۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۹۴۶۲۸
مسؤول اداره نیازسنجی پژوهشی خبر داد؛

اجرای 16 طرح جدید در بخش نیازسنجی پژوهشی حوزه‌های علمیه

خبرگزاری رسا ـ مسؤول اداره نیازسنجی پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه از اجرای 16 طرح‌ جدید در بخش نیازسنجی پژوهشی حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت:‌ یازده طرح با همکاری انجمن‌های علمی حوزه در حال انجام است.
پژوهش


حجت‌الاسلام محمدصالح مازنی، مسؤول اداره نیازسنجی پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از اجرای 16 طرح‌ جدید در بخش نیازسنجی پژوهشی حوزه‌های علمیه خبر داد و با اشاره به تصویب شش طرح‌، گفت:‌ یازده طرح با همکاری انجمن‌های علمی حوزه در حال انجام است.

وی در ادامه به بررسی برخی از این طرح‌ها پرداخت و ابراز داشت: برنامه‌های اجرایی طرح تکالیف پژوهشی طلاب سطح با رویکرد مدل‌سازی از سوی اداره نیازسنجی پژوهشی در مدیریت مطالعات معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در حال انجام است و از نظرات کارشناسی صاحب‌نظران از جمله اداره امور پژوهشی مدارس هم استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام مازنی با بیان این‌که برنامه یاد شده مشتمل بر ویژگی‌های طرح، شرایط احراز مجری، ناظر علمی و تقویم اجرایی است، گفت: این طرح با هدف ایجاد و تقویت زیرساخت‌های تربیتی نیروهای امر پژوهش در مدارس و فرهنگ‌سازی آن و تولید دانش در حوزه‌های علمیه در سال 89 در دستور کار اداره نیازسنجی قرار گرفته است.

مسؤول اداره نیازسنجی پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد:‌ طرح یاد شده با شناسایی و هدف‌گذاری عناوین پژوهشی دانش فقه برای طلاب پایه‌های 4، 5 و 6 و ادبیات عرب برای طلاب پایه‌های 1، 2 و 33 آغاز می‌شود و در مراحل بعدی اصول فقه، کلام، فلسفه و دیگر رشته‌های مرتبط مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی، تهیه و تنظیم مگاپلان کلان طرح نیازسنجی دانش‌های حوزوی در مدیریت مطالعات پژوهشی را از دیگر طرح‌های جدید در بخش نیازسنجی پژوهشی نام برد و گفت: به دنبال نشست مدیریت مطالعات پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و ناظر علمی کلان طرح نیازسنجی دانش‌های حوزوی، مقرر شد که مگاپلان کلان طرح نیازسنجی دانش‌های حوزوی تدوین شود.

حجت‌الاسلام مازنی، مقدمه، تعریف واژه‌ها و اصطلاحات، منطق و ضرورت طرح، اهداف کلی و ویژه، الگوی یکپارچه اجرای طرح، پروژه‌های تحقیقاتی، ساختار تشکیلاتی مگاپلان، مدیر و مسؤول هماهنگی پروژه‌های تحقیقاتی، مجریان پروژه‌های تحقیقاتی، مجریان طرح‌ها و شرح وظایف، ناظران پروژه‌های تحقیقاتی، دستاوردها و نتایج مورد انتظار، اقدامات حمایتی و منابع مورد نیاز را از محورهای این طرح کلان برشمرد.

وی افزود:‌ دستیابی به اولویت‌های پژوهشی در رشته‌های مختلف علوم و گرایش‌های وابسته برای تعیین موضوع پایان‌نامه‌های حوزوی و به عنوان راهنمای پژوهشگران، زمینه‌سازی و مشارکت در توسعه علوم حوزوی و ترسیم هندسه مسایل رشته‌های مختلف، عنایت به نقش و جایگاه نیازسنجی در فرایند پژوهش‌های حوزوی به عنوان پیش‌نیاز فرایند عملیاتی و اجرایی پژوهش‌های استاندارد در حوزه‌های علمیه و زمینه‌سازی برای تدوین مدل بومی نیازسنجی پژوهشی حوزه‌های علمیه از جمله اهداف کلان طرح نیازسنجی دانش‌های حوزوی در این مگاپلان است.

مسؤول اداره نیازسنجی پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: مدل یاد شده در راستای تأمین نرم‌افزارهای مدیریت نظام پژوهش حوزه‌های علمیه از طریق تجربه عملی در اجرای طرح‌های نیازسنجی پژوهشی علوم دنبال می‌شود.

وی، آینده‌نگری و برنامه‌ریزی راهبردی در امر پژوهش و پرهیز از تصمیم‌گیری غیرکارشناسی در رشته‌های مختلف علوم حوزوی را از دیگر اهداف اجرای این طرح برشمرد و اذعان داشت: از طریق فرایند نیازسنجی و دستیابی به برنامه‌های مناسب برای تحقق این نیازها، توجیه منطقی لازم برای ایجاد تغییر در برنامه‌های موجود و زمینه‌سازی برای اثربخشی و کارآیی آنها فراهم می‌شود.

حجت‌الاسلام مازنی، دستیابی به جهت‌گیری روشن پژوهش‌ها در حوزه دین در راستای تدوین نقشه راه تولید دانش دینی، تخصیص بهینه منابع در حوزه‌های گوناگون پژوهش و تولید دانش دینی، شناسایی متقاضیان آثار پژوهشی در حوزه دین، زمینه‌سازی برای اصلاح ترکیب سرمایه انسانی و ارتقای کیفی آن در اجرای طرح‌ها و تهیه بانک جامع اطلاعات در رشته‌های مختلف علوم حوزوی، مشارکت در رفع نیازهای تخصصی جامعه و نظام اسلامی در گستره علوم حوزوی و دانش‌های مرتبط و زمینه‌سازی و مشارکت برای توسعه پژوهش‌های میان‌رشته‌ای را از دیگر اهداف این طرح عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز تدوین طرح تبیین برای تولید رشته‌های مختلف دانش دینی در وضعیت موجود خبر داد و گفت: طرح تبیین برای تولید رشته‌های مختلف دانش دینی در وضعیت موجود در راستای تدوین نقشه جامعه راه تولید دانش دینی از اولویت‌های میان مدت معاونت پژوهشی است.

مسؤول اداره نیازسنجی پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: ارایه مدل مناسب تبیین برای تولید دانش دینی، تعریف حوزه‌ها و رشته‌های دانش دینی، تبیین مصادیق تولید دانش دینی و تحلیل آماری تولید دانش دینی از جمله اهداف تدوین این طرح است.

حجت‌الاسلام مازنی خاطرنشان کرد:‌ طرح تبیین برای تولید رشته‌های مختلف دانش دینی در وضعیت موجود از سوی مدیریت مطالعات معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و اداره نیازسنجی در فاز نخست با رصد وضع موجود در حال اجرا است. /920/ت301/ع

ارسال نظرات