۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۷۵۳۶۶۵
آیت الله فقیهی:

انسان مؤمن حیات طیبه پیدا می کند

انسان مؤمن حیات طیبه پیدا می کند
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید براینکه قلب انسان اگر سالم باشد از یاد خدای متعال لذت می‌برد و به دنبال خلوتی برای مناجات است، تصریح کرد: انسان مومن حیات طیبه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله فقیهی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شب هفتم ماه مبارک رمضان در حسینه امام خمینی (ره) قم با ضمن بیان اینکه لذت‌های معنوی فراتر از لذت‌ها مادی هستند، اظهار داشت: بعضی‌ها خوشگذرانی حلال را در تفریح رفتن خلاصه می‌کنند و بعضی‌ها از به حرم رفتن و دعای کمیل خواندن لذت می‌برند؛ لذات معنوی نشاط بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه تفریحات حرام در انسان ایجاد غفلت می‌کند، گفت: بعد از تفریحات حرام غم و غصه در وجود انسان ایجاد می‌شود؛ انسان قلب معنوی دارد که همه حیات انسان به آن بستگی دارد.

آیت الله فقیهی ضمن بیان اینکه روز عاشورا امام حسین علیه السلام را به شهادت رساندند و بعد از شهادت بی حرمتی کردند، تصریح کرد: قلب انسان حالتی دارد که آرام آرام نور آن خاموش می‌شود؛ بعضی‌ها ابتدا اهل نماز شب و زیارت بودند، اما وقتی آلوده به گناه شدند کم کم توفیقاتی را از دست دادند و گاهی دشمن خداوند شدند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید براینکه قلب انسان اگر سالم باشد از یاد خدای متعال لذت می‌برد و به دنبال خلوتی برای مناجات است، مطرح کرد: قلب زنده نشانه‌ای دارد؛ در روایات مفصل در این باره توضیح داده شده است، اما آن مقداری که در قرآن کریم آمده این است که قلب حیات طیبه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اصل نور خداوند است و کسی که یاد خداوند می‌کند آن نور در وجودش پیدا می‌شود، اظهار داشت: انسان‌ها هنگام ذکر خدای متعال چهار دسته هستند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: دسته‌ای از افراد که ایمان به آخرت ندارند، هنگام ذکر خداوند ناراحت می‌شوند و ذکر و یاد خداوند آنها را مشمئز می‌کند؛ کسانی در شهر مقدس قم وجود دارند که نمی‌دانند مسجد جمکران کدام سمت است؛ باید پناه به خدای متعال برد از قلبی که از ذکر خداوند مشمئز می‌شود.

آیت الله فقیهی با بیان اینکه دسته‌ای دیگر از افراد اهل نماز، عبادت و ذکر نیستند مگر هنگامی که گرفتار شوند، گفت: آنها هنگام گرفتاری نام خداوند را خالصانه می‌برند ولی زمانیکه گرفتاری آنها از بین می‌رود دوباره شرک می‌وررند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: دسته سوم کسانی هستند که از قیامت می‌ترسند و عذاب و جهنم را باور دارند و به این سبب مشغول ذکر خداوند هستند؛ در روایت آمده که این افراد از ترس خداوند ذاکر هستند.

وی اضافه کرد: دسته چهارمی هستند که قلب آنها با ذکر خداوند زندگی می‌کند و از ذکر خداوند لذت می‌برند؛ خیلی از اولیای الهی گرفتاری داشتند ولی از ذکر خداوند لذت می‌بردند، باید توجه داشت گناهان قلب را مکدر می‌کنند به گونه‌ای که از ذکر خداوند لذت برده نمی‌شود.

ارسال نظرات