۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۹۵۸۸۱
پژوهشگر حوزه علمیه:

آموزش در نظام آموزشی حوزه های علمیه باید تابعی از پژوهش قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز تحقیقاتی اسوه بیان داشت: طلاب باید در مقاطع گوناگون درسی خود با پژوهش مانوس شوند و به تمرین عملی تحقیق بپردازند.
پژوهش


حجت الاسلام ثقفی، استاد دانشکده الهیات دانشگاه آزاد تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه اهمیت پژوهش از تعریف پژوهش فهمیده می‌شود، بیان داشت: پژوهش جستجویی هدفمند و روشمند برای دریافت پاسخ‌های دور از دسترس سوال های مهم است.

وی بیان داشت: امروز باید توجه کنیم که چه سوالاتی در جامعه وجود دارد و تا چه اندازه جواب های ما کارآمد و در دسترس است.

وی پاسخ گویی به سوالات را دارای دائره ای وسیع دانست و گفت: باید برای پاسخ ها مناسب با مقام، جستجو کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحقیق در حوره های علمیه باید مهمترین هدف و ملاک کارهای علمی باشد، ادامه داد: پژوهش محوری و تولید علم و ایجاد ثروت های علمی باید در دستور کار ما قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش یکی ار ارکان مهم هر نظام آموزشی محسوب می‌شود، عنوان داشت: آموزش باید تابعی از پژوهش قرار گیرد.

حجت الاسلام ثقفی با اشاره به اینکه آموزش باید شامل برنامه ریزی پژوهشی باشد، اظهار داشت: دوره‌های تحصیلی دراز مدت همچون ده سال آمورش برای رسیدن به درس خارج مطلوب نیست.

وی بحث خود را با این سوال ادامه داد: آیا در متون آموزشی، پژوهش متناسب با سطوح مختلف طلاب تعریف شده است و آیا طلاب را از سطوح پایین عادت به تحقیق داده ایم تا در سطوح بالا با مشکل مواجه نشوند.

وی با ضرورت آموزش پژوهش به طلاب در سطوح مختلف تحصیلی گفت: طلاب باید در مقاطع گوناگون درسی خود، با پژوهش مانوس باشند و به تمرین عملی تحقیق بپردازند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: شیوه های درسی اساتید حوزه های علمیه باید ناظر به پژوهش باشد و از سوی دیگر روحیه تحقیق و پژوهش در طلاب پرورش داده شود.

وی بر ایجاد مهارت‌های پژوهشی در دانش آموختگان حوزه تاکید کرد و گفت: امروز حرکت هایی در سوق دادن طلاب به پژوهش شروع شده است که البته در حد انتظار نیست.

حجت الاسلام ثقفی در پایان بر تحول شیوه های آموزشی سنتی حوزه تاکید کرد و خواستار برگزاری کلاس های آموزش روش پژوهش به طلاب شد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات