۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۰۴۹۶۸

همایش جریان شناسی اندیشه های کلامی جهان اسلام در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی جریان شناسی اندیشه های کلامی جهان اسلام در سده اخیر، با سخنرانی اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
عکس آرشيوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش ملی جریان شناسی اندیشه های کلامی جهان اسلام در سده اخیر روز پنج شنبه با سخنرانی شخصیت ها و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این همایش که به همت گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اندیشه های کلامی جهان اسلام در سده اخیر مورد نقد و بررسی صاحبنظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه قرار گرفت.

حجت الاسلام علی ربانی گلپایگانی به عنوان سخنران اصلی همایش به بیان دیدگاه های خود پرداخت و در تبیین چیستی علم کلام گفت: موضوع کلام عقاید دینی است که به تبیین درست اعتقادات دینی و پاسخ به شبهات این عرصه می پردازد.

وی گفت: دراین مسیر گاهی غرض برای متکلم خود متکلم است که می خواهد به معرفت حقیقی برسد و گاهی هم غرض ارشاد و تعلیم است و گاهی الزام و غلبه هدف است.

حجت الاسلام هادی صادقی از اعضای هیات علمی مؤسسه امام نیز در این همایش مقاله خود را با عنوان اندیشه شناخت ارائه کرد و به نقد اندیشه های کلامی مصطفی ملکیان پرداخت.

حجت الاسلام جوادگلی استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و دانش پژوه کارشناسی ارشد دین شناسی نیز در این همایش مقاله خود را با عنوان جریان شناسی نومعتزله ارائه کرد.

وی گفت: جریان نومعتزله یکی از جریان های مهم کلامی در جهان اسلام است، این جریان خاستگاه خود را در آرای معتزلیان قدیم می جوید و به دنبال تجدید بنای معرفتی اسلام برپایه عقل گرایی است.

در ادامه این همایش میزگردی علمی با حضور حجت الاسلام طارمی از اساتید حوزه، قاسم جوادی، محمد جواد صاحبی و نجف علی میرزایی برگزار شد.

پس از برگزاری این میزگرد علمی سیدعلی آقایی به ارائه مقاله خود با موضوع قرآن بسندگی و انکارحجیت حدیث پرداخت و همچنین حجت الاسلام مهدی زمانیان مقاله خود را با موضوع گرایش های فکری سلفیه در جهان امروز و دکتر تورگوت آتام مقاله خود را با موضوع جامعه علویان ترکیه و دکتر یوسفیان نیز مقاله خود را با عنوان معرفی اجمالی جریان های کلامی ارائه کرد. /924/پ202/ص
ارسال نظرات