۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۱۰۰۰۰۳
آیت الله جوادی آملی:

اگر همه علما به وظفیه خود عمل کنند قذافی این گونه کشتار به راه نمی‌اندازد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، اظهار داشت: اگر همه مسلمانان دنیا، علمای بلاد و سازمان کنفرانس اسلامی به وظیفه خود عمل می کردند، امروز قذافی این گونه کشتار به راه نمی انداخت.
 آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس تفسیر قرآن خود که با حضور صدها نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: دفاع بر خلاف جهاد است و نیازی به اجازه حکومت ندارد و بر هر مرد و زن، دفاع واجب است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) در قرآن به انک لعلی خلق عظیم، توصیف شده است، گفت: پیامبر اکرم(ص) اجازه نمی دادند که در جنگ آب به روی دشمن بسته شود و اگر روایاتی مبنی بر این مطلب باشد با قرآن موافق نبوده و طرد می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه امام علی (ع) نیز از بستن آب بر روی دشمن نهی کرده اند، گفت: دشمن، زنان، کودکان و حیوانات آنها دارای حق حیات هستند و بستن آب منافی حق حیات است.

وی اظهار داشت: افرادی که در زمین از قدرت متمکن می شوند و مساجد و عبادت در مساجد را احیا کرده و به اطعام فقیران می پردازند، خلیفه خداوند بوده و از نصرت الهی برخوردار هستند.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: عقل و نقل دو چراغ هستتند که قوت فهم خوبی و بدی را دارند و قانون‌گذار تنها خداوند است. منظور از عقل در جمله (العقل ما عبد به الرحمن) عقل عملی است که بر شهوت و غضب پیروز شود.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر جامعه را اداره می کند، بیان داشت: بیشتر فقها قایل هستند که امر به معروف و نهی از منکر یک واجب کفایی است؛ اما محقق در کتاب معتبر به واجب عینی بودن آن قایل شده است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به عبارت محقق در کتاب معتبر، اظهار داشت: اگر کسی نهی از منکر کرد باید دیگران او را حمایت کنند و تا وقتی که منکر از بین نرفته است وجوب باقی است. امر به معروفی و نهی از منکری می تواند جامعه را ادراه کند که به شکل واجب عینی و تا سر حد از بین رفتن منکر باشد.

وی با اشاره به بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، اظهار داشت: اگر همه مسلمانان دنیا، علمای بلاد و سازمان کنفرانس اسلامی به وظیفه خود عمل می کردند، امروز قذافی این گونه کشتار به راه نمی انداخت.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان اظهار داشت: اسلام نه تنها از مسلمان دفاع می کند بلکه اسلام شعارش حمایت از مظلوم است و این مکتب است که می تواند ادعای جهانی بودن کند. /909/پ202/ص
ارسال نظرات