۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۱۰۲۸۷۰
دانش‌آموخته جامعةالمصطفی العالمیه:

حریم خصوصی از دیدگاه اسلام مقوله‌ای اعتباری و قابل استنتاج از مصادیق آن است

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی نشست حمایت از حریم خصوصی در فقه و حقوق با بیان این‌که حریم خصوصی به لحاظ مبانی و ساختار دچار خلأهایی است، گفت: حریم خصوصی در اندیشه اسلامی مستقل نیست و صاحب‌نظران اسلامی تعریف خاصی از آن ندارند.
نشست علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدحیدر موسوی، از دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی العالمیه، امروز چهارم اردیبهشت‌ماه در نشست علمی حمایت از حریم خصوصی در فقه و حقوق، گفت: حریم خصوصی از موضوع‌های بسیار مهم در حوزه فقه و حقوق است، اما به لحاظ مبانی، ساختار و تعریف دچار خلأهایی است.
 
وی با بیان این‌که عنوان حریم خصوصی زایده ادبیات حقوقی دنیای مدرن است، تصریح کرد: ویژگی‌های امروزی جوامع، فرهنگ‌‌ها، اقتصاد و نوع رژیم حاکم بر کشورها از عوامل مهمی هستند که در به وجود آوردن این عنوان و برقراری ارتباط با آن نقش بسزایی داشته‌اند.
 
دبیر علمی نشست حمایت از حریم خصوصی در فقه و حقوق ادامه داد: موضوعی که با آن مواجه هستیم در مباحث فقهی و حقوقی شناخته شده نیست و در کتاب‌های فقهی، چیزی با عنوان حریم خصوصی پیدا نمی‌شود.
 
وی البته خاطرنشان کرد: مسائل و مصادیق حریم خصوصی به طور کلی و به طور عام ریشه‌هایی در فقه و حقوق دارد که می‌توانیم با این عنوان آن مسائل را جمع و به شکل یک نظریه مطرح کنیم.
 
حجت‌الاسلام موسوی با بیان این‌که حریم خصوصی مسأله‌ای جدید نیست چراکه به عنوان یک مساله مستقل در مباحث فقهی و حقوق مطرح نیست، اما گفت: حریم خصوصی به سبب ریشه‌هایش در فقه و فرهنگ اسلامی جدید است و قابلیت پذیرش در مباحث اسلامی را دارد.
 
وی افزود: عدم ورود بدون اذن به زندگی دیگران، جایز نبودن نگاه به خانه دیگران و مباحث جدید دیگری مانند آزادی اندیشه، کنترل بر اطلاعات شخصی، مصونیت از نظارت‌های مختلف دیگران به وسیله روش‌های گوناگون از جمله مواردی است که در فقه و حقوق مسبوق به سابقه و در مفهومی به نام حریم خصوصی جمع شده است.
 
این دانش‌آموخته جامعةالمصطفی العالمیه بحث و بررسی پیرامون مسأله حریم خصوصی را ضروری دانست و اظهار داشت:‌ حریم خصوصی مسائل مختلفی از حق و حقوق را در خود جمع کرده است، از این‌رو در حق بودن این مفهوم تردیدی وجود ندارد.
 
وی با بیان این‌که عنوان حریم خصوصی در اندیشه اسلامی مستقل نیست و صاحب‌نظران اسلامی تعریف خاصی از آن ندارند، اما در ادبیات غرب این عنوان مطرح شده است، گفت: برخی که حریم خصوصی را به عنوان یک حق مستقل جدای از سایر حقوق می‌دانند، تلاش کرده‌اند تا تعریف جامعی از این مفهوم ارائه دهند.
 
حجت‌الاسلام موسوی اضافه کرد: برخی از حقوقدان‌های غرب چون این مفهوم را به عنوان حق مستقل قبول ندارند به دنبال تعریف آن نرفته‌اند؛ چراکه اعتقاد دارند این مفهوم را می‌توان در سایر مفاهیم حقوقی مانند حق مالکیت و حق معنویت مورد حمایت قرار داد.
 
وی بیان داشت: کسانی که مفهوم حریم خصوصی را به عنوان یک مستقل پذیرفته‌اند، تعاریفی ارائه داده‌اند که از آن جمله می‌توان به حق بر تنها ماندن، حق دسترسی محدود دیگران به انسان و توانایی ایجاد مانع در برابر دسترسی‌های ناخواسته انسان و حق حمایت از شخصیت و کرامت انسان اشاره کرد.
 
این دانش‌آموخته جامعةالمصطفی العالمیه با بیان این‌که تعریف حریم خصوصی به نسبت فرهنگ، اجتماع و تعاملات هر ملت ارائه شده است، گفت: این‌گونه مفاهیم از دیدگاه اسلام و در موضع حقوق اسلامی و مبانی آن، مقولات اعتباری بوده و تنها از طریق مصادیق آن قابل استنتاج است.
 
دبیر علمی نشست حمایت از حریم خصوصی در فقه و حقوق در پایان با اشاره به سخنی از حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این‌باره، اظهار داشت: حق یک مفهم اعتباری است و ما نمی‌توانیم از این مفهوم اعتباری یک تعریف منطقی ارائه کنیم. /920/پ202/ع

ارسال نظرات