۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۱۰۶۸۳۹
کتابخانه آیت‌الله حائری؛

کتابخانه‌ای با 120 هزار نسخه کتاب چاپی و سالن ویژه محققان

خبرگزاری رسا ـ کتابخانه آیت‌الله حائری دارای سالن مطالعاتی محققان، سالن و مخزن قفسه‌باز، سالن مطبوعات، بانک پایان‌نامه‌های حوزوی و بانک جامع دیجیتال است و پژوهشگران و نخبگان حوزه و دانشگاه و طلاب مشغول به تحصیل در مقطع سطح سه و چهار حوزه می‌توانند از سالن محققان این کتابخانه استفاده کنند.
کتابخانه آيت‌الله حائري


حسن رجبیان، مدیر کتابخانه حضرت آیت‌الله حائری (مدرسه فیضیه) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به ارائه گزارشی از عملکرد این کتابخانه حوزوی پرداخت و اظهار داشت: کتابخانه مدرسه فیضیه برای پاسخ‌گویی به نیاز حوزه علمیه از سوی حضرت آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی‌‌(ره) در سال 1349 قمری افتتاح شد.

وی با بیان این‌که تصدی امور کتابخانه از زمان حضرت آیت‌الله حائری‌‌(ره) تا اواخر حیات حضرت آیت‌الله بروجردی‌‌(ره) برعهده آیت‌الله حاج شیخ عبدالحسین صاحب الداری بود، افزود: پس از فوت آیت‌الله صاحب‌الداری در سال 1336 به امر حضرت آیت‌الله بروجردی‌‌(ره)، آیت‌الله حاج شیخ مجتبی محمدی عراقی، عهده‌دار این مسؤولیت شد.

رجبیان خاطرنشان کرد: کتابخانه تا سال 1381 در طبقه فوقانی مدرس واقع در ضلع غربی مدرسه فیضیه قرار داشت و ساختمان جدید آن در قسمت شمال شرقی مدرسه به امر مقام معظم رهبری احداث و بنام مؤسس آن نامگذاری شد.

مدیر کتابخانه حضرت آیت‌الله حائری یادآور شد: ساختمان جدید این کتابخانه در اوائل سال 1381 آماده بهره‌برداری شد و پس از انتقال کتابخانه به محل مزبور در تیرماه همان سال طی مراسمی افتتاح شد.

وی اضافه کرد: کتابخانه ابتدا زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری اداره می‌شد، تا این‌که در اوائل سال 1386 رسماً تحت نظارت و اشراف شورای عالی حوزه‌های علمیه قرار گرفت و پس از آن در پایان تیرماه 1388 به معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه واگذار شد.

رجبیان با بیان این‌که سالن محققان و بانک پایان‌نامه‌ها با هدف ایجاد فضای مناسب و تجهیزات مورد نیاز محققان توسعه یافت و از طبقه منفی دو به طبقه اول منتقل شد، از راه‌اندازی سالن ویژه نشریات و مجلات تخصصی حوزه و دانشگاه و راه‌اندازی بوفه برای رفاه حال مراجعان در این کتابخانه خبر داد.

کتابخانه‌ای با 120 هزار نسخه کتاب چاپی 
وی در ادامه به مخزن کتب چاپی این کتابخانه اشاره کرد و گفت: این مخزن گنجینه‌ای با مساحت یک هزار متر مربع و با گنجایش 500 هزار نسخه کتاب است که در حال حاضر با بیش از 120 هزار نسخه کتاب به صورت قفسه بسته به مراجعان ارائه خدمات می‌کند.

مدیر کتابخانه حضرت آیت‌الله حائری با بیان این‌که مراجعانی که کتاب‌های مورد نظر خود را در قفسه باز نمی‌یابند از طریق رایانه کتاب مورد نظر را جست‌وجو کرده و کتاب درخواستی را از مخزن در قبال ارائه کارت عضویت تحویل می‌گیرند، افزود: کتاب‌رسانی از مخزن کتاب به سالن قفسه‌باز و محققان از طریق آسانسور حمل کتاب صورت می‌پذیرد.

وی همچنین به بیان اقدامات انجام شده در بخش مخزن کتب چاپی پرداخت و از خرید بیش از 300 میلیون ریال کتاب شامل خرید بیش از 75 میلیون ریال کتاب از بخش داخلی و خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خرید بیش از 50 میلیون ریال کتاب از نمایشگاه کتاب دانشگاهی و خرید بیش از 170 میلیون ریال کتاب از مؤسسات انتشاراتی خبر داد.

رجبیان ادامه داد: تا پایان سال 89، تک‌گذاری کتاب‌های مخزن‌های قفسه‌باز و بسته بالغ بر 80 هزار جلد، لیبل‌گیری 6 هزار 400 جلد کتاب فهرست‌نویسی شده، نگهداری و کنترل قفسه کتاب از نظر گرد و غبار و آسیب‌‌شناسی کتب و ارسال کتب معیوب برای صحافی و بازسازی به انجام رسیده است.

