۱۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۰۱۵۵۳
آیت‌الله مظاهری:

کتاب‌های درسی حوزه باید در یک جریان علمی حقیقی اصلاح شود / عدم اعتنای جدی به علوم مختلف باعث افت علمی طلاب می‌شود

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله مظاهری از کم توجهی به یادگیری عالمانه و اجتهادی فقه و اصول و نیز عدم اعتناء جدی به علوم بسیار مهمی همانند تفسیر، اخلاق، کلام، رجال و فلسفه، انتقاد کرد و افزود: کم توجهی طلاب و حوزه‌های علمیه به این علوم، باعث افت علمی و خسارت‌های جبران ناپذیر خواهد شد.
حضرت آيت الله حسين مظاهري


به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان در دیدار با مدیر و مسوولان مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان و مدیران مدراس این استان با اشاره به نقش حوزه های علمیه در طول تاریخ، گفت: حوزه‌های علمیه بدون نهاد مرجعیت، بی‌معناست و در همه زمینه‌ها باید به نظر و اقدام مراجع عظام توجه جدی شود.

وی با اشاره به جایگاه برجسته حوزه‌‌های علمیه در طول تاریخ و اهمیت فوق العاده تحصیل علوم و معارف دینی، ضرورت توجه ویژه به ارتقای کیفی حوزه‌‌های علمیه را خاطر نشان کرد.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه اصفهان افزود: با وجود اقدامات بسیار شایسته که در حوزه‌های علمیه و از جمله حوزه علمیه اصفهان در سال‌های اخیر برای رشد همه جانبه انجام شده است، اما این حرکت رو به جلو باید با تلاش گسترده علمی و اخلاقی اساتید، فضلاء و طلاّب حوزه‌های علمیه تکمیل شود. 

وی رشد استکمالی علمی در حوزه‌‌ها را یکی از ضروری‌ترین مسائل حوزه‌های علمیه برشمرد و تصریح کرد: رشد علمی و ارتقاء برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، نبض حیات حوزه‌های علمیه است و استمرار تلاش‌های علمی سلف صالح که حق حیات بر حوزه‌‌های علمیه دارند، تنها در گرو تلاش مضاعف اساتید و فضلاء و همه طلاب است که باید با همت عالی، ضعف‌ها و نواقص موجود در زمینه رشد علمی و آموزشی را ترمیم نمایند.

حضرت آیت الله مظاهری، رشد استکمالی علمی در حوزه‌‌های علمیه را بدون فراهم آوردن ابزار و زمینه‌‌های لازم، ناممکن دانست و تاکید کرد: توجه به همه جوانب و شعبه‌های علوم دینی و معارف اسلامی بویژه فقه و اصول و عدم تمرکز صرف بر برخی از شاخه‌های علمی، یکی از زمینه‌های اصلی رشد استکمالی علمی در حوزه‌های علمیه است.

عدم اعتنای جدی به علوم کلام، رجال و فلسفه باعث افت علمی طلاب و خسارت جبران ناپذیر خواهد شد

وی از کم توجهی به یادگیری عالمانه و اجتهادی فقه و اصول و نیز عدم اعتناء جدی به علوم بسیار مهمی همانند تفسیر، اخلاق، کلام، رجال و فلسفه، انتقاد کرد و افزود: کم توجهی طلاب و حوزه‌های علمیه به این علوم، باعث افت علمی و خسارت‌های جبران ناپذیر خواهد شد.

حضرت آیت الله مظاهری، از کسانی که از سر جهالت و یا غرض‌ورزی با حرکت‌های غیر علمی و خارج از ضوابط شرعی و اخلاقی، استوانه‌های علمی تشیع و حوزه‌های علمیه نظیر صدرالمتألهین قدس سره را مورد اهانت‌های ناروا قرار می دهند، انتقاد کرد.

وی انجام این‌گونه اقدامات را ناشی از عدم توجه لازم به کلام، فلسفه و حکمت در حوزه‌های علمیه دانست و تاکید کرد: شکوفایی حوزه‌های علمیه در همه زمینه‌ها و شاخه‌های معارف اسلامی و علوم دینی امری غیر قابل تردید است و باید فضای علمی و پژوهشی حوزه‌ها در تمامی این ابعاد تقویت شود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به اهمیت فراوان اخلاق و تعلیم و تربیت های اخلاقی در رشد حوزه‌های علمیه، اخلاق عملی و تهذیب نفس و تزکیه روح را عامل اصلی اتصال مردم با علما و طلاب بر شمرد.

کتاب‌های درسی حوزه باید در یک جریان علمی حقیقی اصلاح شود

وی مساله اصلاح و ارتقای کتب درسی را یکی دیگر از لوازم و ابزار رشد استکمالی علمی حوزه‌های علمیه بر شمرد و خاطر نشان کرد: کتاب‌های درسی باید به معنای صحیح کلمه و در یک جریان علمی حقیقی اصلاح شود وارتقاء پیدا کند که این کار، یک حرکت بسیار دقیق و ظریف است که جز از عهده افراد عالم و دارای صلاحیت ساخته نیست.

رئیس حوزه علمیه اصفهان، با تقدیر از تلاش‌ها و خدمات آیت الله طباطبایی مدیر حوزه علمیه اصفهان و مسئولان و مدیران این حوزه، بر ضرورت استمرار حرکت رو به جلو در حوزه علمیه اصفهان تاکیدکرد.

وی افزود: امروز با همت مسئولان و مدیران حوزه علمیه اصفهان، این حوزه کهن و با سابقه یکی از بزرگترین حوزه‌های شکوفای کشور و یکی از سه حوزه اصلی مستقل در جمهوری اسلامی است.

بنای همیشگی حوزه‌های علمیه بر همسویی و همگامی با یکدیگر بوده و خواهد بود

حضرت آیت الله مظاهری، اظهار داشت: اگرچه بنای همیشگی حوزه‌های علمیه بر همسویی و همگامی با یکدیگر بوده و خواهد بود، اما موضوع استقلال برخی از حوزه‌ها از همدیگر باید مورد توجه جدی واقع شود و نباید این استقلال مخدوش گردد.

در ابتدای این دیدار آیت الله طباطبایی مدیر حوزه علمیه اصفهان طی سخنانی، با تشریح اقدامات و برنامه‌های مهم مرکز مدیریت حوزه و مدارس علمیه استان از پذیرش یک‌هزار نفر طلاّب جدید در 37 مدرسه در سطح استان اصفهان خبرداد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، تقدیر از 350 نفر از طلاب ممتاز، افتتاح سه مدرسه علمیه جدید در شهر‌های نائین، سمیرم و کوشک، آغاز عملیات اجرایی سه مدرسه در شهر‌های بهارستان، شاهین شهر و دولت آباد، استمرار برنامه‌های عمرانی ساخت مدارس جدید در 8 شهرستان و نیز مرمت برخی دیگر از مدارس علمیه را از برنامه های مدیریت حوزه های علمیه اصفهان برشمرد./965/د101/ص

ارسال نظرات