۲۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۸۳۶۶۲
آیت‌الله سبحانی:

ماه رمضان فرصت مناسبی برای انس بیشتر با قرآن کریم است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی بر ضرورت تامل در قرآن کریم در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و این ماه شریف را فرصتی مناسب برای انس بیشتر با این کتاب آسمانی دانست.
حضرت آيت‌الله جعفر سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر پنج شنبه در اولین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، این ماه پر فیض را فرصتی مناسب برای مطالعه، قرائت و تامل در قرآن کریم دانست.

وی با بیان اینکه جامعه در این ماه باید با قرآن کریم انس بیشتری بگیرد و از مفاهیم این کتاب آسمانی استفاده بیشتری بکند، به تفسیر سوره حشر پرداخت و تصریح کرد: به اعتقاد امامیه و شیعیان، «بسم‌الله الرحمن الرحیم» بخشی از قرآن کریم است و جزیی از آیات سور این کتاب آسمانی به حساب می آید.

این مرجع تقلید افزود: اهل تسنن چنین اعتقادی ندارند و عمدتا بسم‌الله ابتدای سوره حمد را جزیی از قرآن کریم می‌دانند و برای اینکه بین شیعه و سنی در کتابت قرآن کریم اختلافی رخ ندهد، ما هم از نوشتن شماره آیه در کنار «بسم‌الله الرحمن الرحیم» چشم‌پوشی می کنیم، اما آن را جزیی از قرآن می‌دانیم.

حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه خاطرنشان کرد: باء در «بسم‌الله الرحمن الرحیم» به معنای استعانت است که قبل از اسم آمده است و با توجه به حذف همزه از ابتدای کلمه اسم در «بسم الله الرحمن الرحیم» می‌توان دلایلی را برای حذف آن در نظر گرفت.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: فراوانی کتابت بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم، یکی از دلایل حذف همزه از ابتدای اسم است و دلیل درست‌تر و دقیق تر برای این مساله این است که همزه در بسم الله به کلمات بعدی خود وابسته است.

این مرجع تقلید با بیان این که در بسم‌الله الرحمن الرحیم از نام خدا کمک طلبیده می‌شود ابراز داشت: واژه الله از مفاهیم عالیه و جلیله است و استعانت به خدا و پناه بردن به ذات اقدس اله، جنبه طریقی خداوند تبارک و تعالی دارد. /924/ پ202/ص

ارسال نظرات