مدیر کتابخانه حضرت آیت‌الله حائری با اشاره به بخش سازماندهی و آماده‌سازی منابع، گفت: این بخش مسؤولیت سازماندهی و طبقه‌بندی منابع دریافتی اعم از کتاب‌های چاپی فارسی و عربی را براساس استانداردهای بین‌المللی کتابداری (طرح رده‌بندی کنگره) برعهده دارد.

سالن ویژه محققان و بانک جامع دیجیتال
وی با بیان این‌که کتابخانه آیت‌الله حائری دارای سالن مطالعاتی محققان، سالن و مخزن قفسه‌باز، سالن مطبوعات، بانک پایان‌نامه‌های حوزوی و بانک جامع دیجیتال است، اظهار داشت: پژوهشگران، نخبگان حوزه و دانشگاه و فضلای مشغول به تحصیل در مقطع سطح سه و چهار حوزه می‌توانند از سالن محققان این کتابخانه استفاده کنند.

رجبیان اظهار داشت: محققان در این سالن مطالعاتی افزون بر امکان استفاده از کتاب‌های مرجع و منابع اصلی پژوهش به صورت قفسه باز می‌توانند از کتاب‌های مخزن اصلی کتابخانه نیز بهره‌مند شوند.

وی اطلاع‌رسانی رایانه‌ای و کتاب‌رسانی سریع به محققان را از مهم‌ترین خدمات این واحد عنوان کرد و خدمات اینترنت، بانک جامع دیجیتال و همچنین بانک پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار حوزه را از ویژگی‌های دیگر این سالن برشمرد.

مدیر کتابخانه حضرت آیت‌الله حائری با اشاره به بانک پایان‌نامه‌های حوزوی گفت: این بخش با هدف گردآوری، حفظ و نگه‌داری پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار دانش‌پژوهان حوزوی در موضوعات مختلف و همچنین اسکن از کلیه پایان‌نامه‌ها برای کتابخانه دیجیتال پاسخ‌گوی جامعه محققان است.

وی با بیان این‌که یکی از بهترین روش‌های ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی ایجاد سالن مطالعه قفسه‌باز است، عنوان کرد: در این سالن اعضا با مراجعه مستقیم به قفسه‌های کتاب، منابع مورد نیاز خود را انتخاب و در سالن مطالعه می‌کنند.

رجبیان افزود: محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه از این سالن که با گنجایش 250 صندلی بیش از 9 هزار نسخه کتاب در رشته‌های علوم حوزوی مانند تفسیر،‌ حدیث، فقه، اصول فقه، رجال، اخلاق، تاریخ و ادبیات عرب است می‌توانند استفاده کنند.

وی درباره سالن مطبوعات نیز گفت: این سالن با داشتن تعداد 15 عنوان روزنامه و 140 عنوان مجله در موضوعات مختلف علمی و تخصصی خدمات خود را در اختیار محققان، استادان حوزه و دانشگاه،‌ دانشجویان و طلاب قرار می‌دهد و گنجایش آن 30 نفر است.

مدیر کتابخانه حضرت آیت‌الله حائری در بخش دیگری از سخنان خود جمع‌آوری و ثبت دقیق اطلاعات اعضا در هر کتابخانه را حائز اهمیت دانست و گفت: این اطلاعات در استفاده بهینه از امکانات و فضای موجود کتابخانه و برنامه‌ریزی درباره امکانات و تجهیزات جدید و بازگرداندن کتاب یا سند به امانت رفته نقش اساسی دارد.

ثبت نام 4200 عضو جدید در سال گذشته
وی با بیان این‌که در سال 89 نسبت به جمع‌آوری و ثبت اطلاعات اقدام و از 4 هزار و 200 عضو جدید ثبت‌نام به عمل آمد، اظهار داشت: 50 نفر در مقطع دکتری، 400 نفر در مقطع کارشناسی ارشد، 3200 نفر در مقطع کارشناسی و 550 نفر در مقطع دیپلم و فوق دیپلم در سال 89 عضو این کتابخانه بودند.

رجبیان در پایان با اشاره به چشم‌انداز آینده کتابخانه آیت‌الله حائری از توسعه کمی و کیفی سالن محققین در بخش‌های بانک اطلاعات، منابع و تجهیزات، سامان‌بخشی کتب مخزن در زمینه‌های ادامه روند تک‌گذاری، توسعه و تسریع در امر فهرست‌نویسی و تهیه تصویر از کتب چاپ سنگی و سربی به عنوان‌ بخش‌هایی از این چشم‌انداز نام برد.

وی ادامه داد: تأسیس بخش امانی، تأسیس بخش آموزشی، تأسیس بخش مشاوره تحصیلی و پژوهشی، تدوین و اجرای برنامه جامع بخش نسخ خطی، راه‌اندازی بخش انتشارات، تأسیس فروشگاه سی‌دی و محصولات فرهنگی، توسعه بخش کتابخانه دیجیتال و توسعه و تکمیل منابع بخش قفسه‌باز سالن همکف و منفی یک از دیگر برنامه‌های چشم‌انداز آینده کتابخانه است. /920/ت301/ع

ارسال نظرات