به قلم آیت الله موسوی جزایری؛
کتاب حدیث غدیر در اهواز منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ کتاب حدیث غدیر به قلم آیت الله موسوی جزایری با تیتراژ یکصد هزار نسخه در اهواز منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، کتاب حدیث غدیر، برگرفته از دست نوشته ها و بیانات آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری، از سوی مؤسسه فرهنگی محبان ولایت با همکاری اداره تبلیغات اسلامی و بنیاد غدیر خوزستان منتشر شد.
در این کتاب که در قطع جیبی چاپ و همزمان با دهه خجسته ولایت در اهواز توزیع شد، مفهوم ولایت، تلاش علمی محققان، حدیث غدیر، تواتر و دلالت حدیث غدیر از قسمت های مختلف این کتاب هستند.
نویسنده در بخش تلاش محققان به برخی از مستبصران اشاره کرده و می گوید: رئیس جامعة الازهر مصر شیخ سلیم البشری که با علّامه شرف الدین مناظراتی داشته است ودرنهایت در نامه ای که برای سید در تاریخ جمادی الاولی سال 1330 هجری قمری می نویسد به صراحت می گوید : « اشهد انکم فی الفروع و الاصول علی ما کان علیه الائمه من آل الرسول وقد اوضحت هذا الامرفجعلته جلیا » . الی ان قال : « فالشک فیه خبال و التشکیک تضلیل»
وی در ادامه می افزاید: از این دست از علمای بزرگ که در حد زعامت ومرجعیت بودند وبا تحقیق به مذهب تشیع پیوستند کم نیستند ، می توانیم از علّامه جلیل القدر شیخ محمد مرعی انطاکی وبرادر او عالم بزرگوار شیخ احمد انطاکی نام ببریم ونیز علّامه متقی شیخ حسن شحاطه از اساتید برجسته جامعه الازهر مصر وامام جمعه وجماعت در قاهره که امروز در صف مجاهدان راه حق قرار دارد واز علمای برجسته شیعه در همان قاهره مصر است وبا شجاعت وصراحت از کیان تشیع دفاع می کند.
آیت الله موسوی جزایری در بخش بحثی راجع به سند حدیث به اسنادی از صحیح ترمذی، صحیح ابن ماجه، مستدرک الصحیحین حاکم نیسابوری، خصائص نسائی، مسند امام احمد بن حنبل، الدر المنثور علّامه حافظ جلالالدین سیوطی و برخی دیگر اشاره می کند.
نویسنده همچنین به بیان حوادث و رویدادهای آن دوران اشاره می کند و می افزاید: رسول خدا(ص) در سال دهم هجری، آخرین سال حیات مبارکشان عزم حج نمود، حجی که آن را حجة الوداع، حجة الاسلام، حجه البلاغ، حجة الکمال، حجة التمام نامیده اند .
وی افزود: قبل از حرکت، موضوع به طور رسمی اعلان شد در نتیجه جمع کثیری از مردم خارج مدینه نیز به کاروان حجاج پیوستند ، مورخین نوشته اند در آن ایام مدینه را بیماری آبله یا حصبه ای فرا گرفته بود و به همین سبب جمعی از مردم، قادر به مصاحبت وهمراهی رسول خدا(ص) نبودند ولی با وجود این تعداد افراد شرکت کننده در کاروان حج پیامبر را با روایت های مختلف تا یکصد و بیست هزار نفر نوشته اند، البته تعداد مذکور تعداد افرادی بوده که همراه آن بزرگوار از مدینه واطراف آن خارج شده اند وگرنه آنان که در خدمت آن حضرت در مکه معظمه گرد آمده وحج بجای آورده اند بیش از این مقدار بوده اند زیرا در مکه گروه های دیگری از نقاط مختلف به آنجناب ملحق شدند.
وی ادامه داد: رسول خدا(ص) مناسک حج را بجای آورده وبه همراه جمع مذکور به سمت مدینه روان شدند، روز پنج شنبه 18 ذی الحجه به محل غدیر خم رسیدند، محلی که مسیرها از هم جدا وحجاج متفرق می شدند.
در آن هنگام پیک حق ، جبرئیل امین ، بر رسول خدا نازل شده وآیة شریفه : یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و ا... یعصمک من الناس و ا... لا یهدى القوم الکافرین را نازل کرد . پیامبر نیز دستور فرمودند که کاروان در آن مکان توقف نماید وآنان که جلو رفته باز گردند وبازماندگان نیز برسند وهمگی برای ادای نماز آماده باشند .
آیت الله موسوی جزایری بیان داشت: پس از نماز پیامبر (ص) بر بلندای پالان های شتران ودر زیر سایبانی که با بستن پیراهنی بر شاخة درختی درست شده بود بر پای ایستاد ومردم ، عاشقانه به گرد او حلقه زدند وایشان با ندای رسا فرمود : ای مردم چه کسی بر مؤمنین ولایت داشته و بهتر از خودشان می تواند درباره آن ها تصمیم بگیرد ؟ گفتند خدا ورسول او بهتر می دانند . فرمود : خدا مولای من است ومن مولای مومنین هستم پس بدانید هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست » ، پیامبر این جمله را سه بار تکرار فرمود « وبه نقل از احمد بن حنبل امام حنبلی ها چهار بار » سپس فرمود بارخدایا دوست بدار کسی را که علی را دوست بدارد ودشمن باش با آن که با او دشمن است ویاری کن کسی را که او را یاری کند ورها کن کسی را که او را تنها گذارد و حق را تابع او گردان . هان ای مردم حاضر ، باید به غایبان پیام را ابلاغ کنید.
هنوز جمع متفرق نشده بود که جبرئیل امین وارد وآیة کریمة : الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا را نازل کرد . پیامبر خدا فرمود : « ا... اکبر که دین کامل ونعمت تمام وخدا به رسالت من راضی و ولایت برای علی(ع) تثبیت شد».
وی در ادامه به ذکر اسناد حدیث غدیر اشاره کرد و بیان داشت: در سه کتاب از صحاح سته اهل سنت این حدیث ذکر شده است و صحاح سته کتاب هایی هستند که اهل سنت معتقدند هرچه حدیث در آنها آمده است همه معتبر وصحیح می باشد که دیگر احتیاجی به بحث سندی ندارند، دو کتاب فوق از جمله صحاح مزبور می باشند که گفتیم در نظر اهل سنت پس از قرآن کریم کتابی به پای آنها در صحت وقوت سند نمی رسد.
گفتنی است در این کتاب چهل صفحه ای مباحث مربوط به حدیث غدیر از منابع اهل سنت استخراج و ارائه شده است./945/پ202/ص
ارسال نظرات