دغدغه فلاسفه اسلامی جمع بین عقل و وحی است

مرتضی یوسفیراد، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از شیخ الرییس بوعلی سینا به عنوان یکی از بزرگترین اندیشمندان و فلاسفه مسلمان یاد کرد.
وی در تحلیل خود از چرایی التزام ابن سینا به نظریه نبوت و گذر وی از سایر اندیشه ها، ابراز داشت: دغدغه فلاسفه اسلامی به ویژه مشاء و ابن سینا جمع عقل و وحی است.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: آنها از سویی با فلسفه یونانی روبرو هستند و از سویی دغدغه دینی دارند، به عبارت دیگر می خواهند از فلسفه استفاده کنند و در تبیین فلسفه وحی بربیایند، اما در افکار افلاطونی محور اصلی و اساسی فلسفه است.
یوسفی راد اظهار داشت: ابن سینا با این روش و رویکرد جمع عقل و وحی در مقابل رویکرد دیگر کرد که به استقلال وحی و عقل قائل است، ابن سینا می خواهد فلسفه وحی را تبیین کند، بنابراین تکیه و تاکید او بر وحی و نبی بجا و به حق است و اگر غیر از این بود جای تعجب و سؤال داشت.
این صاحبنظر در علوم فلسفی با بیان اینکه رویکرد فلاسفه اسلامی و مشاء در التزام به نظریه نبوت مطابق با واقع است، تاکید کرد: نظریه فیسلوف شاهی که در نظریه افلاطون مطرح است وجود و عینیت خارجی ندارد، اما نظریه ریاست نبی در جامعه واقعیت عینی و خارجی دارد از این رو نظریه ابن سینا در مقابل سایر نظرات از جمله نظریه فیلسوف شاهی افلاطون واقع گرایانه است.
وی با اشاره به برخی از تفاوت های موجود در زمینه اعتقاد و التزام به نظریه ریاست نبی در نزد برخی از فلاسفه اسلامی از جمله فارابی اضافه کرد: بنده این مساله را نمی پذیرم، اما اینکه شیخ الرییس ابوعلی سینا در این زمینه بیشتر بحث کرده یک مساله جدا است.
یوسفی راد افزود: اینکه ابن سینا بیشتر روی این محور بحث کرده به دلیل این است که دغدغه های دیگری دارد و زمانه او زمانه ای است که جریان هایی پیدا شده و درصدد نفی نبوت و نبی هستند.
وی با بیان اینکه ابن سینا در این مقطع زمانی به حق وارد میدان می شود و به تبیین عقلی و فلسفی نظریه نبوت می پردازد، ابراز داشت: دغدغه ای که ابن سینا در زمانه خود دارد متفاوت از دغدغه فارابی است. /924/ت302/ع