌های تربیتی است مسائل اقتصادی هم در آن نگریسته شده است.

وی با بیان این‌که هیچ‌گاه مسائل اسلامی از همدیگر ممتاز نبوده و نیست، گفت: تمام مسائلی مطرح در اسلام اعم از سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی حقوق بشر است و این‌گونه نیست که بگوییم حقوق سیاسی و اقتصادی داریم و حقوق بشر امری جداگانه است، بلکه در تمام این مسائل بشر ملحوظ و زیربنای اساسی است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: اتخاذ سیاست برای جلوگیری از تسلط اجنبی یک مسأله اقتصادی است اما در عین حال مسأله‌ای سیاسی است و در مسأله سیاسی هم باید مدیریت کشور به گونه‌ای باشد که مسائل نظامی، فرهنگی و اقتصاد با هم هماهنگ عمل کنند.

وی با بیان این‌که اسلام، حقوق بشر و کرامت انسانی را به عنوان یک اصل مدنظر قرار داده است، اما غفلت و قصور سبب شد که بحث حقوق بشر اسلامی به صورت جداگانه مطرح شود، افزود: این توانایی را نداشتیم که چنین اعجاز علمی را که دین و قرآن برای بشریت هدیه آورده، به دنیا عرضه کنیم و بفهمانیم ذهنی که مسائل اقتصادی و فرهنگی را از حقوقی جدا می‌داند، دچار اشتباه است.

آیت‌الله ممدوحی تصریح کرد: هرگز نتوانستیم این معجزه علمی را به دنیا نشان دهیم و به آنان بفهمانیم که اگر معتقدیم بر اساس دستورات اسلامی کسی حق ندارد اسیر را بکشد، بوته‌ای را بکند، درختی را قطع کند، غارت کند و وارد منزل دیگری شود بلکه اسیر زخمی را مداوا کرده و به خارج از میدان جنگ هدایت کند، یعنی در مسائل جبهه و جنگ مسائل اخلاقی و فرهنگی ملحوظ است. /920/ت302/ع

ارسال نظرات