در تبلیغ معارف دینی نیازمند استفاده از شیوه های نو و علمی هستیم
حجتالاسلام والمسلمین محسن غرویان، رییس مرکز پژوهشهای امور مساجد با اشاره به روز تبلیغ و اطلاعرسانی دینی اظهار داشت: تبلیغ دین به زبان روز و با توجه به مقتضیات زمان، مکان، نیازها و شبهاتی مطرح شده امروزی در حوزه دین انجام شود.
وی بر فعالیتهای تبلیغی با استفاده از ابزار هنری و رسانهای تأکید کرد و افزود: تأثیرگذاری رسانهها و ابزارهای جدید مانند فیلم، سینما و سایر تکنولوژیهای انتقال پیام را از یاد نبرده و در تبلیغ پیام دین از آن بهره ببریم.
رییس مرکز پژوهشهای امور مساجد تکیه بر فطرت و خصلتهای فطری انسانها را یادآور شد و تصریح کرد: دین مطابق با فطرت است که اگر فطرت عقل و فطرت دل به درستی تزکیه شوند، به سمت دین جذب خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس روایتی اگر مردم معارف اهل بیت(ع) را درک کنند، از آن تبعیت کرده و به سمت این بزرگواران گرایش پیدا میکنند، گفت: مبلغان وظیفه دارند مسائل اخلاقی، معنوی و ارزشهای انسانی را که هماهنگ با فطرت است، برای مردم تبلیغ کنند.
حجتالاسلام والمسلمین غرویان در ادامه به نوعی موازیکاری در تبلیغات دینی اشاره کرد و خواستار ساماندهی فعالیتهای تبلیغی و هماهنگی بین نهادهای تبلیغی در شورای عالی تبلیغ برای جلوگیری از صرف هزینههای اضافی و کارهای تکراری شد.
وی همچنین بازنگری در اهداف تبلیغی را ضروری دانست و گفت: مسؤولان و متولیان تبلیغات کشور، برنامهها و تجربیات گذشته تبلیغی خود را مورد ارزیابی قرار دهند و با توجه به شرایط زمان و مکان، برنامههای جدیدتری برای تبلیغات دینی طراحی کنند.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در اینباره بر ابداع طرحهای نو و جدیدتر تبلیغی با استفاده از اصول روانشناختی از سوی نخبگان حوزه و مبلغان با تجربه حوزه علمیه قم تأکید کرد و تغذیه دینی نسل جوان را متناسب با نیازهای زمان ضروری دانست.
وی با اشاره به فعالیت حوزههای علمیه در سه بخش فقه، اصول و معقول، این سه رشته را پایه و سازنده بنیانهای فکری یک عالم دینی دانست، گفت: در محدوده تبلیغ معارف دین، نیازمند استفاده از شیوههای نو، علوم جدید، علوم انسانی و دانشهای بینرشتهای هستیم. /920/ت302/ع