۰۲ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۱۱۳۳۳۷
مدیر مرکز فقهی جوادالائمه مشهد:

امام صادق حرکت علیه مسیر ولایت را ضلالت می دانستند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد اظهار داشت: ژرف نگری، احیاگری علم و عمل و دسترسی آسان به معنویت فقاهت در سخنان رییس مذهب تشیع مشهود است.
حجت الاسلام تقوي
حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه(ع) مشهد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با یادآوری این مطلب که امام ششم(ع) پایه و اساس اسلام را ولایت پذیری می شمارند و حرکت در غیر این مسیر را ضلالت و گمراهی می دانند، گفت: امام صادق(ع) در توصیه ای شفاف شیعیانی را که جویندگان بهشتند را به سه امر مهم ولایتمداری، تبری و برائت جستن از مخالفان ولایت و آگاهانه سخن گفتن و یا سکوت در صورت عدم آگاهی توجه می دهند.

وی با بیان اینکه حجم سنگینی از روایات اعتقادی، اخلاقی و فقهی به امام ششم منسوب است، ابراز داشت: کمتر مسأله فقهی است که با مراجعه به قول امام صادق(ع) حل نشده یا پاسخ آن یافت نشود.

وی به جمله اشاره معروف ابوحنیفه «ما رأیت افقه من جعفربن محمد» که بیانگر مصداق عینی الفضل ما شهدت به الاعداء است، افزود: ابوحنیفه پایه های علم و دانش خود را مدیون شاگردی دو ساله از محضر رییس مذهب تشییع می داند، به بیان دیگر هر چهار پیشوای مورد احترام اهل سنت چه بلاواسطه یا با واسطه داشته های علمی خود را مدیون امام صادق(ع) می دانند به عبارتی نزد این امام همام به شاگردی پرداخته اند.

این استاد حوزه علمیه مشهد افزود: ابوزهره از دانشمدان اهل سنت شخصیت امام را در علم فقه و حدیث تنها نمی داند و می گوید « جعفربن محمد در علم کلام، اخلاق و علل دانش ارزنده ای داشت».

وی نیز بیان کرد: از نام مبارک امام ششم(ع) همه چیز مشخص می شود که لغت شناسان معروف جعفر را به نهری جاری و پر فایده معنا نموده اند و این خود بیانگر این است که شخصیت امام بی بدیل است؛ شاهد این سخن جابربن حیان، دانشمند خراسانی است که یکی از افراد عجیب روزگار و از نوابغ بزرگ جهان اسلام است که بیش از 300 رساله علمی به زبان های مختلف در کتابخانه های بزرگ جهان از وی موجود است و او مفتخر به شاگردی امام صادق(ع) است.

حجت الاسلام تقوی با بیان این که امام صادق(ع) می فرمایند «هرکس از شیعیان ما چهل حدیث را حفظ و عمل کند خداوند او را فقیه و دانشمند وارد محشر می کند» و از این سخن می توان ژرف نگری، احیاگری علم و عمل و دسترسی آسان به معنویت فقاهت را نتیجه گرفت، اظهار داشت: بهترین درسی که از مکتب وحدت بخش امام صادق(ع) می آموزیم عبارت «خلف الله کانک تراه و ان کنت لاتراه فانه یراک»، بدین معنا که چنان از خدا بترس که گویا او را می بینی و اگر تو او را نمی بینی او ترا می بیند، است.

وی با اشاره به این که امام صادق(ع) در عصر طلایی امامت خود بیش از چهار هزار دانشمند قوی در علوم و فنون مختلف را آموزش داده اند و آن ها از دانشمندان به نام عصر و تاریخ بشریت شدند، تصریح کرد: شرایط خاص زمان امام صادق(ع) به گونه ای بود که در زمان هیچ کدام از ائمه معصومین چنین شرایطی نبود، از این رو دوران امام صادق(ع) منحصر به فرد شناخته شد و امام(ع) از شرایط به بهترین شکل ممکن، استفاده کردند، و به دنبال آن فقه و مکتب جعفری شکل گرفت.

مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه مشهد در پایان خاطرنشان کرد: در میان مجموعه نوشته ها و بیاناتی که پیرامون شخصیت امام صادق(ع) دیده و شنیده شده است، والاترین تحلیل و تفسیر را مقام معظم رهبری از زندگانی امام صادق(ع) دارند. /968/ت302/س
ارسال نظرات