۰۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۹۶۱۸۴
استاد حوزه علمیه مشهد:

نیازمند خیزش عظیم علمی در حوزه های علمیه هستیم

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد گفت: در شاخه‌ های مختلف علم به نظریات و ابعاد گسترده ‌ای نیاز داریم؛ از این رو باید تحول علمی در حوزه علمیه صورت گیرد.
حوزه علميه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اعظم رحمت‌ آبادی، استاد حوزه علمیه مشهد، شب گذشته در گردهمایی بزرگ شاگردان استاد طاهایی که در مدرسه علمیه نرجس(س) برگزار شد، اظهار داشت: در شاخه ‌های مختلف علم به نظریات و ابعاد گسترده‌ ای نیاز دارد از این رو باید یک رنسانس علمی در حوزه علمیه صورت گیرد.

وی ادامه داد: البته منظور از رنسانس همان رنسانسی که در غرب صورت گرفت، نیست زیرا تحول علمی در غرب، به دین گریزی قائل بوده و از همین رو دین را از علوم حذف کرد.

رحمت آبادی با بیان اینکه مطالعه روشمند در حوزه باید همراه با نوآوری باشد، تصریح کرد: این مطالعه روشمند باید به حل مسائل جدید پاسخ دهد که اگر این گونه نباشد این فعالیت، پژوهش تلقی نخواهد ‌شد.

وی بر ترویج سیره ائمه(ع) به جامعه با استفاده از روش‌ های پژوهشی تأکید کرد و یادآور شد: با توجه به نیازهای فرهنگی باید بتوانیم بحث ‌های دینی را در سطح جامعه گسترش دهیم از این رو لازم است با روش‌ های پژوهشی آشنا شده و بر اساس آن سیره صحیح معصومین(ع) را در جامعه گسترش دهیم.

پژوهشگران حوزوی بین دین و جهان سراسر تحول انطباق برقرار کنند

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه دین اسلام پدیده ‌ای صددرصد بسته نیست و بخشی از آن انعطاف ‌پذیر است، یادآور شد: لازم است متفکران و پژوهشگران حوزوی بین دین قابل انعطاف و جهان سراسر تحول انطباق برقرار کنند بنابراین در این حیطه به کسانی نیاز داریم که هم علوم دینی را فرا گرفته و هم به مسائل روز و علومی که در جهان مطرح است، آشنایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه به تعبیر امام خمینی(ره) برخی افراد دارای تفکر سنتی هستند و متحجرانه فکر می ‌کنند، بیان داشت: این افراد اجازه تحول در آموزه ‌های دینی را نمی ‌دهند و عده‌ ای نیز به سرعت تحت تأثیر تحولات قرار می ‌گیرند و سعی می‌ کنند این تحولات را بپذیرند از این رو به افرادی نیاز داریم که بتوانند مجتهدانه آموزه ‌های دینی را با پدیده‌ های جدیدی که به مرور زمان با آن روبه رو می‌ شویم، تطبیق دهند.

رحمت ‌آبادی تصریح کرد: نتوانسته‌ ایم به اندازه کافی کتاب، سایت و مجله را که پاسخگوی نیازهای مردم باشد، پایه ‌ریزی کنیم.

نباید در کارهای پژوهشی به روزمرگی مبتلا شویم

وی با تأکید بر این که باید تلاش کنیم تا در کارهای پژوهشی به روزمرگی مبتلا نشویم، اذعان داشت: تا زمانی که بدون برنامه به پژوهش در موضوعات مختلف بپردازیم به روزمرگی و سطحی نگری دچار می شویم؛ از این رو باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی از سطحی ‌نگری در پژوهش اجتناب کنیم.

وی با اشاره به این که بهترین آگاهی ‌ها در عرصه دین در اختیار فارغ ‌التحصیلان حوزه قرار دارد، خاطرنشان کرد: اگر این افراد بتوانند آموزه ‌های دینی را به درستی به جامعه منتقل کنند بسیاری از بحران‌ ها و مسائل فرهنگی از جامعه رخت خواهد بست./934/پ202/س

ارسال نظرات