۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۸۹۱۹۳
آیت الله کعبی:

سرنوشت نظام و حوزه با هم عجین و گره خورده است/ حوزه در باز تعریف و مهندسی خود به سمت تحقق تمدن اسلامی حرکت کند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه باید در بازتعریف و مهندسی خود به سمت تحقق تمدن اسلامی حرکت کنند، سفر مقام معظم رهبری به شهر قم و بیانات ایشان در دیدارهای مختلف با حوزویان را نقطه عطفی برای تحول و بالندگی حوزه عنوان کرد.
آيت الله کعبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، یک شنبه شب در برنامه ویژه گفت و گوی خبری شبکه دو سیما که به مناسبت سفر مقام معظم رهبری به استان قم انجام شده بود، سفر ایشان را سفری پر خیر و برکت در ابعاد و عرصه های مختلف عنوان و از حضور 10 روزه رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهر مقدس قم قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه با پیشینه درخشان بیش از دوازده قرن، نماد اقتدار معنوی مذهب و اسلام هستند گفت: حوزه های علمیه خاستگاه نظام اسلامی هستند و یکی از بایسته هایی که باید در حوزه اتفاق بیفتد ضرورت تحول است.

سفر رهبر انقلاب به قم نقطه عطفی برای تحول حوزه است

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، سفر حضرت آیت الله خامنه ای به شهر مقدس قم را نقطه عطف بسیار بزرگی در مسیر تحول و تتبع حوزه های علمیه عنوان کرد و بیان داشت: پرونده تحول در تاریخ حوزه و مرجعیت شیعه سابقه دیرینه دارد.

وی با اشاره به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری در جمع حوزویان ادامه داد: بحث تحول در سفر قبلی مقام معظم رهبری به شهر مقدس قم بر سه پایه حفظ، ترمیم و بالندگی استوار بود، در دیدار نخبگان با ایشان که در سال 86 صورت گرفت نیز پرونده تحول و رشد و بالندگی کلید خورد و رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که تحول باید در حوزه های علمیه صورت بگیرد.

آیت الله کعبی تصریح کرد: به دنبال این بیانات مقام معظم رهبری در حوزه های علمیه موجی از حرکت ها شروع شد، ستاد ارتقا شکل گرفت و شورای عالی حوزه نیز گام های بسیار خوبی را در راستای نوسازی تشکیلات و روش ها و نظام آموزشی و پژوهشی حوزه برداشت.

زمان بازخوانی پرونده تحول در حوزه فرا رسیده است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه در حال حاضر وقت بازخوانی پرونده تحول در حوزه است گفت: مقام معظم رهبری در دیدارهایی که در سفر ده روزه خود به شهر مقدس قم داشتند مسائلی همچون تبیین ارتباط، نظارت و ارزیابی، سرکشی و شتاب به تحول را در دستور کار قرار دادند.

وی تربیت نیروهای متعهد و کارآمد متناسب با نیازهای حوزه های شیعی، افزایش چشمگیر و کمی و کیفی حوزه های علمیه، توسعه زیرساخت های حوزه، روحانیت شناسی، مهندسی تبلیغ، تولید علم و فتح قله های دانش، نخبه شناسی و نخبه پروری، اهتمام به نخبگان حوزه، حضور مؤثر و کارآمد در صحنه بین الملل، آشنایی به زبان های روز دنیا، ترجمه محصولات حوزه و ارتباط صحیح و منطقی با مجامع علمی جهان را از جمله ماموریت های حوزه های علمیه و محورهای اساسی تحول برشمرد.

آیت الله کعبی تاکید کرد: امروز حوزه های علمیه باید در بازتعریف و مهندسی خود به سمت تحقق تمدن اسلامی بر اساس آموزه های اهل بیت(ع) حرکت کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره رابطه متقابل نظام و حوزه تصریح کرد: امروز هر اقدامی برای تقویت حوزه و مرجعیت با حفظ استقلال این نهاد مقدس که منجر به تقویت نظام اسلامی شود، مطلوب است، عکس این قضیه نیز صادق است.

