۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۹۸۴۱۶
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

وحدت اسلامی نیازمند رهبری الهی واحد است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: وحدت جهان اسلام موجب استحکام اسلام و جامعه اسلامی می شود، از این رو حفظ وحدت و توجه به وحدت اسلامی وجوب پیدا می کند.
آيت الله عباس کعبي


آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نشست علمی کاربردی تبلیغ ویژه مبلغان اعزامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در هفته وحدت، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن این ایام گفت: ولایت فقیه یک امر درون گروهی شیعی نیست،‌ ولایت فقیه ریاست و رهبری امت اسلامی است و در این موضوع تفاوتی میان شیعه و سنی است.

وی در ادامه افزود: با نگاهی به مباحث اعتقادی اهل تسنن بحث ولایت فقیه استخراج می شود که اهل تسنن معتقد است «حاکم اسلامی باید فقیه و عادل باشد و با وی بیعت شود؛ عدالت وی نیز از سوی اهل حل و عقد شناخته می شود.»

آیت الله کعبی ادامه داد: برخی می گویند حاکم اسلامی از طریق شورا، اهل حل و عقد،‌ نصب از سوی حاکم پیشین و بیعت همگانی انتخاب می شود و هر کسی حاکم شد، ‌اگر چه ظالم هم باشد مشروع است، در حالی که این صحیح نیست.

وی در مقام پاسخ به این مسأله خاطر نشان کرد: این که اهل سنت در احکام سلطانیه و کتاب های کلامی دیگر این مسائل را بیان می کنند بر پایه سیاست امر واقع و توجیه اتفاقاتی است که پس از رحلت نبی مکرم(ص) پیش آمده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: از سوی دیگر در پاسخ به این پرسش که آیا انقلاب و خیزش علیه حاکم ظالم و ستمگر جایز است یا نه می گویند «درست است که حاکم جائر حق حکومت ندارد، اما مفسده و آثار سویی که بر قیام علیه حاکم جائر مترتب است، بیشتر از مصالح انقلاب است، ‌از این رو اطاعت از حاکم به طور مطلق واجب است اگر چه جائر باشد».

وی اضافه کرد: این سخن بدین معناست که اهل سنت بر اساس حکم ثانویه اطاعت از حاکم جائر را واجب می دانند نه حکم اولیه و به برکت انقلاب اسلامی این نظریه کهن در جهان تسنن از بین رفت و بر اساس بیداری اسلامی خیزش انقلابی و اسلامی در جهان عرب شکل گرفت.

آیت الله کعبی تأکید کرد:‌ از این رو در دهه اول انقلاب اسلامی، موج بیداری اسلامی و گرایش به سمت انقلاب اسلامی ایجاد شد و جریان بیداری اسلامی زنده شد و طراوت پیدا کرد و بحث جهاد با ظالمین شکل گرفت و حتی در این زمینه کتاب نوشته شد.

وی با اشاره به تحولات اخیر منطقه تصریح کرد: خیزش های اسلامی که در منطقه شکل گرفته است، الهام گرفته از تئوری انقلابی فقه اهل بیت(ع) است و فقه انقلابی اهل بیت(ع) از لحاظ تئوریک بنیاد مبارزه با ظلم و ستم و حکومت های جائر را طراحی کرد.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اهل تسنن از لحاظ نظریه های سنتی در یک پارادوکس زندگی می کنند ادامه داد: این پارادوکس، پارادوکس بین اطاعت از حاکم جائر و لزوم تغییر اجتماعی بر اساس دین و الگوی دینی است.

وی با اشاره به پیشرفت های انقلاب اسلامی در طول سی سال گذشته و مطرح شدن ملت ایران به عنوان ملتی الگو،‌ اضافه کرد: کافی بود جرقه ای زده شود تا این انباشت متراکم مطالبات عمومی جهان اسلام حالت انفجاری به خود بگیرد و در یک خیزش فراگیر منطقه ای خود را نشان بدهد و انقلاب اسلامی ایران،‌این کار را انجام داد.

آیت الله کعبی با اشاره به تحولات مصر در روزهای اخیر ابراز داشت: در مصر چند جریان در حال رقابت هستند،‌ جریال لیبرال دموکراسی به سرکردگی آمریکا، جریان ناسیونالیسم عربی و جریان بیداری اسلامی؛ توده غالب مردم مصر طرفدار جریان بیداری اسلامی هستند و با حضور در مساجد، نماز جمعه و مانند آن خواست خود را دنبال می کنند.

وی تأکید کرد: آمریکا و صهیونیسم به وحشت افتاده اند که مصر به عنوان یکی از بلوک های مقاوت اسلامی در کنار ایران، سوریه، لبنان و ترکیه در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیسمی بایستد و به دنبال این است که خیزش بیداری اسلامی را به سمت لیبرال دموکراسی منحرف کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: پیام وحدت سبب استحکام امت اسلامی می شود،‌ پیام بین المللی انقلاب اسلامی حفظ هویت اسلامی است و لازم است در جهان اسلام بر حفظ هویت اسلامی بر مدار شهادتین تأکید کنیم.

وی در ادامه افزود: ما باید با ایجاد وحدت و همدلی میان مسلمانان در مقابل دشمنان هویت اسلامی و کسانی که به دنبال ضربه زدن به اسلام هستند، یعنی سکولارها،‌ کفار، مکتب های انحرافی و تبشیری و استکبار جهانی جبهه متحد تشکیل دهیم.

آیت الله کعبی اظهار داشت: وحدت جهان اسلام موجب استحکام اسلام و جامعه اسلامی می شود، از این رو حفظ وحدت و توجه به وحدت اسلامی وجوب پیدا می کند، هیچ کس نمی تواند در سخنان امام راحل(ع) و مقام معظم رهبری یک جمله که مخالف این مبنا باشد پیدا کند.

وی در پایان گفت:‌ توجه به استحکام امت اسلامی در چارچوب رهبری اسلامی در مقابل دشمنان است،‌ در مقابل استکبار جهانی امت باید یکپارچه عمل کند و برای یکپارچه عمل کردن نیاز به رهبری الهی است./919/پ201/ج

ارسال نظرات