15 March 2015 - 11:04
رمز الخبر: 9522
پ
یمن کشوری فقیر باجمعیتی درحدود 32 ملیون نفر در منطقه غرب آسیا است که در شمال با عربستان واز غرب با عمان واز جنوب وشرق به اقیانوس هند و دریای سرخ منتهی می شود.اعربستان در80 سال گذشته به دنبال سیطره براین کشور بوده است که یورش ملک فیصل بن عبدالعزیز به این کشور را می توان اولین اقدام عربستان برای اشغال این کشور به شمار آورد.
یمن
عربستان وکشور های حاشیه خلیج فارس در سال های گذشته به طور گسترده اقدام به تضعیف یمن کردند تابتوانند نفوذ خود را براین کشور حفظ کرده وبا کمک های گاه وبی گاه این کشور را به طور کامل به خود وابسته کنند.
رییس جمهور سابق یمن علی عبدالله صالح با همکاری عربستان وحزب الاصلاح یمن که شاخه ای از اخوان المسلمین می باشد شش جنگ را علیه گروه انصار الله که مقر اصلی آنها در استان صعده است به راه انداخت که همه این خنگ ها به شکست دولت یمن وهمپایمان شمالی آن انجامید.در جنگ ششم که درسال 2009 رخ داد عربستان به طور گسترده به جنگ انصارالله رفت . عربستان نیروی هوایی وزمینی خود رابه کار گرفت که درنهایت انصارالله تعدادی از تانک های عربستان را به غنیمت گرفت وتعدادی از نیروهای ارتش عربستان رااسیر کردند و با سقوط  یک جنگنده عربستان در یمن، عربستان ودولت یمن مجبور به توقف جنگ شدند.
پس از انقلاب های عربی، مردم یمن که از علی عبدالله صالح وهمکارانش به ستوه آمده بودند انقلابی را علیه وی وسیطره عربستان بر کشورشان به راه انداختند این انقلاب با دخالتهای کشورهای خلیج فارس به نفع حزب الاصلاح ومعاون رییس جمهور یمن عبدربه منصور هادی تمام شد که با یک انتحابات سوری رییس جمهور یمن شد.
پس برکناری علی عبدالل صالح عربستان به شکل کامل بریمن مسلط شد گروه انصار الله  که 20 در صد جمعیت یمن را تشکیل می دهد وطرافداران زیادی در سراسراین کشور دارد توسط عربستان وحزب الاصلاح یمن کاملا به حاشیه رانده شد وبه شکل گسترده تحت فشار این کشور قرار گرفت .
عربستان همچنین اقدام به تقویت القاعده وسلفی ها در پایگاه اصلی انصار الله کرد وبا تسلیح آموزش آنها به دنبال تضعیف این گروه در استان صعده کرد.
انصارالله که در گفتگوهای ملی یمن شرکت داشت وتوافقنامه احزاب وگروههای یمنی را امضا کرده بود پس از آنکه دولت وگروههای همپیمانش هیچ کدام از تعهدات خود را در قبال انصار الله عملی نکردند وطبق برنامه ریزی عربستان باید انصار الله از تمام حقوقش محروم می شد وحتی در استان صعده یه طور کامل محاصره می شد این گروه برای بازیابی عزت وجایگاه خود در یمن وهمچنین بازیابی جایگاه منطقه ای یمن وخروج از وابستگی کامل به عربستان تحرکاتی را آغاز کرد.
این گروه در ابتدا اقدام به انهدام پایگاه القاعده وسلفی ها در استان صعده کرد وبا بیرون راندن آنان از این استان فعالیت بعدی خود را آغاز کرد که به تسلط بر استان عمران منتهی شد انصارالله پس از اخراج القاعده وحزب الاصلاح استان عمران را به دولت وارتش تحویل داد که در این زمینه توافقنامه ای با دولت امضا شد که باز هم دولت یمن تحت فشار عربستان تعهدات خود ار زیر پا گذاشت.
ارسال تعليق
لن يتم الكشف عن الآراء التي تتضمن إهانات للأفراد أو الإثنيات أو تؤجج النزاعات او تخالف قوانين البلاد و التعالیم الدينية.