۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۱۱۶۹۶۰

همایش بزرگداشت سی‌امین سالگرد درگذشت علامه طباطبایی در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش بزرگداشت علامه طباطبایی، فیلسوف، مفسر و عارف بزرگ اسلامی با حضور صدها استاد و محقق حوزه علمیه خراسان و قم در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
همايش علامه طباطبايي همايش علامه طباطبايي


به گزارش خبرگزاری رسا، مدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان طی سخنانی در آغاز این همایش در باب عظمت و جایگاه فلسفه‌ علامه طباطبایی گفت: در پایانه‌ دهمین قرن هجری، فلسفه‌ای در حوزه‌ فلسفه‌ اسلامی به ظهور رسید که جلوه‌ای تازه و عرصه‌ای جدید در برابر تأملات عقلانی بشر پدیدار ساخت.

حجت‌الاسلام محمد مهدی مسعودی در این سخنان مکتوب افزود: درهم‌آمیزی فلسفه‌ یونانی، اشراقی، عرفانی و مهم‌تر از همه‌ اینها متون وحیانی، توسط علامه، بنیاد رفیع فلسفه‌ای را بنا نهاد که مدار تمامی مباحثات و مذاکرات فلسفی ایرانی و کانون شرح و تفسیر فیلسوفانه‌ تمامی اندیشه‌وران قرار گرفت.

وی در این سخنان تأکید کرد: فلسفه‌ صدرایی، دریافتی بس فراخ‌تر از حکمت یونانی، نگاه اشراقی و کلام ایمانی است؛ گویا تمام اینها هست و هیچکدام نیست. در ساحت فراخ حکمت متعالیه، عناصری بنیادین در کارند که شاکله‌ آن را بنیاد نهاده و آن را از فلسفه‌های مشایی، اشراقی و عرفانی، تمایزی آشکار می‌بخشند. فلسفه‌ صدرایی تلاشی است متفاوت، برای حل بسیاری از معضلات مفاهیم دینی و ایمانی عباد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: در سده‌های اخیر، تنها نظام فلسفی زنده و پویا که توانسته به مثابه‌ یکی از منابع و سرچشمه‌های سنت فکری این سرزمین قلمداد شود، حکمت صدرایی بوده است. کارکرد مزبور به همت و تلاش بابرکت دانش‌آموختگان بزرگی از این مکتب، نظیر علامه طباطبایی و شهید مطهری، حاصل آمده است.

وی در همین زمینه عنوان داشت: باوری نیز وجود دارد که این مکتب کار ویژه‌ای سیاسی، اجتماعی نیز داشته و در برپایی نظام مقدس اسلامی مؤثر بوده است.

بررسی همه‌جانبه‌ فلسفه‌ صدرایی و ردیابی نفوذ و رسوخ آن در اندیشه‌های دینی و سیاسی معاصر و شناخت فکر و شخصیت والای فیلسوفان این مکتب بویژه علامه طباطبایی، می‌تواند در تبیین اندیشه‌ دین‌پژوهی در عصر جدید تمدن اسلامی ایرانی و تعامل با فلسفه‌های غربی و جهان جدید مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام مسعودی در ادامه‌ سخنانش خاطر نشان ساخت:‌ این مهم هنگامی ضرورت وجودی خویش را نمایان می‌سازد که به برترین خصیصه‌ ماهوی اندیشه‌ و آثار حیات بابرکت استاد، یعنی خصیصه‌ تولید و تألیف نگریسته شود؛ آن هم در زمانه‌ای که پرافتخارترین نماد و نمود تلاش علمی در زمینه‌ ترجمه، شرح، بسط، تعلیق و حاشیه رخ می‌نماید.

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی در پایان تصریح کرد: بازخوانی اندیشه‌ها و رگه‌های اندیشه‌ مولد و مؤلف در حیات بابرکت استاد، می‌تواند دستمایه‌ ارزشمندی در ساحت‌های علمی، پژوهشی، تبلیغی و بویژه آموزشی برای تمامی استادان، دانشوران و دانش‌پژوهان باشد.

در این همایش همچنین پیام آیت‌الله حسینی زنجانی توسط فرزند ایشان قرائت شد. در این پیام، آیت الله زنجانی با تأکید بر میزان و عمق دانش علامه طباطبایی آورد: این بزرگوار چنان بر اسفار صدرالمتألهین مسلط بود که آنگاه که مشغول تدریس آن می‌شد تصور می‌شد که دارد روزنامه می‌خواند.

وی با اشاره به دورانی که با علامه محشور بوده افزود: از افتخارات اینجانب این است که ایشان دو سال را در منزل بنده در زنجان سپری کردند و رفتار و کردارشان در این مدت که از نزدیک شاهد بودم بسیار آموزنده بود.

در ادامه‌ همایش حجت الاسلام والمسلمین فیاضی از استادان حوزه‌ علمیه‌ قم، در تبیین آرای علامه طباطبایی سخنرانی کرد و بحث‌های تازه و دیدگاه‌های فلسفی این استاد بزرگ را مورد اشاره قرار داد.

این محقق حوزه، محور بحث خود را به موضوع تقدم و تأخر اراده بر فعل، ذاتی بودن یا عرضی بودن این صفت در خداوند و چگونگی صفت اختیار در حضرت حق اختصاص داد.

پس از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین فیاضی، جلسه پرسش و پاسخ طلاب و استادان حاضر برگزار شد.

در ادامه حجت‌الاسلام یزدان‌پناه، پیرامون عرفان علامه طباطبایی به سخنرانی پرداخت و در سخنان خود به محورهای اساسی عرفان این استاد بزرگ که از نگاه سخنران، شامل وادی تربیت و عمل، وادی نظر و تئوری، وادی فهم متون دینی و بعد احساسی و ادبی بود اشاره‌وار سخن گفت.

در پایان همایش، از آیات سیدعزالدین زنجانی و عبدالحمید شربیانی، دو تن از محققان و برجستگان حوزه‌های علمیه، و از شاگردان علامه طباطبایی تجلیل به عمل آمد./916/د102/ع

ارسال نظرات