استاد هادوی تهرانی:
تبلیغ نباید تنها بر نیازها و سلایق مخاطب متوقف شود
خبرگزاری رسا ـ استاد هادوی تهرانی، روش سنتی اموزش در حوزه را بهترین شیوه برای دستیابی به عمق دانش ومعرفت دینی دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، استاد هادوی تهرانی، روز گذشته در آیین اختتامیه جشنواره استانی تبلیغ مطهر در سالن همایش های صداوسیمای خراسان رضوی اظهار داشت: واقعیت مهم پس از انقلاب این بود که با ورود دین به عرصه های اجتماعی و سیاسی، با گستره وسیعی از پرسش ها و نیازمندی های مردم رو به رو شدیم که فرصتی برای تبلیغ به معنای صحیح کلمه را فراهم کرد.
شناخت حقیقت دین؛ نخستین گام در تبلیغ
وی با تأکید براینکه تبلیغ به قشر خاصی از روحانیت منحصر نمی شود گفت: از طلاب تا مراجع و بزرگان همه موظف هستند به اشکال مختلف و در زمینه های گوناگون تبلیغی حضور فعال داشته باشند که نخستین شرط تحقق این مهم، شناخت دقیق رسالات الله و حقیقت دین است تا سخنان ما مستدل و مستند باشد.
استاد هادوی تهرانی، با بیان اینکه مبلغ مجتهد و صاحب نظر بر مبلغ غیرمجتهد ارجحیت دارد افزود: درست است که فرصت اجتهاد برای همه فراهم نمی شود اما می بایست تلاش کنیم تا مطالبمان هرچند اجتهادی نیست، معتبر و مستند باشد.
روش سنتی حوزه بهترین شیوه برای دستیابی به عمق دانش ومعرفت دینی
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم حفظ نظام سنتی حوزه خاطرنشان کرد: ایشان تأکید دارند که هر برنامه ی این نظام را تضعیف کند نادرست است چرا که این روش سنتی از پیشرفته ترین روش های آموزشی در سطح مراکز آموزش عالی دنیا به شمار می رود و همه درصدد الگوگیری از آن هستند.
وی تأکید کرد: روشی که در حوزه برای آموزش سنتی وجود دارد بهترین شیوه برای دستیابی به عمق دانش ومعرفت دینی است و این وظیفه حوزه است که میراث گرانقدر علمای سلف را حفظ، توسعه و انتقال دهد.
مبلغان با شناخت و اطلاعات کافی وارد فضای مجازی شوند
استاد هادوی تهرانی خاطرنشان کرد: البته حفظ سنت به معنای نفی تجدد و نوآوری نیست. ورود به عرصه های جدید وبه روز امری ضروری است. حوزه امروز در امور نرم افزاری گوی سبقت را از سایر مراکز اکادمیک ربوده است. اما آنچه همیشه در این عرصه موجب نگرانی است، عدم شناخت دقیق افرادی است که وارد عرصه جدید شده و دچار انحرافات می شوند.
وی تأکید کرد: از این رو در عین حال که حوزه باید تبلیغ مجازی را توسعه دهد اما باید به اتقان و دقت مطالب مورد عرضه نیز توجه خاص داشته باشد. رسانه ابزار مهمی برای تبلیغ است اما نباید از سرمایه گذاری جدی ومحتوایی و هدف اصلی ورود به رسانه غافل بمانیم.
تبلیغ نباید در نیازها و سلایق مخاطب منحصر شود
عضو هیأت امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شناخت مخاطب را از شرایط یک مبلغ دانست و گفت: در این زمینه مبلغ باید توجه داشته باشد که مبنای اولیه، عرضه مطلب براساس نیازها و سلایق مخاطب است اما بنا نیست بر همین مبنا متوقف شود بلکه با می بایست با ظرافت وهوشیاری، سلیقه مخاطب را تغییر داده و او را به سمت وسوی شایسته هدایت کند.
رسانه ملی در جهت هدایت مخاطب از آنچه هست به سمت بایدها تلاش نمی کند
وی تصریح کرد: متاسفانه مشکلی که امروز در رسانه های تصویری هم با ان مواجه هستیم همین توقف و بسنده کردن به نیازها و سلایق مخاطب است بدون هیچ تلاشی برای تغییر و هدایت آن به سمت مطلوب. در حالی که هنر، هدایت مخاطب از آنچه هست به سمت آنچه باید است.
همه زندگی یک طلبه عرصه تبلیغ و الگوی دیگران است
حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی با اشاره به لزوم سرمایه گذاری برای آینده حوزه ابراز داشت: مهم این است که تبلیغ تنها شامل گفتار ونوشتار و منبر ورسانه نیست، بلکه همه زندگی یک طلبه، تبلیغ است و در همه حال زیر ذره بین جامعه قرار دارد.
وی یاداور شد: ما مبلغان باید ابتدا برای خود تبلیغ و خود را آماده کنیم چرا که در صورتی می توانیم اثرگذار باشیم که به انچه می گوییم ایمان و معرفت داشته باشیم./930/پ202/ص
ارسال نظرات