۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۱۱۰۰۴۸

توضیحات خطیب جمعه مبرز عربستان درباره ثبوت ماه شرعی

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه مبرز عربستان، شیوه های اثبات هلال شرعی و عوامل اختلاف نظر میان فقها در این مورد را تبیین کرد.
سيد عبدالله موسوي
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عبدالله الموسوی، خطیب جمعه مبرز عربستان در گفت وگو با پایگاه اینترنتی الفجر این کشور با اشاره به اختلاف نظر فقها در مساله ثبوت هلال شرعی گفت: برخی از مردم به شدت نسبت به اختلاف علما در مساله ثبوت هلال شرعی انتقاد می کنند و اختلاف آرا را ناشی از اختلاف میان علما می دانند، در حالی که مساله ثبوت هلال شرعی امری معمولی نیست و پیچیدگی های فراوانی دارد. برخی از فقها اعتقاد دارند که هلال را تنها باید با چشم مجرد دید، ولی برخی دیگر معتقدند که می توان با چشم مسلح نیز به ثبوت هلال پی برد.

وی افزود: در صورتی که گفته شود باید از محاسبات فلکی برای ثبوت هلال استفاده شود می توان از یقینی نبودن اطلاعات اعلام شده از سوی دانشمندان این علم جهت عدم اطمینان فقها یاد کرد، ولی حقیقت اینست که علم نجوم، پیش از اسلام وجود داشته و علم جدیدی نیست، اما قرآن کریم و اهل بیت (ع) هیچگاه از این اصل برای ثبوت هلال شرعی استفاده نکرده و نمی توان ادعای دانشمندان نجوم را حجت نامید.

حجت الاسلام الموسوی تصریح کرد: برخی نظر می دهند که اختلاف میان فلک شناسان از حالت جوی و آب و هوایی نشات می گیرد و باید به گفته آنان اعتماد کرد، در پاسخ باید بگویم که موارد بسیار فراوانی درباره اختلاف کارشناسان نجوم در یک منطقه دیده شده است، ثانیا اگر این ادعا صادق باشد دیگر هیچ نیازی به تقویم های مختلف در کشورهای اسلامی وجود ندارد و همان تقویمی که در عراق هست باید در ایران نیز استعمال شود، ولی واقعیت چیز دیگری است و نادیده گرفتن اختلاف در تاریخ و ثبوت هلال شرعی در کشورها غیرقابل انکار است.

خطیب جمعه مبرز عربستان از شیوه های مختلف ثبوت هلال شرعی یاد کرد و اظهار داشت: شیوه های مختلفی برای اثبات هلال شرعی وجود دارد، شهادت دو شاهد عادل نزد فقیه مبنی بر مشاهده هلال یا تاکید این امر از سوی جمع کثیری از مردم، حکم حاکم، گذشت سی روز از ماه و روئت هلال پیش از زوال از مهم ترین شیوه های اثبات هلال است.

وی درباره رای برخی از فقها درباره ثبوت هلال شرعی با چشم مسلح گفت: فقها درباه جواز ثبوت هلال با استفاده از چشم مسلح و حکم حاکمی که به این مورد اعتقاد داشته باشد نیز اختلاف نظر دارند. برخی معتقدند که هلال شرعی با چشم مسلح ثابت می شود در حالی که گروهی دیگر تنها به رویت هلال با چشم غیرمسلح اعتقاد دارند. تعداد دیگری از علما بر این باورند که حکم حاکمی که هلال شرعی از راه چشم مسلح برای وی ثابت شده است حجت نیست، اما عده ای دیگر اعتقاد دارند که حکم حاکم با وجود مشاهده هلال با چشم مسلح حجت است.

سید عبدالله الموسوی ادامه داد: این مساله سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران مشاهده شد و حضرت آیت الله شیخ مکارم شیرازی که از مراجع بزرگ تشیع به شمار می آید با وجود اینکه اعتقادی به رویت هلال با چشم مسلح ندارد، لیکن از فتوای حاکم مبنی بر رویت هلال تبعیت کرد و به مقلدان خود دستور داد آن روز را بر اساس حکم حاکم افطار کنند.

این روحانی شیعه وحدت افق را رای بخش دیگری از فقها عنوان کرد و بیان داشت: فقهایی نظیر مرحوم خوئی به وحدت افق و یکپارچکی افق کره زمین اعتقاد دارند، بر اساس این نظر هرگاه هلال در یکی از کشورها رویت شد سایر مسلمانان می توانند به آن عمل کنند. این رای نیز دارای مخالفینی است که وحدت افق را قائل نیستند.

وی به موارد عدم پذیرش شهادت شهود اشاره کرد و تاکید کرد: شهادت به رویت هلال در شرایط جوی نامناسب، شهادت به رویت در هنگام سخت یا غیرممکن بودن آن، ضعف شدید بینایی و رویت هلال در زمان های غیر معمول از مواردی است که نباید به شهادت اعتنا کرد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که بلندی هلال نباید مردم را به این باور رساند که آن روز، دومین روز از ماه است، زیرا بلندی و مرتفع بودن هلال دلیلی بر این ادعا نیست./980/ب902/گ
ارسال نظرات