۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۹۹۵۴۴
صبح امروز در قم؛

همایش علمی کاربردی تبلیغ ویژه بشیران جوان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ بشیران جوان اعزامی در ایام نوروز امسال در نشست علمی کاربردی تبلیغ با ضرورت های تبلیغ، روش بیان احکام، چگونگی جذاب سازی مطالب و جذب جوانان و نوجوانان با استفاده از شیوه های نو تبلیغی و مباحث اخلاق تبلیغی آشنا شدند.
همايش علمي كاربردي بشيران جوان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش علمی کاربردی تبلیغ ویژه بشیران جوان اعزامی در ایام نوروز صبح امروز در سالن اجتماعات مدرسه معصومیه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست علمی کاربردی حجت الاسلام احمد زادهوش، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: یکی از امتیازات بزرگ بشیران جوان این است که بشیران جوان در آغاز جوانی و ابتدای تحصیلات حوزوی به امر تبلیغ می پردازند، اگر چه نگاه برخی به جوانان با وجود فرهنگ سازی انجام شده نگاه سبکی است.

این فعال عرصه تبلیغ دینی با بیان گوشه ای از روش های تبلیغی پیامبر اسلام(ص) تأکید کرد: یکی از امتیازات جوانی استفاده از روش های جذاب، همراه با نشاط و نوآوری است،‌ از این رو بشیران جوان که مقید به پوشیدن لباس روحانیت نیستند بهتر می توانند از این روش ها در تبلیغ چهره به چهره استفاده کنند.

وی ارتباط با اساتید و روحانیان آگاه را از ضروریات تبلیغ بشیران جوان دانست و تأکید کرد: مسیر تبلیغ مسیر خطرناک و سختی است و هم سختی مادی و هم سختی معنوی دارد و لازم است با اخلاص و توسل به اولیای الهی در این عرصه قدم گذاشت.

در بخش دیگری از این همایش حجت الاسلام حسین وحید پور، عضو ستاد ترویج احکام به بیان ضرورت پرداختن طلاب به مقوله یادگیری احکام و بیان آن پرداخت و گفت: بیان احکام شرعی نیاز به روش دارد و در موقعیت های مختلفی همچون منبر، بین یا پایان دو نماز و کلاس درس متفاوت است.

وی در ادامه افزود: از این رو در بیان احکام نمی‌شود به یک روش اکتفا کرد و با توجه به سطح تحصیلات، جنسیت، سن و مکان جلسه روش های بیان احکام نیز متفاوت است.

حجت الاسلام وحیدپور با اشاره به ضرورت حضور طلاب و روحانیان آشنا به بیان احکام در رسانه‌های جمعی اظهار داشت: امروز در ده شبکه رادیویی و شبکه‌های تلویزیونی به روش های مختلف به بیان احکام پرداخته می شود اما اگر تعداد روحانیانی که در رسانه ملی به بیان احکام می پردازند، ده برابر هم شود پاسخگوی نیازهای مخاطبان نیست.

این استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: همانگونه که در مدارس علمیه طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری برگزار می‌شود، فراگیری احکام و بیان آن نیز نیاز به برگزاری طرح مطالعاتی احکام دارد.

وی ادامه داد: به طور مثال طلاب می توانند با مطالعه رساله مرجع تقلید خود، مطالعه رساله سیزده مرجع، مباحثه احکام، خلاصه برداری احکام به صورت نموداری و فیش برداری، تمرین و ممارست در بیان احکام، مباحثه احکام و مطالعه استفتائات، سیر مطالعاتی احکام را دنبال کنند.

حجت الاسلام وحیدپور تأکید کرد: احکام شرعی محدود به قلمرو و موضوع خاصی نیست و می‌تواند دربرگیرنده همه مکانها و موضوعات باشد و با توجه به پیشرفت علم و گسترش وسایل ارتباط جمعی محدوده قلمرو احکام و موضوعات می‌تواند گسترش پیدا کند.

وی تصریح کرد: چگونگی استفاده از وسایل ارتباط جمعی، چت کردن، تلقیح مصنوعی، شبیه سازی، اشتغال، تحصیل و ورزش بانوان و اعزام تیم‌های ورزشی بانوان به خارج از کشور نمونه‌ای از مسائل جدید است.

همچنین در بخش دیگری از این همایش علمی کاربردی حجت الاسلام رضا حقیقت، معاون آموزش مرکز تربیت مربی کودک به بیان شیوهای مختلف کلاس داری و جذاب سازی کلاس ها و جذب جوانان و نوجوانان با استفاده از شیوه های نو تبلیغی پرداخت و به صورت عملی بخشی از این روش ها را به حضار آموزش داد.

در پایان این همایش علمی کاربردی، حجت الاسلام همتیان، استاد اخلاق حوزه علمیه قم به بیان گوشه ای از مباحث اخلاقی مورد نیاز طلاب در امر تبلیغ پرداخت و گفت: کسی که می خواهد دیگران را به پاکی دعوت کند خود باید فردی پاک و متقی باشد.

وی در ادامه افزود: طلاب و مبلغان عمل خیر را از خودشان شروع کنند و سپس با احسان، نیکوکاری و زبان خوش مخاطبان را به دین، مبانی و آموزه های دینی دعوت کنند.

حجت الاسلام همتیان در بخشی از سخنان خود نماز اول وقت، نماز شب و لقه حلال را بخشی از عوامل موفقیت افراد در زندگی دانست و افراد را به یادگیری و مداومت بر خواندن آیات آخر سوره فصلت دعوت کرد.

شایان ذکر است، همایش علمی کاربردی تبلیغ، ویژه بشیران جوان اعزامی در ایام نوروز، ساعت 12 صبح امروز به کار خود پایان داد./919/پ202/ع

ارسال نظرات