۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۸۳۹۰۳
استاد حوزه علمیه:

شیخ مفید نخستین کسی بود که با انتشار کتاب، نظام فکری شیعه را تبیین کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: بیش از یک سوم کتاب های شیخ مفید از مباحث کلامی تشکیل شده است.
بزرگداشت شيخ مفيد


حجت الاسلام حسن توحیدی، کارشناس علوم حدیث در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به سالروز وفات شیخ مفید(ره) گفت: شیخ مفید از بزگان علمای شیعه است که نقش بارزی در ترویج مذهب جعفری(ع) داشته از این رو باید از مقام وی تجلیل شود.

وی ادامه داد: در حدود دویست اثر و کتاب از شیخ مفید نقل شده است که یک سوم آن مربوط به مباحث کلامی است و او توانسته مباحث اعتقادی را به بهترین شکل و با قوت تمام بیان کند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: شیخ مفید اولین کسی است که کتاب اعتقادی نوشته و مرز اعتقاد شیعه را با عقاید معتزله از اهل سنت به صورت دقیق مشخص کرد.

وی اضافه کرد: به شیعه تهمت می زدند که در افکار و عقاید پیرو معتزله است که شیخ مفید با تسلطی که بر مبانی اعتقادی شیعه داشت و با استفاده از منابع سرشار حدیثی به تبیین سازمان فکری شیعه پرداخت.

استاد علوم حدیث، تربیت شاگردان بزرگ را از دستاوردهای علمی شیخ مفید برشمرد و گفت: سید مرتضی، سید رضی و شیخ طوسی از شاگردان وی بودند که هرکدام دارای نقش والایی در ترویج فرهنگ شیعی داشته اند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: توقیعی از امام زمان(عج) خطاب به شیخ مفید نقل شده که شاید چنین توقیعی نسبت به هیچ کسی وارد نشده باشد و از شیخ مفید به برادر بزرگوار و دوست رشد یافته تعبیر شده است. /909/پ202/ع

ارسال نظرات