۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۱۱۶۶۳۲
از سوی ‌بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس؛

10میلیون نسخه کتاب با موضوع علوم انسانی و معارف دینی منتشر شده است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار داشت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ده میلیون و 715 هزار و 450 نسخه در موضوعات گوناگون علوم اسلامی و معارف دینی برای مخاطبان مختلف منتشر کرده است.
آستان قدس رضوي کتابخانه جامع جامعه المصطفي العالميه 10میلیون نسخه کتاب با موضوع علوم انسانی و معارف دینی منتشر شده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، امیر سلمانی رحیمی، معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در نشست خبری که مناسبت آغاز بیست و هشتمین سال شکل‌گیری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، که صبح امروز در این مجموعه برگزار شد، با بیان این‌که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ایجاد ارتباط با مخاطبان در یک طیف گسترده قرار دارد، اظهار داشت: یک رویکرد و نگاه اصلی این مرکز برقراری و تقویت ارتباط با مخاطبانی است که کتاب برای آن‌ها نوشته می‌شود.

رحیمی با بیان این‌که هفده گروه علمی پژوهشی متشکل از 104 استاد فرهیخته حوزه و دانشگاه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: این گروه‌ها در گروه‌های «قرآن»، «حدیث»، «فقه و اصول فقه»، «کلام و فلسفه اسلامی»، «تاریخ اسلام»، «تصحیح متون اسلامی»، «جغرافیای ممالک اسلامی و هیأت و نجوم»، «ترجمه عربی و اردو»، «ترجمه زبان‌های اروپایی(انگلیسی– فرانسه)»، «ادبیات کودک و نوجوان»، «تراجم و انساب»، «خراسان‌شناسی»، «دایرة‌المعارف آستان قدس رضوی»، «کتاب‌شناسی»، «مطالعات فرهنگی‌زائر»، «دانشنامه‌های الکترونیک» و « ادیان مذاهب اسلامی» فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سال 1363 تاسیس شده است، خاطر نشان کرد: این بنیاد مفتخر است که از ابتدای سال تاسیس تاکنون 2 هزار و 701 جلد کتاب (1342جلد چاپ اول و 1359 جلد چاپ‌های بعد) در هزار و 377 عنوان (932 عنوان چاپ اول و 405 عنوان چاپ‌های بعد) با شمارگان ده میلیون و 715 هزار و 450 نسخه در موضوعات گوناگون علوم اسلامی و معارف دینی برای مخاطبان مختلف چاپ و منتشر سازد.

معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس اظهار داشت: طی 28 سال گذشته 69 اثر در محافل علمی، حوزوی و دانشگاهی کشور حائز رتبه و مفتخر به دریافت لوح تقدیر و جایزه شده است که از جمله می‌توان به کسب جایزه جهانی کتاب سال، هفت عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی، شش عنوان کتاب برگزیده حوزه علمیه قم، و ده‌ها عنوان کتاب سال ولایت، کتاب سال دانشجویی، کتاب برتر قرآنی سال و کتاب سال خراسان رضوی اشاره نمود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 44 عنوان کتاب چاپ نخست و 97 عنوان چاپ مجدد شده است، گفت: در سال گذشته 230 عنوان کتاب چاپ اول و مجدد داشتیم که حدود 3500 نسخه و متوسط بیش از سه هزار صفحه دز این مرکز پژوهشی منتشر شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با سی موسسه علمی ـ پژوهشی در سطح کشور همکاری دارد، بیان کرد: بعضی از همکاری‌ها جنبه‌ فراملی دارد که در حقیقت این مرکز به عنوان تنها نهاد اجرا کننده فعالیت‌های علمی پژوهشی عظیم در سطح کشور است .

وی همچنین از ایجاد تفاهم‌نامه با دوازده موسسه فرهنگی آستان قدس رضوی خبر داد و اذعان داشت: به طور متوسط در هر تفاهم نامه 10 محور پیش بینی شده است که با عقد قرارداد تحولات عظیمی در موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی ایجاد خواهد شد.

رحیمی با بیان این‌که بخش عمده فعالیت بنیاد پژوهش‌های اسلامی در حوزه نشر کتب می‌باشد، افزود: به همین دلیل ما به عنوان یک ناشر در کنار کار تولید محتوا آثاری را هم از نویسندگان صاحب نام و کتاب‌هایی که در چهار چوب اساسنامه ما باشد بعد از ارزیابی و ویرایش‌های علمی و تصویب هیئت مدیره به چاپ خواهیم رساند.

وی بیان کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی به دنبال تشکیل نهاد متعبر برای پخش کتاب‌های اسلامی می‌باشد، که یکی از گروه‌های پژوهشی این مرکز گروه دانشنامه‌های الکترونیک است.

وی از فعالیت گروه دانش‌نامه الکترونیکی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی خبر داد و افزود: لوح فشرده امام رضا(ع) در این گروه منتشر شده است و این اثر بیش از سه هزار صفحه مطلب و محتوا از نظر علمی دارد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است و بازنگری و ویرایش جدید آن در دست اقدام است.

رحیمی تصریح کرد: لوح فشرده «فروغ ولایت»، دانشنامه امام رضا(ع) و نخستین شماره از نرم‌افزار علمی- پژوهشی ـ داستانی با عنوان«آهو» ویژه کودکان نیز به همت جمعی از پژوهشگران این مرکز علمی تهیه و تاکنون بیش از هفتاد هزار نسخه از آن‌ها در مراکز و فروشگاه‌های فرهنگی عرضه شده است.

معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این‌که عرصه‌ی پژوهش به سه حوزه تحقیق و تألیف، نقد و تصحیح و تحقیق و ترجمه تقسیم می‌شود، گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در هر سه حوزه فعالیت می‌کند و کتاب‌ها در این سه قالب تألیف شده‌اند.

وی از انتشار دانشنامه کربلا خبر داد و ابراز کرد: این دانشنامه تا محرم عرضه خواهد شد و تاکنون کار تولید محتوای آن به پایان رسیده است.

وی با اشاره به این که بیشترین توجه بنیاد پژوهش‌های اسلامی به حوزه قرآن و معارف اهل بیت(ع) و به طور خاص معارف و فرهنگ رضوی است، یادآور شد: در حال حاضر 91 کتاب در مورد امام هشتم در سه گروه زندگانی و سیره عملی امام هشتم(ع)، نیاز زائران و معرفی اماکن متبرکه و تاریخ و پیشینه مشهد در بنیاد منتشر شده است.

رحیمی گفت: کتاب«المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته» از افتخارات جمهوری اسلامی است و در یک نگاه بالاتر مهم‌ترین میراثی است که در حوزه جهان اسلام تولید می‌شود و در حال حاضر بزرگ‌ترین گروه پژوهشی بنیاد با 20 پژوهشگر مشغول تدوین این کتاب است و به طور متوسط سالانه دو و نیم جلد از این کتاب تولید می‌شود و تاکنون 21 جلد متشر شده است.

وی در خصوص گروه ادیان و مذاهب اسلامی تاکید کرد: تبلیغ مسیحیت در جهان اسلام گسترده شده و فعالیت کشیش‌های مسیحی بسیار نگران کننده است و در داخل کشور تبلیغات و شمار گروه مسیحیت رو به افزایش است، بنابراین این گروه برای مقابله با این حرکت‌ها شکل گرفته و در حال حاضر سه طرح پژوهشی در خصوص مسیحیت در حال بررسی است.

وی مهترین افتخار بنیاد پژوهش‌های اسلامی را مشارکت‌ در امور فرهنگی و کلان بیان کرد و افزود: برای نخستین‌بار شاهد تجلیل از حامیان نسخه خطی در خراسان خواهیم بود که با همکاری کتابخانه ملی جمهوری اسلامی و سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که تاکنون کارهای جامعی در گروه تراجم و انساب انجام شده است، ابراز کرد: بحث شجره‌نامه‌ها و بانک اطلاعات مزارات ایران به کامل‌ترین شکل در این گروه در حال جمع‌آوری ‌است./968/پ201/س

ارسال نظرات