۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۱۰۴۴۶۱
عضو سازمان تدوین کتب درسی آموزش و پرورش:

رابطه جدایی ناپذیر علم و دین در جامعه تبیین و فرهنگ سازی شود

خبرگزاری رسا ـ عضو سازمان تدوین کتب درسی آموزش و پرورش، جدایی و تضاد علم و دین را یک تفکر غربی دانست و تاکید کرد: در دین مبین اسلام علم و دین دو مساله جدا از هم نیستند و این موضوع باید در جامعه تبیین شود.
پنجمين همايش سالانه ستاد همکاري هاي حوزه و آموزش و پرورش در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدمهدی اعتصامی مسؤول کارگروه علم و دین ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش و عضو سازمان تدوین کتب درسی آموزش و پرورش، روز پنج شنبه در میزگرد علمی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، علم و دین را دو مساله جدایی ناپذیر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شناخت این مساله از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، تصریح کرد: موضوع علم و دین در چارچوب تفکر دینی و اسلامی مشکلی ندارد، این مشکل از ناحیه تفکر جدید و مدرنیسم وارد جامعه شده و آثار آن به ما منتقل شده است.

عضو سازمان تدوین کتب درسی ابراز داشت: ما نیازمندشناخت این چالش در غرب هستیم تا درمواجهه با آن با چالش مواجه نشویم.

وی افزود: علم به عنوان جزیی از دین حرکت می کند، اما متاسفانه علومی که دردانشگاه ها و مدارس تدریس می کنیم، سبقه وارداتی دارد از این جهت ما با آُسیب جهانی آن روبرو هستیم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: چالش علم و دین در سطح کلان مسیحیت در غرب نیز مطرح است، با افزایش علم باید خضوع در برابر خدا نیز افزایش یابد، اما متاسفانه در دنیای امروز هرچه علم بیشتر و پیشرفته تر می شود، ایمان ضعیف تر می شود و این مساله باید واکاوی و بررسی شود.

وی با بیان اینکه چالش علم و دین یک مساله وارداتی است، به بررسی نقش آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت پرداخت وگفت: اگر در اینجا برنامه ریزی درستی صورت گیرد به طور طبیعی نگرش نسل جوان نسبت به علم و دین مثبت و سازنده خواهد بود.

اعتصامی گفت: در همین راستا از حدود پنج سال قبل گروه علم و دین و تاثیر آن در برنامه های درسی را در دفتر تالیف کتب درسی آموزش و پرورش تشکیل دادیم و برای آن برنامه ریزی و سیاست گذاری می کنیم.

وی گفت: این کمیته جلسات خود را با حضور کارشناسان هر دو هفته یک بار تشکیل می دهد و خوشبختانه تاکنون اقدامات بسیارخوبی نیز در این راستا انجام شده است.

عضو سازمان تدوین کتب درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید کاری کنیم که برنامه ریزان، معلمان و مربیان به نگرش صحیح رابطه علم و دین برسند و بتوانند این مساله را بروز و ظهور دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت این بحث گفت: فرهنگ سازی و تغییر تفکرها و تلقی ها در باره رابطه علم و دین باید در جامعه صورت پذیرد. /924/پ202/ص
ارسال نظرات