۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۱۱۵۸۶۰
حدیث ولایت(35) / مدیر مدرسه الهادی قم:

حل مشکلات نظام آموزشی حوزه نیازمند همفکری مدیران با تجربه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه الهادی قم گفت: امروز با توجه به فضا و مسائل روبروی ما که با گذشته بسیار متفاوت است، متصدیان آموزش حوزه باید بیشتر کار و برنامه‌ریزی کنند.
فيضيه


حجت الاسلام سیدحسین حسینی پناه، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: باید نیازهای جامعه را خوب بشناسیم و در این راستا جواب مسائل را از دل منابع بیرون بکشیم تا تحقیقات ما به درد جامعه بخورد.

وی با بیان اینکه ما در دین خود چیزی کم نداریم، اظهار داشت: اسلام کامل است و همه موارد را بیان داشته، اگر طلاب خوب کار کنند و درس بخوانند و به صورت اصولی تفکر و تتبع کنند می‌توانند مشکلات جامعه را از همان احادیث وآیات استخراج کنند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در نظام جمهوری اسلامی مسائل مستحدثه ای ظهور پیدا کرده است که برای پاسخگویی به آنها باید در مسائل دینی با جدیت کار کنیم، هر چند به نظر من شیوه رایج در آموزش حوزه نمی تواند جوابگوی کامل مسائل امروز باشد و این سیستم معایبی دارد که باید مرتفع شود.

وی با بیان اینکه مشکلات سطوح مختلف حوزه باید بررسی و حل شود، گفت: امروز با توجه به فضا و مسائل روبروی ما که با گذشته بسیار متفاوت است، متصدیان آموزش حوزه باید بیشتر کار و برنامه ریزی کنند. نباید ببینیم که سنت مباحثه بین طلاب ضعیف شده و جزوه‌خوانی و خلاصه خوانی رایج شده است، این مساله موجب کم شدن عمق علمی حوزه می‌شود.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در مجموع برنامه‌های آموزشی حوزه علمیه دارای معایبی است و افراد با تجربه کافی می‌توانند با همفکری، تمهیدی بیندیشند و از تجربه‌هایی که در طول کار برایشان ایجاد شده برای ارائه برنامه‌ای جامع بهره گیرند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: هم‌اکنون در مساله پذیرش حوزه با مشکل روبرو هستیم زیرا معیار خاصی وجود ندارد و درس های سطح یک برای رده های علمی مختلف افراد پذیرش شده مناسب نیست به عنوان نمونه دانشجویی که طلبه می شود همان کتاب‌های افراد سیکل را می خواند.

وی با اشاره به وجود مشکل در امتحانات شفاهی و کتبی گفت: اساتید به دلیل تعطیلی‌های زیاد نمی‌توانند آن مقدار درسی که برای سطح دو معین شده تدریس کنند و مباحث مهم مکاسب و کفایه خوانده نمی‌شود.

این استاد حوزه علمیه قم به کمبود امکانات در مساله پژوهش در مدارس علمیه اشاره کرد و گفت: در مدارس علمیه امکانات بایسته و شایسته‌ای برای پژوهش وجود ندارد و در نتیجه انگیزه برای پژوهش کم میان طلاب است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات