۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۸۷۲۳۸
بازخوانی پرونده تحول در حوزه (19)؛

آموزش با پژوهش باید ترکیب انضمامی داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر تحریریه فصلنامه پژوهش حوزه اظهار داشت: در سیستم آموزشی باید بار تمرین و کارگاهی کردن بر عهده افراد و به صورت پژوهش انجام شود.
پرتو پژوهش

حجت الاسلام امیرعمو غلامی، مدیر تحریریه فصلنامه پژوهش حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: هدف نشریه رهنامه پژوهش بررسی موضوعات طلاب جوان است و در این راستا موضوعات مورد انتظار را بررسی و یا پشنهاد می دهد.

وی بیان داشت: موضوعاتی مانند کتب درسی و طرح سوالاتی چون این که «آیا کتاب های درسی جدید باید تدوین شود؟، مخاطب این کتب کیست؟ آیا باید کتاب ها به روز شود» و.. بررسی شده است.

این محقق حوزوی بیان داشت: کار این نشریه این است که از فضلای حوزه جواب سوالات طلبگی را بگیرد و یا به صورت انتقادی بررسی کند.

وی با بیان اینکه این نشریه برای طلاب سراسر کشور، مسؤولان و اساتید ارسال می شود، ادامه داد: موضوعاتی همچون هویت طلبگی، ورود به حوزه و جذب نخبگان و هویت علمی حوزه و طلبه از بحث های مهم این نشریه است.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: افق نشریه این است که از نظرعلمی، مراحل گوناگون را بررسی کنیم و یک برنامه جامع را نشان دهیم که چگونه باید این مسیر طی شود.

وی بیان داشت: برای این مقصود ما باید از پژوهش تعریف مشخص داشته باشیم و رابطه آن با آموزش و رابطه سنت و دنیای جدید را در بحث های پژوهشی دنبال کنیم.

حجت الاسلام عموغلامی اذعان داشت: باید مسیر علمی طلاب تا مرز رسیدن به پژوهش ترسیم شود.

وی بیان داشت: آموزش با پژوهش باید ترکیب انضمامی داشته باشد و آموزش به گونه ای باشد که با پژوهش همراه گردد نه اینکه آموزش های حجیم داشته باشیم و پژوهش هم بخواهد جایی را برای خود باز کند، البته پژوهش نباید به گونه ای باشد که فردی که هنوز آموزش ندیده است، به پژوهش سوق داده شود.

وی بیان داشت: در سیستم آموزشی باید بار تمرین و کارگاهی کردن بر عهده افراد بوده و به صورت پژوهش انجام شود.

مدیر تحریریه فصلنامه پژوهش حوزه اظهار داشت: تا تخقیقات فردی سامان نیابد و پژوهشگران این شیوه را یاد نگیرند، نمی توان توقع داشت که تحقیقات جمعی صورت بگیرد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات