۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۳
کد خبر: ۱۰۴۷۲۸

نشست بررسی علمی مباحثه در حوزه علمیه مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی ـ آموزشی فعال سازی مباحثات، روز گذشته در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد.
مباحثه تحقيق و مباحثه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبد الحمید واسطی، استاد ‌حوزه علمیه مشهد، در نشست علمی ـ آموزشی فعال‌سازی مباحثات، که عصر روز گذشته در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، گفت: انسان اگر بخواهد به معارفی که برای کسب آنها تلاش می‌کند، دست یابد، باید بر ایجاد و فعال‌سازی حس عبودیت تلاش کند‌ و فعال‌سازی بدین معنا است که انسان احساس کند موجودی غیر مستقل است‌.

وی با بیان این‌که بین انسان و ذات اقدس الهی فاصله‌ وجودی نیست، اما فاصله‌ای ادراکی وجود دارد، ابراز داشت: اگر انسان حس حضور خداوند متعال را احساس کند، توحید برای او حاصل می‌شود.

حجت الاسلام‌ واسطی در بخش دیگری از سخنانش با طرح این پرسش که مباحثه چیست و چه ضرورتی دارد، پاسخ داد: مباحثه، روخوانی دوباره متن، حفظ‌کردن متن و تکرار آن برای هم بحث و جدال بر سر یک کلمه و نکته فرعی نیست؛ بلکه مباحثه عبارت است از برقراری ارتباط بین دو فکر برای رسیدن به فکری برتر و کامل‌تر.

وی ادامه داد: مباحثه نیمی از فعالیت یادگیری است، بدین معنا که با تفکر و تعلم، مطالبی در ذهن متبلور شده و ادراکاتی به نحو اجمال و محدود به وجود می‌آید که با تلاش برای تبدیل این افکار و ادراکات، به جملات قابل فهم برای دیگران، نقاط اجمال به تفصیل تبدیل شده و محدودیت‌ها گشوده می‌شوند.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد‌ خاطرنشان کرد: هویت اصلی مباحثه، مقایسه تولیدات افکار با یکدیگر است، بنابراین باید بهترین زمینه برای مقایسه فراهم شود؛ افراد به صورت طبیعی زمانی نسبت به مقایسه حساس می‌شوند که مطلب تولید خود آنها باشد و به جوانب‌، علل و عواملش اشراف داشته باشند.

وی مطالعه درس به صورت کارگاهی و تکمیل کردن برگه طرح بحث از سوی مباحثه‌کنندگان را برای یک تبادل فکری و تلاش برای ارتقای فکر تأثیرگذار دانست، و تشریح کرد: مطالعه کارگاهی تلاش برای کشف سرمنشأ تولید مطلب درسی و کشف حرکت‌های مؤلف در حل مشکل و پاسخ به سؤالات اصلی درس است، به عبارتی مطالعه کارگاهی باز آفرینی مطالب درس است، نه بازخوانی آن ها.

حجت الاسلام واسطی اضافه کرد: مباحثه موفق در حقیقت تدریس است و باید هویت تدریس را داشته باشد و تدریس کاربردی نیازمند تنظیم طرح درس است که ضروری ترین فعالیت تدریس و مباحثه است./968/پ202/س
ارسال نظرات