۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۰۲۱۸۰
نویسنده کتاب النصوص:

عزاداری های حضرت زهرا دارای جنبه های سیاسی و اعتراضی بود

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: وظیفه شناسی و حفاظت از اصل اسلام از آموزه های علوی و فاطمی است.
حجت الاسلام آقادادي


حجت الاسلام احمد رضا آقادادی، محقق حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) دارای چهار دختر بودند که کوچکترین و محبوبترین آنها فاطمه زهرا(س) بود و پیامبر(ص) درباره آن حضرت توصیف های گوناگونی بیان داشته اند.

وی با بیان اینکه احترام زائد الوصفی که پیامبر اکرم(ص) برای فاطمه زهرا(س) قائل شده اند درباره دختران دیگر سابقه نداشته است، ادامه داد: این موارد نشان می دهد که صدیقه کبری دارای شرافت و کرامت ذاتی و خدایی بودند که این گونه فرستاده الهی او را تکریم می کرد.

این نویسنده حوزه علمیه قم اظهار داشت: تاریخ زندگی حضرت زهرا(س) دارای بخش های گوناگونی همچون منزل پدر، زمان ازدواج و زمان بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) است که در هر مقطع درس ها و عبرت‌های زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: مقطع زمانی بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) از آنجایی که بسیار تاثیر گذار است حساس و قابل توجه است.

حجت الاسلام آقا دادی گفت: فاطمه زهرا(س) بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ع) پیوسته عزاداری می‌کردند که این عزاداری ها دارای جنبه های سیاسی و اعتراضی بود.

وی اظهار داشت: در اشعاری که از حضرت زهرا(س) در این ایام نقل شده است، ظلم های حکومت وقت تذکر داده شده و عملکرد خلفاء مورد انتقاد قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در شعری معروف، حضرت زهرا(س) خطاب به پیامبر اکرم(س) می فرمایند که بر من مصیبت هایی فرو آمد که اگر بر روز وارد می شد هر آینه مبدل به شب می شد، گفت: این شعر در فضای عزاداری و تعزیه است اما نشان می دهد بعد از رحلت پیامبر(ص) صدمات زیادی بر حضرت وارد شده است.

این محقق حوزه علمیه قم اذعان داشت: حضرت زهرا(س) در این دوران مکرر به جریان غدیر اشاره می‌کنند و مردم را بر عهد و بیعت خود تذکر می دهند و این سوال را مطرح می کنند که آیا پیامبر(ص) در روز غدیر از شما عهدی نگرفت؟ آیا غدیر را فراموش کرده اید؟

این نویسنده کتاب های تاریخی و حدیثی، با اشاره به داستان حق خواهی حضرت زهرا(س) از خلیفه وقت در جریان غصب فدک، بیان داشت: زمانی که حضرت زهرا(س) از اصطیاد فدک ناامید شدند رو به امیرمومنان(ع) طلب یاری کردند که امام ذوالفقار را برداشت، در این هنگام موذن بانگ زد و امیرمومنان(ع) فرمود اگر می خواهید که دین اسلام زنده باشد من باید سکوت اختیار کنم.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: امیرمومنان(ع) و فاطمه زهرا(س) به ما اینگونه درس وظیفه شناسی می‌دهند که در راه تثبیت دین و اصل اسلام از بسیاری از مسائل باید بگذریم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات