۰۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۹۱۴۷۶
استاد حوزه علمیه قم:

ولایت ضامن بقای اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تأکید قرآن و روایات بر مسأله ولایت گفت: اگر ولایت نباشد چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند.
حجت الاسلام و المسلمين سيد رحيم توکل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید رحیم توکل، از اساتید حوزه علمیه قم، شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به مؤکد بودن غدیر در قرآن و روایات اشاره کرد و گفت: اهدافی که انسان دنبال می کند یا در زبان و گفتارش بیان می شود یا از طریق عملکرد و رفتارش مشخص می شود، در قرآن نیز که کلام و بیان اراده ها الهی است، وقتی می خواهد اهمیت مطلبی را بیان کند، به شیوه های مختلف ان را مورد تأکید قرار می دهد.

وی با بیان این که تأکیدات قرآنی یا از طریق الفاظ و رحوف خاص است و یا از طریق قسم یاد کردن، افزود: آنجا که خداوند قسم یا می کند به طور یقین مطلب سنگین تر و مهم تر است.

حجت الاسلام و المسلمین توکل تصریح کرد: یکی از این مسائل مهم و چه بسا مهم ترین مطالب قرآنی، مسأله غدیر است؛ پیامبر اکرم(ص) نیز جهت بیان آن مقدمات و شرایط ویژه ای فراهم کرده و به طور خاصی رفتار کردند که همه این ها نشانگر اهمیت ویژه این موضوع است.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) پس از هجرت به مدینه، در مجموع سه بار به مکه آمدند، اما هیچ یک از دو سفر قبلی، ویژگی های این سفر آخر را نداشت؛ بنا به قولی پیامبر(ص) به همراه 124 هزار نفر از مسلمانان از مدینه به مکه آمدند و حضرت علی(ع) نیز به همراه 12هزار نفر از یمن به ایشان پیوست که عالم اسلام تا ان زمان چنین جمعیتی را به خود ندیده بود.

این استاد اخلاق حوزه  ابراز داشت: همچنین خداوند به پیامبر(ص) می فرماید اعلان حج کن تا مردم از نواحی مختلف و دوردست خود را به تو برسانند و حتی اگر مرکب ندارند پیاده بیایند، این یعنی تو (پیامبر) با مردم کاری داری که حج، مقدمه آن است.

حجت الاسلام و المسلمین توکل، محرم شدن پیامبر(ص) برخلاف روند سال های گذشته از مدینه را از دیگر تفاوت های حجة الوداع با سایر حج های ایشان دانست و گفت: پیامبر(ص) در این سفر، همه زنان را نیز با خود آوردند تا همه ناظر باشند و بعدها جایی برای انکار نماند. همچنین دخترش فاطمه زهرا(س) را با خود همراه کرد تا اگر بعدها غدیر را انکار کردند، شاهدی چون زهرای اطهر که آیه تطهیر در مقامش نازل شده است وجود داشته باشد.

وی با بیان این که حجه الوداع در سال دهم هجرت واقع شد خاطرنشان کرد: تا سال هشتم هجرت تعداد مسلمانان چندان زیاد نبود اما از آن به بعد تا سال دهم مردم فوج فوج به اسلام روی آورده و تعداد مسلمین نسبت به گذشته فزونی یافت و پیامبر اسلام(ص) هم این سال را انتخاب کردند تا تعداد حضار و شاهدان واقعه غدیر هرچه بیشتر باشد.

این استاد حوزه گفت: پیامبر(ص) در محدوده مشعر و منی، مردم را دور خود جمع کرده و جزئی ترین مواردی را که آنان را به بهشت نزدیک و از جهنم دور می کند، بیان کردند به جز مساله ولایت این یعنی ولایت، جایگاه خاص خود را می طلبد تا ابلاغ شود.

حجت الاسلام و المسلمین توکل یادأور شد: پیامبر گرامی اسلام(ص) همچنین در این سفر، به مردم فرمودند که این آخرین سالی است که من در حج با شما هستم و سال دیگر با شما نخواهم بود و از این طریق با تحریک احساسات، تا حد امکان زمینه را فراهم ساختند برای مردم که به فکر بیفتند که پس از ایشان چه کسی جانشین خواهد بود.

وی با اشاره به این که پیامبر(ص) در زمان حیات خود از ارتداد عده ای خبرداد که به زبان بیعت می کنند و در عمل خیانت، اظهار داشت: پیامبر در این فراز تأکید می کنند که من فردای قیامت از این افراد نزد خدا شکایت خواهم کرد.

این استاد حوزه، بیان حدیث ثقلین را از دیگر ویژگی های خاص حجه الوداع عنوان کرد و افزود: پیامبر(ص) در مسجد خیف منی به مردم فرمودند من امامت و وصایت را تا قیامت در نسل خود قرار دادم و آنچه می گویم برشما حجت است پس حاضران این پیام را تا روز قیامت به غائبان و پیران به جوانان و پدران به فرزندان برسانند. این همه برای این بود که مردم بدانند اگر ولایت نباشد چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند.

وی گفت: با وجود این همه زمینه سازی و تأکید پیامبر(ص) بر پیام غدیر متاسفانه باز هم ناظران غدیر، جانشین پیامبر حضرت علی(ع) را تنها گذارده و تا حد آتش زدن خانه و کشتن همسر و فرزندش پیش رفتند چرا که بصیرت و قوه تشخیص حق و باطل در آن ها کور شده بود و با اینکه می دانستند علی(ع) حلال مشکلات است اینگونه در حقش ظلم کردند.

حجت الاسلام و المسلمین توکل در پایان خطاب تأکید کرد: برای یک بار هم که شده خطبه غدیر رابخوانید، هر غیرشیعه ای اگر فقط یک بار این خطبه را بدون غرض بخواند به طور یقین شیعه خواهد شد چراکه پیامبر در این خطبه بیش از چهل بار بر امامت و وصایت و حقانیت حضرت علی(ع) تأکید کرده اند./930/پ201/الف

ارسال نظرات