سرنوشت نظام و حوزه با هم عجین و گره خورده است

آیت الله کعبی با بیان اینکه امروزه روحانیت و مرجعیت در پنج قاره جهان مخاطبان فراوانی دارند، سرنوشت نظام و حوزه را عجین و گره خورده با هم دانست و اظهار داشت: عصر امروز، عصر حاشیه نشینی و انزوای حوزه های علمیه نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: امروزه دین و آموزه های اهل بیت(ع) وارد زندگی جوامع و مردم شده است و حوزه نمی تواند نسبت به این سرنوشت و موقعیت بی تفاوت باشد.

اصطلاح آخوند حکومتی نوعی مغلطه است

وی با اشاره به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری، طرح اصطلاحاتی همچون آخوند حکومتی و نظام آخوندی را نوعی مغلطه عنوان و با انتقاد از این نوع تفکر و بینش تصریح کرد: حکومت اسلامی، حکومت ارزش ها و فقه است و کسانی که آخوند حکومتی و حکومت آخوندی را مطرح می کنند باید توجه داشت که مغلطه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: برخی ها سعی می کنند روحانیت را دو دسته کنند، در حالی که این گونه نیست، روحانیت اگر دارای ضوابط و شرایط خاص است می تواند پست بگیرد در غیر این صورت نه.

تنها پنج درصد روحانیان در مشاغل دولتی حضور دارند

آیت الله کعبی تاکید کرد: در حال حاضر تنها پنج درصد از روحانیان در مشاغل دولتی حضور دارند و اکثر روحانیان از طریق شهریه و با عزت و سادگی و با کمترین و حداقل دستمزد زندگی می کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: این باعث افتخار روحانیت شیعه است که در عصر اقتدار نظام اسلامی استقلال خود را حفظ کرده است؛ بودجه هایی هم که از سوی نظام و دولت به حوزه اختصاص می یابد در راستای تامین و تجهیز زیرساخت ها است و هیچ گونه ارتباطی به معیشت حوزویان ندارد و حوزه در این بخش از طریق مردم، وجوهات شرعی و خمس اداره می شود.

محصولات و تولیدات حوزه به طور صحیح معرفی و ارائه نشده است

آیت الله کعبی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما مبنی بر شؤون مختلف حوزه با توجه به ساختارهای خاص و ممتاز و متفاوت آن با سایر نظام های آموزشی تصریح کرد: در حوزه های علمیه محصولات فکری فراوانی تولید می شود.

وی بیان داشت: متاسفانه این محصولات هنوز به زبان های روز دنیا و قابل ارائه برای نسل جوان و در قالب رسانه ای و هنری ارائه نشده است و این موضوع خلائی است که هنوز پرنشده است.

آیت الله کعبی ادامه داد: ما در تشکیلات و روش ها به یک ستاد و مغز متفکر و دیده بان و رصد کننده نیاز داریم که ماموریت ها را توزیع کند و اشراف کامل به امور داشته باشد و در ضمن زیر نظر مراجع تقلید امور را به پیش ببرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تمرکز زدایی از حوزه علمیه قم، تقویت حوزه های علمیه شهرستان ها، دیپلماسی مذهبی، حضور مؤثر و کارآمد در صحنه بین الملل و ایفای نقش در این عرصه ها را از جمله بایسته های حوزه برنامه ریز و پاسخگو به نیازهای جهانی و داخلی عنوان کرد.

آیت الله کعبی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: امیدواریم در این مقطع زمانی حساس، سرنوشت ساز و مهم بتوانیم در حد توان به رسالت ها و ماموریت های خود عمل کنیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری با بیانات مهمی که داشتند، حجت را بر همگان تمام کردند، اکنون حوزویان باید با جدی گرفتن مدیریت تحول و عزم جدی برای این امر مهم نقش خود را به خوبی ایفا کنند و به منویات و مطالبات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانند. /924/پ201/ج
ارسال نظرات