۰۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۸۴۷۹۶
استاندار گیلان خبر داد؛

اختصاص 440 میلیارد ریال اعتبار به فعالیت های قرآنی، دینی و فرهنگی در گیلان

خبرگزاری رسا ـ استاندار گیلان از اختصاص 440 میلیارد ریال اعتبار برای فعالیت های قرآنی، دینی و فرهنگی در این استان خبر داد.
استاندار گيلان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، روح الله قهرمانی، استاندار گیلان، امروز در دیدار با اعضای موسسات و مراکز قرآنی مردمی استان، از اختصاص 44 میلیارد تومان برای اجرای هشتاد پروژه فرهنگی، هنری و قرآنی استان خبرداد و گفت:  این اعتبارات برای طرح روحانی مدارس، کمک به توسعه و غنی سازی فرهنگی در مساجد و اماکن مذهبی، کمک به ارتقای فعالیت های فرهنگی مساجد، آموزش متولیان مساجد، معرفی مساجد الگو و تعیین شاخص های آن، طرح توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ترویج فرهنگ کار آفرینی، ایجاد مرکز تحقیقاتی ادیان، توسعه بهره مندی دیجیتالی، اجرای فعالیت های فرهنگی در استان در راستای تألیف قلوب مسلمانان اهل سنت و شیعه، برگزاری همایش های علمی و فرهنگی و قرآنی، ایجاد کاروان های نیکوکاری، احیای میراث مکتوب شده گیلان، ارتقای فرهنگ عمومی استان با محوریت مساجد و طرح های دیگر فرهنگی، هنری و قرآنی در سطح استان به مرحله اجرا در خواهد آمد.

وی افزود: امروز وظیفه همه ما است که حاکمیت قرآن را برهمه ی شئونات زندگی خود مورد تأکید قرار دهیم و باید شرایطی را به وجود آوریم که همه دسترسی ساده و آسان به قرآن کریم در اشکال مختلف داشته باشند.

استاندار گیلان ادامه داد: به عنوان نماینده عالی دولت در استان براساس تکلیف شرعی بیشترین اعتبارات را به منظور رشد و ترقی فعالیت های فرهنگی استان از جمله ساخت حوزه های علمیه برادران و خواهران، احداث خانه های عالم، مجتمع های فرهنگی، کمک به ساخت صدها مسجد در سراسر استان تخصیص می دهم.

قهرمانی با تأکید به این نکته که دارالقرآن ها و کانون های قرآنی باید غیردولتی و به صورت مردمی اداره شوند، ادامه داد: این مراکز باید به یک ساختار شاخصمند وصل شوند و کانون های قرآنی باید همانند دیگر نهادهای مدنی به سوی مردم و خیرین هدایت شوند و ما نیز زیر ساخت های لازم در این امور را ساماندهی می کنیم و باید برای استقرار حاکمیت هرچه بیشتر قرآن در گیلان حرکت کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به این که برای توسعه و غنی سازی فعالیت های دینی و فرهنگی در مساجد استان در سال جاری 300 میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است، ادامه داد: علاوه بر این
 برای توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ حجاب و عفاف در استان امسال 600 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: ایجاد مرکز تحقیقات ادیان در استان، مبارزه با مکاتب دروغین، آموزش زنان سرپرست خانوار و کودکان بد سرپرست، تقویت کانون های مساجد، ایجاد کاروان های نیکوکاری به منظور اهدا بسته های فرهنگی به مناطق محروم و ارتقا فرهنگ عمومی استان با تکیه بر آموزه های قرآنی با محوریت مساجد از دیگر طرح های اجرایی استان در سال جاری است.

قهرمانی همچنین با تأکید براین که فعالیت های قرآنی باید مردمی باشد، افزود: دولت موظف است تا زیر ساخت های لازم مانند مساجد، مدارس، حوزه های علمیه و غیره را برای انجام این فعالیت ها آماده کند.

وی با تأکید براین که مساجد سراسر استان می تواند تبدیل به کانون های فرهنگی شوند خاطرنشان کرد: ما می توانیم با برنامه ریزی اساسی و اصولی از مساجد در پیشبرد اهداف فرهنگی، قرآنی استفاده کنیم و نباید فقط از مساجد در سه وقت نماز استفاده شود.

استاندار گیلان انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب فرهنگی دانست و تصریح کرد: ملت ولایت مدار ایران اسلامی نیز همین را می خواستند و تقدیم شهدا به پیشگاه خداوند تنها برای تعالی و رشد انسان ها بوده که توأم با یک فضای قرآنی است و این موضوع را کاملا" حس می کنیم.

قهرمانی با بیان این که فضای قرآنی کشورمان قابل لمس برای همه جهانیان است، افزود: قرآن کلام خداست و هر کس با هر پستی نمی تواند چیزی جز کلام خدا باشد و فعالیت های قرآنی جزء فعالیت های غالب کشور است که این امر به طور محسوس در برنامه های صدا و سیما، مدارس، دانشگاه ها و غیره دیده می شود..

وی با بیان این که جامعه قرآنی باید جامعه ای بی نیاز، مستقل و توانمند باشد، اظهار داشت: ما برای رسیدن به جامعه ای قرآنی باید کشور و استانمان را در همه ابعاد، توانمند و بی نیاز از سایر کشورها کنیم.

قهرمانی همچنین در پایان از کمک اعتباری جهت رفع مشکلات دارالقرآن های سراسر استان خبرداد./950/پ202/ص

ارسال نظرات