۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۱۰۳۷۴
در نمایشگاه بین المللی قرآن؛

کرسی نظریه‌پردازی با موضوع بازخوانی آفرینش حضرت آدم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ ‌اجلاسیه مناظره با عنوان بازخوانی آفرینش حضرت آدم به همت دبیر‌خانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
کرسی نظریه‌پردازی با موضوع بازخوانی آفرینش حضرت آدم برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اجلاسیه مناظره با عنوان بازخوانی آفرینش حضرت آدم به همت دبیر‌خانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و با همکاری جامعه المصطفی العالمیه، یک‌شنبه، شانزدهم مرداد ‌در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این مناظره‌ حجت الاسلام سید حسین هاشمی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه به عنوان صاحب نظر با اشاره به آیات سی تا سی و سه سوره بقره گفت: آفرینش انسان در دو مرحله خلق جسم مادی که بین خلق حضرت آدم با دیگر انسان ها متفاوت است و مرحله دوم دمیدن روح الاهی بوده است که در بین همه انسان ها به یک شکل صورت گرفته است.

وی با بیان این که فرشتگان به مرحله اول آفرینش اعتراض داشتند، خاطرنشان کرد: فرشتگان وقتی دیدند که در مرحله دوم آفرینش انسان مظهر خدا شده بود سجده کردند و این شبهه که سجده فرشتگان بر غیر خداوند بوده است دیگر مطرح نمی شود.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به این که همه انسان ها اعم از مسلمان و کافر دارای کرامت انسانی هستند، ابراز داشت: این نظریه راهی را برای تعامل با دیگر انسان ها ایجاد می کند.

وی با بیان آیات مورد مذمت انسان‌ها و تشابه انسان به حیوانات خاطرنشان کرد: خداوند در این آیات ذات انسان را مورد نظر قرار نداده است؛ بلکه مراد خداوند متعال در موضوعات و خصوصیات خاصی است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به امکان افزایش کرامت انسانی بیان داشت: انسان با نزدیکی به خداوند صفات الهی نیز در او بیشتر تجلی می‌کند؛ اما اصل این صفات در همه انسان ها وجود دارد و انسان با کفر به خداوند صفات خویش را می پوشاند ولی این صفات تا ابد در انسان باقی خواهد ماند و اصل کرامت همه انسان ها وجود دارد.

در ادامه؛ سید اسحاق شجاعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه به عنوان ناقد گفت: طبق سخن حجت الاسلام ‌هاشمی دو مرحله آفرینش برای حضرت آدم بوده است و فرشتگان در مرحله اول اعتراض کرده بودند، بیان داشت: این نظریه نادرست است زیرا خداوند بعد از تکمیل دو مرحله آفرینش انسان را به عنوان خلیفه معرفی کرد./921/پ202/س
ارسال نظرات