۰۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۰۹۴۴۴
پژوهشگر حوزه و دانشگاه:

سست شدن نظام اخلاقی در جامعه را نمی‌توان با وضع قانون بهبود بخشید

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی دانشگاه پردیس قم گفت: در صورت جرم انگاری حمل سلاح این سوال پیش می‌آید که آیا نیروی انتظامی این قدر نیروی انسانی و قدرت کافی دارد که بتواند از جسم و جان همه شهروندان دفاع و به موقع سر حوادث حاضر شود.
دكتر احمد حاجي ده آبادي حقوقدان

دکتر احمد حاجی ده آبادی، دانش‌آموخته حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: برای برخورد با جرائم خشن به اندازه کافی قانون داریم و قوانین مناسبی در این زمینه برای مبارزه با مجرمان وضع شده است.

وی با تاکید بر اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر تصویب قانون ممنوعیت حمل سلاح در جامعه شنیده می‌شود، بیان داشت: بر طبق آمار اعلام شده چهل و چهار درصد قتل‌ها بوسیله چاقو صورت گرفته است.

محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه فضای به وجود آمده در جامعه یک فضای احساسی است، تاکید کرد: باید مراقب باشیم در برخورد با مسائل، عجولانه و احساسی برخورد نکنیم بلکه تمام جوانب قضیه را بسنجیم.

وی بیان داشت: به نظر من با تصویب قانون و جرم انگاری کردن نمی‌توان با مساله حمل سلاح سرد برخورد کرد بلکه باید به این قضیه نگاه جامع داشته باشیم.

این نویسنده کتب حقوقی بیان داشت: در صورت جرم انگاری حمل سلاح سرد ما مردم را خلع سلاح کرده‌ایم و در مقابل باید بتوانیم امنیت تمامی شهروندان را حفظ کنیم که این سوال پیش می‌آید آیا نیروی انتظامی این قدر نیروی انسانی و قدرت کافی دارد که بتواند از جسم و جان همه شهروندان دفاع و به موقع سر حوادث حاضر شود.

این استاد دانشگاه پردیس قم اظهار داشت: ما آمار چهل و چهار درصد وقوع ضرب و جرح بوسیله چاقو را داریم اما آمار درستی از استفاده چاقو برای دفاع مشروع نداریم.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: نظر من این است که با پدیده‌های اجتماعی باید به صورت همه جانبه و با فرض صورت‌های گوناگون قانون وضع کرد و نباید بخاطر فضای جامعه دست به جرم‌انگاری بزنیم.

این محقق حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مشکل عمیق امروز ما وجود یک نظام حقوقی فارغ از نظام اخلاقی است در حالی که در دین اسلام این دو نظام دارای اتحاد و اهداف همسو است.

وی بیان داشت: وقتی نظام اخلاقی در جامعه سست شود نمی توان از فضای حقوقی استفاده کرد تا بار عقب ماندگی‌ها را به دوش کشد.

این استاد حوزه و دانشگاه، اخلاق را بستر حقوق عنوان کرد و بیان داشت: باید فرهنگ ارزشی جامعه تقویت شود و در این راستا رسانه ها و به خصوص رسانه ملی فرهنگ سازی کند.

وی با انتقاد از برخی برنامه‌های بدآموز رسانه ملی گفت: مشکل امروز ما سست شدن هنجارهای اخلاقی و کم توجهی به نظام اخلاقی اسلامی است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات